Svart røyk og oljeforbruk ....

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Svart røyk og oljeforbruk ....

Legg inn av Gizmodude »

Heisann,

Jeg overhalte motoren på en 88' mod CBR600F i fjor høst, som jeg la ut her på forumet. http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=1278

Motoren har gått over 6000km etter overhaling og burde nå ha "satt" seg for lenge siden.
Men, den bruker olje, mye olje, ca litern på 100 mil, og den gir fra seg en ganske solid svart røykdott ved gasspådrag.

Kompresjonen er topp, motoren går som en kule, dravillig og turtallsvillig, bruker veldig lite drivstoff også.
Det er ingen oljelekkasje i blokka, ingen olje i kjølevann.

Jeg er litt forvirret, for svartrøyk er vel vanligvis forbundet med for mye bensin?
Og olje gir oftest blå røyk?
Det lukter ikke bensin når du ligger bak sykkelen, eller nærmere diesel :eh

Om jeg kom til å skade ventiltettningen ved montering, og det er årsaken, burde ikke røyken bli blå?

Jaja, må vel bare bestille ny toppakning og bytte tettningene for å se om det hjelper ...
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Svart røyk og oljeforbruk ....

Legg inn av tagesk »

Gizmodude skrev: Men, den bruker olje, mye olje, ca litern på 100 mil, og den gir fra seg en ganske solid svart røykdott ved gasspådrag.
Teori: Oljen blåses ut i luft-boksen, hvor den suges tilbake og forbrennes (med dotten som resultat).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Svart røyk og oljeforbruk ....

Legg inn av pelsen »

Gizmodude skrev: Jeg er litt forvirret, for svartrøyk er vel vanligvis forbundet med for mye bensin?
Og olje gir oftest blå røyk?
Ja, svart røyk stammer fra bensin som ikke har brent opp skikkelig, og er lett å skille fra den blå oljerøyken.

litt svartrøyk ved pådrag er ikke noe jeg bekymrer meg for, særlig når bensinforbruket ellers ikke er høyt.
Det betyr vel bare at motorn får det den skal ha når den skal ha det.

Jeg kan huske at en liter olje på 30 mil var lett synlig, dvs konstant blårøyk, men er ikke sikker på om man ser noe særlig røyk av litern på 100 mil.

Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Svart røyk og oljeforbruk ....

Legg inn av Gizmodude »

tagesk skrev:Teori: Oljen blåses ut i luft-boksen, hvor den suges tilbake og forbrennes (med dotten som resultat).

[TaSK]
Skal sjekke ut den teorien iløpet av helgen ..
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Svart røyk og oljeforbruk ....

Legg inn av Gizmodude »

pelsen skrev:Ja, svart røyk stammer fra bensin som ikke har brent opp skikkelig, og er lett å skille fra den blå oljerøyken.

litt svartrøyk ved pådrag er ikke noe jeg bekymrer meg for, særlig når bensinforbruket ellers ikke er høyt.
Det betyr vel bare at motorn får det den skal ha når den skal ha det.

Jeg kan huske at en liter olje på 30 mil var lett synlig, dvs konstant blårøyk, men er ikke sikker på om man ser noe særlig røyk av litern på 100 mil.
Røyken er ikke synlig ved rolig kjøring, ved litt mer inspirerende og aktiv kjøring får du slike dotter og antydning til konstant røyk.
Det å ligge bak sykkelen i lengre periode gir meg en irritasjon i halsen pga mye eksos.

Skal plukke litt på den i helgen, se om jeg finner hint om hva synderen er :-k
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Svar