Denne turen ble klekket ut endel tidligere i år da jeg fikk den briljante ideen om å kjøre MC til Bergen i mai, istedenfor å fly

"Ikke bestill flybillett til meg! Jeg tar MC'n!" måtte jo bli en fin langtur og mye mer fristende enn alt styret med flyplasser og slikt - men lite ante jeg da at våren skulle drøye såpass... Temperaturkart på Yr.no og værmeldinger på pent.no ble studert i dagene forut og det så faktisk varmest ut via E16 så satset på den. Vegvesen.no sin melding for fjellovergangene ble også sjekket.

Her er sykkelen klar til tur Kr.Himmelfartsdag. All bagasjen i en skipssekk surret med et par solide stropper. Fant ut at det var like så greit som Biltema sidevesker som ikke helt passet, og romslig nok. Prøvekjøring kvelden før avslørte også fordelaktig tyngdefordeling og merket ikke noe til den egentlig - der den satt fast som en eksemplarisk passasjer

[album]437[/album]
Veien opp til Fagernes var stort sett en transportetappe og tok første stopp og tanking her. Oppholdsvær hele veien.
Fagernes så brunt og trist ut ennå, våren hadde ikke kommet langt der nei - bildet jeg tok av sentrum skal få hvile i fred...
Litt etter Fagernes begynte man å ane fjellene i det fjerne og spenningen øket i forhold til om det skulle være noe is eller snø på veien.
[album]438[/album]
Veiene ble også mer passende som MC-veier etter Fagernes med mange slake svinger langs vann og elver. De første tunnellene dukket også opp i form av ras-overbygg
[album]439[/album][album]440[/album]
Over selve fjellet var det hvitt - veldig hvitt, men asfalten var tørr og bar
[album]441[/album]
Men, var ikke for tidlig at det begynte å gå nedover mot Lærdal på andre siden, trives bedre når snøen er noen hundre meter over der veien går... Fine veier nedover mot Lærdal bortsett fra et par steder hvor det var lysregulert pga veiarbeide. Jammen jobbet de ikke på Kr. Himmelfart... Møtte forresten en haug med gamle 1950-talls busser som var perfekt restaurert, sikkert et eller annet arrangement.
Tunnelene varierte endel i kvalitet og det mest kjedelige var å måtte holde nøyaktig turtall igjennom spesielt Lærdalstunnelen på 24,5 km... Av en eller annen grunn er fartsboksene stort sett bare plassert inni tunneler her vest...og kjørte jeg bare litt saktere enn fatsgrensen var det lokale biler som ville kjøre forbi med en gang - så fasiten ble å holde nøyaktig fart, basert på beste estimat utifra turtall og ikke speedometeret som viser ca 10km/t for mye. Etter Lærdal/Aurland ble det veier vekselvis langs fjord og igjennom diverse tunneler... Skikkelig smaragdgrønt vann i fjorden
[album]442[/album]
Gudvangen gjorde godt inntrykk her var det et turistskip innom og en ultramoderne luksus-yacht. Virket som et fint sentrum for turister og tilreisende og tok bl.a. bilde av et artig pub-skilt... får ha et besøk til gode der en annen gang når man ikke skal kjøre. Det var en camping rett på bortsiden, så muligheten er der hvis været smiler og man har god tid.

[album]443[/album][album]444[/album]
Litt videre, etter Voss, tok jeg en stopp på en rasteplass merket "Furnestreet" der snickers sjokolade og iskaffe fra Valdres ble inntatt. Den gule kassebilen var Litauisk registrert og eieren stod nede ved vannet og fisket... nåja, må vel spe på med fisket middag i dyre Norge...
[album]445[/album]
Stoppet såvidt etter det også for å ta et bilde av idyllisk vestlandsvei

[album]447[/album]
Deretter skulle det bare blitt en liten transport-etappe igjen, men jammen klarte jeg å kjøre feil i en rundkjøring og havnet nedi Bergen sentrum og litt forbi. Reservebensin-lampa hadde nemlig begynt å lyse litt etter at jeg passerte Dale - men Bergen er ikke som Oslo... visstnok er det kun et par bensinstasjoner i Bergen sentrum av den automatiske typen... men det var jo ikke jeg klar over akkurat da, så rotet rundt litt der før jeg omsider fikk tanket et stykke utenfor byen på rett vei igjen... Ankomst hos vertskapet ble derfor en time seinere enn det ellers ville blitt. Men utsikten var det ikke noe å si på

[album]446[/album]
...fortsettelse følger...