Oppdaterer første posten når jeg har fått kladdet litt mer.
Bakgrunnen for at vi tok båten oppover, var at vi ønsket å begrense kjøringa pga tid, samt at vi ville begynne med litt avslapping etter en hard arbeidsvår.
Det kostet bare 400 kr å frakte MC'en Bergen - Stamsund, så lenge vi var med ombord.
Om noen har spørsmål eller lignende, må dere bare spørre, så skal jeg svare etter beste evne.
Dag 1; Mandag 28. juni
Ferdig på jobb kl 08.00, to ukers sammenhengende døgnvakt var over. Pakket sykkelen, og kjørte Nesttun til Sentrum, ca 2 mil.
[album]742[/album]
Herfra skulle vi ta hurtigruta fra Bergen til Stamsund.
Sjekket inn på lugaren og hentet sykkelen etterpå for å kjøre inn.
Når vi var kommet inn i båten, fikk vi beskjed om å parkere sykkelen der, med nøklene i.
Så skulle de ta seg av parkering og slike ting.
Tips til andre: De slenger inn kjøretøyene som skal lengst først, og de som skal ikke fullt så langt til slutt, så hot-tips er å ikke dra til kjøretøy-innsjekken så altfor tidlig.
[album]743[/album]
[album]744[/album]
Dag 2; Tirsdag 29. juni
MS NordNorge ankom Ålesund og gikk innover Geiranger fjorden, flotte fjell og vanskelig å få tatt noen gode bilder da det sto haugevis med turister i veien.
[album]745[/album]
[album]746[/album]
[album]747[/album]
[album]748[/album]
[album]749[/album]
[album]750[/album]
Svingene før man ankommer Geiranger, nordifra. I'll be back here....til lands på to hjul.
[album]751[/album]
Dag 3; Onsdag 30. juni
MS Nordnorge ankom Trondheim tidlig på morningen, vi gikk i land og besøkte en venninne av sambizen, så handla vi litt snacks og gikk tilbake til båten, for videre seiling nordover.
[album]752[/album]
Dag 4; Torsdag 1. juli
MS Nordnorge ankom Bodø ca kl 12, og skulle gå kl 15. vi gikk i land og spaserte til sentrum og tok oss en is. Kjøpte med oss noe ettermiddagsmat som vi brakte med oss ombord igjen. 4 timer til ilandkjøring.



De siste timene gikk treeegt for da hadde vi pakket det meste, og gikk i det vi skulle ha under MC-klærne.
Vi nærmer oss



Kom fram til Stamsund, og jeg gikk ned til bildekk og begynte å stroppe fast bagasjen på MC'en. Observerte at nøkkelen sto i ON-posisjon og at det ikke var klokke på displayet.
Gikk bort til personellet som var der og lurte på hva de hadde tenkt å gjøre med det. Han ringte skipselektrikeren og han kom med en booster, og jeg prøvde å forklare at det var neppe så lett å komme til med den, ref tidligere historie om å skifte batteri. Av med setet, sondere litt, prøve boosteren direkte på starteren, men ingen hell.
Så skulle båten gå videre, og vi ble dyttet på land.
Fikk kontakt med en av bakkemannskapene på kaia, og de hadde også en booster stående. Denne fikk jeg koblet til ledningen til håndtaksvarmeren og fikk skremt litt strøm inn på batteriet, holdt den der i noen minutter, til batteriet fikk passe strøm til å drive bensinpumpe og antageligvis strøm til coilene (?).
Så boosteren direkte på starteren igjen, vips var det tenning.
Så var det å kjøre de 20 kilometrene til Ballstad, hvor foreldrene til sambizen bor.
Tips: Be om å få sjekke at de har henslengt MC'en korrekt, etter avgang.
Klage sendt til hurtigruta.
Dag 5; Fredag 2. juli
Flott dag i lofoten. Ønsket bare å nyte sola og leve livets late dager hos "svigers"..
Vel, slik gikk det ikke. "Svigerfar" hadde en gjengrodd båt, så måtte spyle denne ren for bunnslam og diverse.
Utsikten fra stuevinduet en tåkefull dag:

Dag 6; Lørdag 3. juli
Lysten på å kjøre MC våknet til live idag, vi skulle noen ærender idag, og vi valgte MC'en som fremkomstmiddel.
Var en tur inn til sentrum og kjørte så til vakre Hauklandstranda, og videre til Uttakleiv, dessverre hadde vi ikke noen mynter å legge i pengeboksen for å kommer til utsiktspunktet, så dette håper vi å få til før vi vender nesen sørover igjen.




Dag 8; Mandag 5. juli
Det ble opphold et par timer ut på kvelden, da hoppa vi inn i turklærene, kjørte NON-ATGATT bort til en turløype for å komme oss opp på Ballstadheia.





Dag 9; Tirsdag 6. juli
Ønsket å kjøre MC rundt vestvågøy, men det ble dessverre i en bobil, gamlingan hadde funnet veien opp også og i regn og stiv kuling fant vi ut at det var nok det beste farkostmiddelet idag likevel.

Klikk på kartet for stor størrelse
[img]http://84.202.52.7/mc/2010/vestvagoy.jpg[/img]




Anbefaler folk å ta denne turen med MC, ihvertfall til Eggum og gjerne veien rundt Kvalsnes.
Dag 10; Onsdag 7. juli
Søstera til sambizen hadde så gjerne lyst på en MC-tur, så tok hu med på en kort tur. Her har vi henne bak "rattet".

Kjørte i flott varmt vær østover mot Narvik, 323 km skulle tilbakelegges idag. Flott utsikt og en kjempeflott rasteplass etter å ha kjørt igjennom tre tunneler etter avkjørsel hvor man kunne komme til Fiskebøl. Tror det var rett før eller rett etter "Husjordøya". (Punkt B) Hadde avtalt med gamlingan å møte de i Gullesfjordbotn, så stoppa ikke her. Kjørte litt til, og kom til Gullesfjord, men så ikke noe sted å stoppe. Gamlingan hadde valgt å stoppe på en kjettingplass ca 1 mil forbi.

Der fikk vi servert kaffe og fikk fikset sikringen til holke-varmeren som hadde tatt kvelden. Denne var sårt savnet.
Kjørte så videre og ankom Ankenesstrand.
Dag 11; Torsdag 8. juli
Tok oss en tur opp Fagernes-fjellet, Beate og Nina gikk med Kajsa. Jeg og gamlingan tok fjellheisen opp.
Flott tur oppe på fjellet.




Hadde det litt morsomt med sikkerhetsreglene i gondolen,

Punkt 1: Ikke husk gondolen
Dvs, når vi er nede igjen og har kommet ut av gondolen, skal vi altså glemme at vi har vært ombord..

På vei tilbake til Ankenesstrand, kom vi over disse kjøretøyene:



Dag 13; Lørdag 10. juli
Kjørte ut fra Narvik og fulgte E6'en sørover.
Hilste på en motorsyklist på ferga mellom Bognes og Skarberget,

Han hadde kjørt fra Bardufoss og skulle til Oslo, og skulle kjøre i ett... et kjapp titt på maps.google.com, viser at denne ruten er 151 mil lang.
Kanskje det er en slektning av gammelgutt? :-)
Aniwei, jeg så han ikke igjen.... Han forsvant i bakspeilet mitt :-D
Stoppet på Kobbelv Vertshus og spiste middag. Pga melkeintoleranse hos sambizen, ble det valgt kylling med pommes frites. Den var som å få den servert hos mor.. ;D
De hadde også middags-buffet på menyen, her var det masse forskjellige matretter å velge mellom. Men av erfaring så spiser jeg meg ikke stappa når jeg skal kjøre langtur på MC

Det regna hele veien, men vi var tørre under regndressen.
Når vi kom utigjen, reagerte ikke sykkelen når jeg trykka inn startknappen. Fikk sambizen til å dytte, og fikk sykkelen i gang, kjørte videre til Fauske der jeg skulle tanke opp, og tok en hurtigsjekk av sikringer, rele og andre tenkelige diverse ting der, men ingen løsning.
Tok så veien innover mot Bodø, og sørover på kystriksveien, rv17, der tok vi oss inn på Kjellingstraumen Fjordcamp.
Bodde i et lite "dukkehus" fra 1790. Det var riktignok lagt inn strøm der, eller var alt som før.
Det ble 33 mil idag.

Dag 14; Søndag 11. juli
Endelig opplett.
Vi forlot hytta/bua uten skallebank

Signerte også i gjesteboka med http://www.mcsiden.no" onclick="window.open(this.href);return false;


Høyden på syklisten til venstre for bua, gir vel en indikasjon på hvor høy den er.

Vi kjørte herifra videre sørover på RV17, skrive bloggen ETTER at man har reist, gjør at man ikke husker helt
hvor ting og tang var, men et stykke etter at vi kjørte av en ferge, var preget av asfaltreperasjoner. Jeg tror det var etter ilandkjøring på Jektvik. Det var som å kjøre på en kulekjørings-bane, men her var det om å gjøre å "bomme" på kulene som var store som fartshumper.
Kjørte ut på E6'en ved Utskarpen og svingte inn på RV12 for å kjøre til Mo i Rana. Stoppet på en bensinstasjon
og skrudde av tanken (siden den var tilnærmet tom nå) for å komme til starter-rele'et, relé'et fant vi ut funket bra når den ble jordet. Lagde en ledning som hang løs som jeg kunne holde til jord, for å få startet. Men denne datt tydeligvis utigjen når vi skrudde sykkelen sammen igjen. Sambizen var fortsatt kombinert passasjer og dyttekvinnskap. Vi fortsatte til NAF-campingen i Mosjøen.
Skal dere bo her, IKKE sov i telt, med mindre du har godt sovehjerte, eller hører dårligere enn meg :-) Duren
fra fabrikken/knuseverket eller hva det er for noe, holdt meg våken...







Her ser man hvordan svartisen har trukket seg tilbake.



26 mil idag.
Dag 15; Mandag 12. juli
Våknet av kombinert dur og regn som pisket mot teltet. Stod opp og gjorde meg klar til avreise. Lot dyttekvinnskapet sove litt til, blir litt dytting idag og

Dyttekvinnskapet våknet av at hu begynte å bli våt.

Til dere som var på evike-treffet, ja, det er dette teltet vi sov i. Det blir nok byttet ut før neste MC-tur.
LAAANG dag. Vi planla å komme frem til Åfjord, derav årsaken til at vi kjørte ut av RV17. Kjørte som en gal nedover E6, og dette var nok ikke den beste veien. Mye trafikk, campingbiler, vogntog, veiarbeid og masse gærne bilister. Samt en gal MC-ist som ville frem til bestemmelsesstedet

Kjørte stort sett med et hakk lavere gir enn normalt, og lå tidvis mye i venstrefeltet

Kom frem til Åfjord i 20.00 tiden, her ble vi i 3 døgn, da sambizen's bestevenninne bodde på samme campingplass.
46 Mil idag, det merkes godt på ryggen, men det tror jeg kommer av kjøringa på rv715, som var veldig humpete, taktikken min var å prøve å fly over humpene.
I dagene fremover besøkte vi forskjellige steder på "Costa del Fosen", som f.eks Harbakhula, Stokkøya og andre steder.
Vi fikk også festet omtalte ledning som falt ut. Så nå hadde jeg en startmetode, men som ikke ble så hyppig brukt. Det var lettere å dytte. De som vi besøkte på campingen er tidligere MC-ister, kjørte Europa rundt på en BMW-1200-ettellerannet. Men pga produksjon av tre gutter, så har denne MC-interessen blitt lagt alt for langt til sides. Så de fikk benyttet litt kvalitetstid sammen med Yamahaen.
Åfjord


Stokkøya




Harbakhula






Dag 18; Torsdag 15. juli
Ankomst Trondheim, her fikk vi vasket en del skittentøy, som stort sett bestod av hele klessortemanget som vi hadde med oss.
Fredag var vi en tur på tyholt-tårnet, som vi pleier å gjøre når vi er i Trondheim.



Lørdagen henta vi skittentøyet plutselig var rent og tørt.
Benyttet også anledningen til å kjøpe meg en trykkbryter på Clas Ohlson, for å lage til en provosorisk startknapp.
Etter det var det et avtalt mcsiden-treff med Globe og hans Yamaha TDM, som han har skrevet om i sin blogg.
Et absolutt hyggelig møte, som jeg ser frem til å gjenta.

Dag 21; Søndag 18. juli
Avreise fra Trondheim. Dagens etappe ble også fulgt av E6, vi kjørte til Lom, via Sel.
Denne veien har bedret seg BETRAKTELIG siden sist jeg kjørte der, nesten 7 år siden. Da var det kun en grusvei. Nå var det flott vei, så sparte nok en del tid på denne, fremfor å kjøre til Otta.
Stoppet i Dombås for tanking av alle tre tanker. Bestilte oss en TexMex-burger og en Dombås-burger. XJ'en fikk velsmakende blyfri 95.


Fremme på NAF-Lom Camping, spaserte til byen og tok oss en øl.

28 mil idag

Dag 22; Mandag 19. juli
Avreise Lom kl 10.00
Denne dagen kjørte vi RV55 mot Sognefjellet.
Når vi kom til Turtagrø, svingte vi av mot Årdal og kom inn på tindeveien.
Denne veien også har forbedret seg kraftig, siden jeg kjørte her for snart 7 år siden. Den har også blitt markant dyrere... 70 kr måtte vi ut med for å passere her.





Kom frem til Øvre Årdal og stoppet for en pølse og kaffe.
Kjørte videre, lærdalstunellen ble unngått for enhver pris, så vi tok veien over, nemlig på "Aurlandsveien", som er gamleveien mellom Lærdal - Aurland.

Stoppet på et utsiktpunkt før vi kom ned til Aurland




Stoppet i Aurland for tanking av alle tre tankene igjen.
Hjem kjære hjem, på dagen, tre uker etter at vi forlot hjemmet.
35 mil idag
[img]http://84.202.52.7/mc/2010/hjem_small.jpg[/img]
Dag 23; Tirsdag 20. juli
Beklagelse mottatt fra hurtigruta. Jeg er fornøyd med oppgjøret de hadde kokt frem til.
Sambizen truer med å kjøre i Europa neste sommer.
XJ'en har kun stått ute i regnet siden hjemkomst.
Snittforbruket på XJ'en er 0,55 liter pr mil.
Diverse knippe andre bilder





















