Veg(U)vesenet - olje og oljegrus - argh!

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Veg(U)vesenet - olje og oljegrus - argh!

Legg inn av RuneMC »

Misforstå meg rett - asfaltering er fint det, spesielt på vei som burdte vært asfaltert for 5 år siden, men hvorfor skal de "blokkere" flere alternative veivalg samtidig?

Kjørte til jobb idag morges og det var oljet i bakken opp til Heggedal på Røykenveien.
Derfor tenkte jeg at jeg skulle være lur og kjøre om Slemmestad tilbake, men der var det jaggu enda mer med både olje og oljegrus (mest midt i veien selvfølgelig) et langt strekk fra før Rortunet og litt forbi.

Skjønner ikke helt vitsen med å spraye veien med dette griseriet såpass lenge før asfaltering - og uansett er det spesielt dårlig for oss på MC at det ikke er en strekning av gangen som gjøres helt ferdig, slik at man har mulighet til å unngå det. Og hva er funksjonen til løs oljegrus som ligger midt i veien? - kan jo umulig ha noen funksjon der den ligger på steder hvor asfalten er fin og ubrutt fra før.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC

Re: Veg(U)vesenet - olje og oljegrus - argh!

Legg inn av RuneMC »

Ringte 175 for å høre om de visste når det skulle være ferdig asfaltert. De fant ingen info på det... (!) :oh
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Tormod
Motorsykkelen din: G1500 1997 mod.
Kontakt:

Legg inn av Tormod »

RuneMC skrev:Ringte 175 for å høre om de visste når det skulle være ferdig asfaltert. De fant ingen info på det... (!) :oh
Upss...så overrasket jeg ble... ](*,)
Mvh. Tormod.
1997 - GL 1500 SE.
Bilde

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Tormod skrev:
RuneMC skrev:Ringte 175 for å høre om de visste når det skulle være ferdig asfaltert. De fant ingen info på det... (!) :oh
Upss...så overrasket jeg ble... ](*,)
Tormod : Enten er det kaffepause,streik eller fellesferie der serru.. :jada: :punch
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Etter en kjøretur igår kveld der jeg såvidt sneiet innom Slemmestadveien i Bødalen og så en stor gul bil (ser svenskene kaller de for "snabelbil" som stemmer godt med utseende) som tydeligvis holdt på å reparere sprekker - og videre ikke umiddelbart finner noen info om disse strekningene i oversikten over veier som skal asfalteres i sommer.... så ser det faktisk ut for at alt dette oljesølet og oljegrusen faktisk bare skyldes reparasjoner...

Isåfall betenkelig at veier som er i bedre stand og med mindre trafikk får helt nytt asfalt-dekke, mens disse veiene kun "flikkes" på. Det er jo så mye sprekker og dårlig ytterkant på disse strekningene at det blir nødvendig med nesten sammenhengende reparasjoner over flere hundre meter...

Uansett en altfor sølete måte å reparere veier på. Veien vil jo bli glatt i både solsteik og regn en periode.

Fjernet bokstavelig talt en håndfull oljegrus som hadde festet seg til felger, motor osv. Pluss at drivreima hadde fått et par nye "punkteringer" - heldigvis midt på, så skal ikke ha noe å si, men muligens kan levetiden bli litt påvirket. Vanligvis vil gruskorn enten knuses eller falle av, men Vegvesenets patent med harde skarpe gruskorn i klissete olje er som skapt til å ødelegge. Skrev en klage til de for å høre om de hadde lyst til å betale 3000,- for ny drivreim.
Sist redigert av RuneMC den 02 jun 2010, 16:11, redigert 1 gang totalt.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev: Skrev en klage til de for å høre om de hadde lyst til å betale 3000,- for ny drivreim.
Får du svar må du legge det ut her, sant?
Vi venter i spenning... :knegg

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Ja, skal gjøre det. Regner ikke med noe medhold, men virker uansett som en dårlig måte å reparere veien på når det blir så mye overflødig olje og oljegrus.

Her er forresten en illustrerende historie fra vårt naboland. Interessant å lese kommentarene fra hhv bilister og de med MC.

Er mest enig med de som mener at vi betaler såpass mye i avgifter at et visst minstemål av kvalitet bør vi kunne forvente og kreve for asfaltert vei.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

21. juni: En liten oppdatering mottatt fra Vegvesenet: "Oversendt de hos oss som som har ansvaret for dekker og drift."
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Min gamle onkel ringte veguvesenet og lurte på om de hadde kjørt bygdeveien i det siste...? :8-[
Nei,det har vi ikke..... :-k :redface
Gjør det ikke heller,da ødelegger dere bilene deres !! :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Ja, noen ganger lurer jeg om de har brukt disse omreisende engelske asfaltarbeiderne (som svindler privatfolk) som underleverandør... knallharde kanter/skjøter, dårlig grunnarbeid og vaskebrett istedenfor flat, jevn asfalt uten følbare kanter.
RuneMC's foto på Flickr

Pollti

Legg inn av Pollti »

Noe som "sjokkerte" meg var når Bestemora som bestyrer Samferdsels Dept var på TV og opplyste allmuen om at det kostet 1 mill norske fjelldollar å asfaltere 1 km vei. Utrolig.

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Pollti skrev:Noe som "sjokkerte" meg var når Bestemora som bestyrer Samferdsels Dept var på TV og opplyste allmuen om at det kostet 1 mill norske fjelldollar å asfaltere 1 km vei. Utrolig.
..jeg har valgt galt yrke ser jeg...lønner seg å jobbe svart ja..
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Brukeravatar
Snill Vaffel
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000

Legg inn av Snill Vaffel »

RuneMC skrev:Misforstå meg rett - asfaltering er fint det, spesielt på vei som burdte vært asfaltert for 5 år siden, men hvorfor skal de "blokkere" flere alternative veivalg samtidig?

Kjørte til jobb idag morges og det var oljet i bakken opp til Heggedal på Røykenveien.
Derfor tenkte jeg at jeg skulle være lur og kjøre om Slemmestad tilbake, men der var det jaggu enda mer med både olje og oljegrus (mest midt i veien selvfølgelig) et langt strekk fra før Rortunet og litt forbi.

Skjønner ikke helt vitsen med å spraye veien med dette griseriet såpass lenge før asfaltering - og uansett er det spesielt dårlig for oss på MC at det ikke er en strekning av gangen som gjøres helt ferdig, slik at man har mulighet til å unngå det. Og hva er funksjonen til løs oljegrus som ligger midt i veien? - kan jo umulig ha noen funksjon der den ligger på steder hvor asfalten er fin og ubrutt fra før.
:ills :ills Jeg kjører denne strekningen kanske ofte ( Røykenveien) og sykkelen min er FULL av asfalt har vasket og vasket med lampe olje får å få den dritten av enda sitter det asfalt på noen steder... Blir sååå irristert over detter, hadde de bare asfaltert hele veien og ikke denne "flotte" lappingen.
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Pollti

Legg inn av Pollti »

Bruk avgiftsfri diesel diesel. Vil du fortsette med lampeolje så kjøp parafin istedet. Eneste som skiller lampeolje og parafin er vanninnholdet og aromatene. Men diesel er best for det dreper det meste av ugrass i oppkjørselen din. n :bananas

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Pollti skrev:Bruk avgiftsfri diesel diesel. Vil du fortsette med lampeolje så kjøp parafin istedet. Eneste som skiller lampeolje og parafin er vanninnholdet og aromatene. Men diesel er best for det dreper det meste av ugrass i oppkjørselen din. n :bananas

Så du mener rett og slett at siden veiene er så oljede så kan likegodt innkjørsla oljes også.... :lol

Svar