Vanskelig å finne gode dekk

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av bherman »

Heisann,

Har sykkel med usaklige dimensjoner på dekkene: F: 120/80 17, B: 150/80 15. Dette resulterer i et særdeles lite utvalg av dekk :(

Har i dag Metzeler Marathon men de er noen bedritne hockeypucker når det er antydning til fuktighet på veien ](*,)

Har lest meg frem til at Pilot Road 2 skal ha greit grep på vått føre og grei levetid. Disse finnes jo selvsagt ikke til min sykkel, det nærmeste jeg kan komme er visstnok 120/70 17 og 150/70 15.
Formeninger hvorvidt dette er kjørbare dimensjoner? De er vel bare lavere, ellers alt likt?

Til tross for at jeg kjører en typisk cruiser kjører jeg relativt aktivt i svinger med mange og dype nedlegg. Veigrep er derfor svært viktig!

Det jeg ønsker meg i prioritert rekkefølge er
- godt grep, især på vått føre
- lang levetid

Det jeg ikke bryr meg om er
- pris
- poseringsfaktor

Noen fornuftige forslag fra dere der ute?
Sist redigert av bherman den 13 jul 2010, 16:19, redigert 1 gang totalt.
--
Baard

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av rerell »

Räknar med att du menar 150/70 15 som alternativ dimension bak (du skriver 17)...?
I så fall är det väl ivf lagliga dimensioner, givet att man kan avvika +/- 5% ifrån original rullomkrets på hjulen.

Angående körbarhet;
Med dina föreslagna nya dimensioner kommer bakdelen bli något lägre i förhållande till fronten, jämfört med original. Det är inte mycket, men du som gillar att svänga borde kanske fundera på att kompensera detta genom att höja ride height en aning bak, om det är möjligt. Det ger ju, förutom en mer svängvillig mc, också en smula bättre markfrigång, vilket inte borde skada på en cruiser om man vill svänga med djupa nedlägg.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av bherman »

rerell skrev:Räknar med att du menar 150/70 15 som alternativ dimension bak (du skriver 17)...?
Ajj fan, ja det menar jag, ska endra det strax!
I så fall är det väl ivf lagliga dimensioner, givet att man kan avvika +/- 5% ifrån original rullomkrets på hjulen.

Angående körbarhet;
Med dina föreslagna nya dimensioner kommer bakdelen bli något lägre i förhållande till fronten, jämfört med original. Det är inte mycket, men du som gillar att svänga borde kanske fundera på att kompensera detta genom att höja ride height en aning bak, om det är möjligt.
Tack för tips, men vad jag vet så är det inte möjligt att ändra, endast regulering av stelheten på bakdämparen. Det påvärkar ju inte presis höjden :(
Det ger ju, förutom en mer svängvillig mc, också en smula bättre markfrigång, vilket inte borde skada på en cruiser om man vill svänga med djupa nedlägg.
Jag vore tacksam om jag fick mer markfrigång, har skrapat avgasrören rätt bra redan... Hur som helst, mycket möjligt det är andra däck som är bra med mer passande dimensioner.
--
Baard

Gammelgutt

Re: Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg hadde 150/60-17 istedet for 150/70-17 bak på det siste dekket, merket ingen forskjell på kjøringen. På forrige sykkelen brukte jeg 150/60 istedet for 140/60, ingen problemer med det heller.

Har nå Michelin Pilot Road 2 bak, virker meget bra, selv om jeg bare har kjørt 80 mil på det. Er spent på hvor langt det går.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av Dexter »

Gammelgutt skrev:Jeg hadde 150/60-17 istedet for 150/70-17 bak på det siste dekket, merket ingen forskjell på kjøringen. På forrige sykkelen brukte jeg 150/60 istedet for 140/60, ingen problemer med det heller.

Har nå Michelin Pilot Road 2 bak, virker meget bra, selv om jeg bare har kjørt 80 mil på det. Er spent på hvor langt det går.
Jeg er også spent på hvor langt det går... mitt har nå gått ca. 6000 og det ser enda ut som det nesten er nytt... kjører jeg for rolig eller? :-k
Det er det samme for skylda hvem som har den...

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av bherman »

Gammelgutt skrev:Jeg hadde 150/60-17 istedet for 150/70-17 bak på det siste dekket, merket ingen forskjell på kjøringen. På forrige sykkelen brukte jeg 150/60 istedet for 140/60, ingen problemer med det heller.

Har nå Michelin Pilot Road 2 bak, virker meget bra, selv om jeg bare har kjørt 80 mil på det. Er spent på hvor langt det går.
Et par ganger tidligere har jeg lagt på andre dimensjoner enn originalt, da måtte jeg lære å håndtere sykkelen på nytt. Husker ikke hva jeg satte på dog... Men nå reduseres jo begge hjulene så mulig jeg ender opp med liten til ingen forskjell :[-o< Uansett, tar jo ikke lang tid å kjøre seg selv inn men kanskje noe lenger for dekket, leste noe om at man skal ta det rolig de første 500 km, formeninger om det?
Dexter skrev:Jeg er også spent på hvor langt det går... mitt har nå gått ca. 6000 og det ser enda ut som det nesten er nytt... kjører jeg for rolig eller? :-k
Har du gjort deg opp noen formening om hvordan dekket er på vått føre, er grepet så bra som det loves? Mine slipper bare det er fuktig på bakken så det kan jo vanskelig bli noe værre :P
--
Baard

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av ejs »

Hadde Pilot road 2 på min før,fungerte bra.
Har nå Pirelli Diablo Strada.De er også bra.
(er ingen ræserkjører, så de fleste dekk fungerer vel bra for meg ) :eh :eh
Nye dekk må kjøres inn ,for å myknes og for å festes til felgen.Også for å ta vekk den glatte overflaten,
antall kilometer dette tar vet jeg ikke ,vil tippe ca:234,5km ?? :-k :-k
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7649
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av mekkern »

Har bestandig hatt god erfaring med diverse Avon dekker jeg selv,på CBR`n kan jeg gi full pupp på 1500rpm og la den gå helt ut på førstegear uten hjulspinn på våt asfalt..men lugger jeg clutchen er det en annen historie... :knegg De drenerer godt vann opp til 240 også.. :redface (overrasket ut av tunnell ,sol inn i andre enden)

kjører uansett veldig rolig på våt asfalt da jeg ikke kan se om det er sølet noe på asfalten i svinger fks Diesel.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Gammelgutt

Re: Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av Gammelgutt »

bherman skrev:
Gammelgutt skrev:Jeg hadde 150/60-17 istedet for 150/70-17 bak på det siste dekket, merket ingen forskjell på kjøringen. På forrige sykkelen brukte jeg 150/60 istedet for 140/60, ingen problemer med det heller.

Har nå Michelin Pilot Road 2 bak, virker meget bra, selv om jeg bare har kjørt 80 mil på det.
Har du gjort deg opp noen formening om hvordan dekket er på vått føre, er grepet så bra som det loves? Mine slipper bare det er fuktig på bakken så det kan jo vanskelig bli noe værre :P
Har erfaring med Shinko(Shitco) originalmontert på Hyosung, fullstendig ræva på vått føre. Maxxis Promaxx brukbare på vått. Pirelli Diablo H veldig bra på vått, har hatt bakhjulsslipp en gang men da gikk det vel fort i regnvær. Kjørte sist søndag i et ofseleg regnvær med Pilot Road, virket veldig bra, men kjørte ikke hardt.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av bherman »

ejs skrev: Nye dekk må kjøres inn ,for å myknes og for å festes til felgen.Også for å ta vekk den glatte overflaten,
antall kilometer dette tar vet jeg ikke ,vil tippe ca:234,5km ?? :-k :-k
Hm, da må jeg altså kjøre 145,711545 på telleren min, så skal det være lov å dra på :thumleft :lol
--
Baard

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av bherman »

Scheisse, sjekket med Dekkmann, de kunne ikke skaffe Pilot Road 2 så de anbefalte Z6 i stedet. Men det må være lenge siden jeg byttet dekk, for det ville komme på over 4 lapper, kan ikke huske det var så dyrt forrige gang?
Ehhh, ser jo ikke ut til at Z6 kommer i 15 tommers utgave jo :(
Motorsykkeldekk.com har jo ikke det RP2 engang i noe som ligner min dimensjon for bakdekket, så da har jeg begynt å snuse på Z6, men også der kommer jeg til kort.
Siden bakhjulet bare er 15 tommer er utvalget forsvinnende lite, må jeg virkelig ta til takke med hockeypucken Marathon? Eller kan jeg velge 16 tommers dekk?
--
Baard

mekkern
Innlegg: 7649
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av mekkern »

Må nok ha 15 tom dekk desverre..
Sjekk om dette kan være aktuellt:
http://www.avon-tyres.co.uk/motorcycle/venom
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Gammelgutt

Re: Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av Gammelgutt »

bherman skrev: Eller kan jeg velge 16 tommers dekk?
Da må du jo bytte felg også.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av bherman »

Gammelgutt skrev:
bherman skrev: Eller kan jeg velge 16 tommers dekk?
Da må du jo bytte felg også.
Var redd for det ja :( Da er det jo tåpelig tynt utvalg å velge mellom *sukk*
Innmari fornøyd med sykkelen men de kunne jo satt på en 16 tommer bak...
--
Baard

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Vanskelig å finne gode dekk

Legg inn av bherman »

mekkern skrev:Må nok ha 15 tom dekk desverre..
Sjekk om dette kan være aktuellt:
http://www.avon-tyres.co.uk/motorcycle/venom
Jeg får umiddelbare assosiasjoner til slipp på vått underlag når omtale av dekk inneholder ordene longevity og cruiser i samme setning... Står tilågmed at de er laget for å holdes kaldere under kjøring!

Hm, de har ikke dekk i riktig dimensjon, nærmeste jeg kommer der er 150/90.
Dette er vel ikke akkurat dekk som får noe særlig skryt sånn ellers heller, er det?

*Google* Nei, det er det ikke. Utgår!
--
Baard

Svar