jaja, så blei det bot da...:(

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av SuperTenere »

Var ute på en liten tur i går kveld. Klokka er ca halv 12, pent vær, lite trafikk og E6 lå fristende foran. Tok igjen 3 biler som lå på rekke og rad, fristelsen ble for stor, og jeg "måtte" bare sige forbi....det skulle jeg ikke gjort:( Den bakerste var UP i sivil..... Fulgte som vanlig nøye med i speilene etter forbikjøringen, og fikk umiddelbart en dårlig følelse. Den bakerste bilen kjørte åsså forbi de to andre og la seg ett godt stykke bak meg. Men tenkte vel ikke langt nok til å slakke ned, men fortsatte i samme jevne farten. Etter en kilometer eller to ble frykten bekreftet.. store fine blålys blinket bakfra. Da var det bare å finne ei avkjøring, slakke opp og blinke seg inn.... Resultat: gjennomsnittsmålt til 121 kmt i 90 sona, to prikker og 7800 i forenklet forelegg:( Men lettelsen var jo stor for at lappen ikke føyk. Selv om det er sure penger, så får man vel bare tåle det.....
Så fortsatt god sommer, og kjør pent....det kan lønne seg på mange måter....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av AJ »

Uffda... Kan fort skje de fleste av oss dette, er jeg redd... :8-[

Bot er bot og man får ikke gjort noe med det. Men man kan gjøre sitt til at det merkes mindre på pungen, nemlig ved å be om/søke om å betale i rater (uten 'avbetalingstillegg'). Statens Innkrevingssentral er greie å ha med å gjøre når det gjelder sånt, har jeg latt meg fortelle... Bot, jeg :moi: ? Nei, nei!
Men noen har fortalt meg at det går an å betale så lite som kr. 100,- pr. måned til boten er nedbetalt.
Synes det høres ut som en grei løsning... :mk Merker i hvert fall mindre av de utrolig høye bøtesatsene man har på fartovertredelser her i landet, om man gjør det slik...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av SuperTenere »

Det stemmer det du sier her...Uniformsmannen (som ikke hadde uniform:) som stoppet meg var av den hyggelige typen...han kunne fortelle at giroen jeg fikk av han hadde bare 14 dagers forfall. Men om jeg ville så skulle jeg rett og slett bare kaste den, så ville innkrevningssentralen ta kontakt. Da skulle jeg bare snakke med dem og sammen bli enige om evt delbetaling....

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av cheron »

AJ skrev:Uffda... Kan fort skje de fleste av oss dette, er jeg redd... :8-[

Bot er bot og man får ikke gjort noe med det. Men man kan gjøre sitt til at det merkes mindre på pungen, nemlig ved å be om/søke om å betale i rater (uten 'avbetalingstillegg'). Statens Innkrevingssentral er greie å ha med å gjøre når det gjelder sånt, har jeg latt meg fortelle... Bot, jeg :moi: ? Nei, nei!
Men noen har fortalt meg at det går an å betale så lite som kr. 100,- pr. måned til boten er nedbetalt.
Synes det høres ut som en grei løsning... :mk Merker i hvert fall mindre av de utrolig høye bøtesatsene man har på fartovertredelser her i landet, om man gjør det slik...
Er rentefritt til og med.. Hadde 6 prikker på det verste... Nå har jeg 0.. :-) Tok til vett på mine eldre dager, liker bedre å cruise! :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gammelgutt

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av Gammelgutt »

AJ skrev:Uffda... Kan fort skje de fleste av oss dette, er jeg redd... :8-[
cheron skrev:Tok til vett på mine eldre dager, liker bedre å cruise! :)
Eldre dager?, hør på guttungen. Fikk siste fartsbot i 81, trur eg. Har vel hatt endel flaks vel, men er veldig forsiktig i soner med 60 eller lavere. :redface

Gammelgutt

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av Gammelgutt »

AJ skrev: Men noen har fortalt meg at det går an å betale så lite som kr. 100,- pr. måned til boten er nedbetalt.
Synes det høres ut som en grei løsning... :mk Merker i hvert fall mindre av de utrolig høye bøtesatsene man har på fartovertredelser her i landet, om man gjør det slik...
Da vil boten være betalt om 6,5 år. Hvor mye er 100 kr verdt da?. :scratch

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av Duville »

Tenke seg til¨å få en påminnelse om en sånn ekstraskatt hver måned i 70 måneder,de budsjetterer med denne inntekten på toppen av alt..... - er man riktig uheldig så får man to tre sånne måntlige på en gang - nei, nope niks.... jeg betalte mine umiddelbart og "glemte" dem etter beste evne

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av AJ »

Duville skrev:jeg betalte mine umiddelbart og "glemte" dem etter beste evne
Jo'a... er nok den beste løsningen, det... Men om det nå en gang skulle være slik at man gjerne skulle bruke kr.7800,- på noe annet denne sommer'n så har man i hvert fall muligheten... :mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av SuperTenere »

Har SVÆRT mye annet jeg kunne funnet på å bruke 7800 på....men når det er sagdt; er man med på leken, må man tåle osv osv... Jeg syns vel åsså det er best å bare betale "sjiten" å prøve å glemme pengene så fort som mulig;) Men man skal jo takke og bukke innkrevingsentralen for en slik mulighet, vi snakker tross alt om en statlig institusjon her og sammarbeidsvillighet er jo ikke DET de er mest kjent for..

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av Onsløv »

Når jeg fikk en sånn bot i en viss tunell, mener jeg å huske at laveste sats var 500? Men det kommer gjerne an på størrelsen på boten også?

Var ihvertfall ferdig å betale ca 2 år etter ugjerningen. De brukte litt tid på å finne ut hvem som kjørte. :redface Man sier vel ikke neitakk til rentefri nedbetaling?
Jeg gjør det samme om jeg skulle være uheldig igjen.

Jeg har forøvrig merket at det er farlig å være på mc-ferie "på bondelandet". Er ikke like flink å holde fartsgrensene innad i bygrensene i denne "storbyen" som jeg var før jeg dro på ferie.

Gammelgutt

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av Gammelgutt »

Har passert laserkontroller 4-5 ganger i sommer, i telemark, buskerud og vestfold. De er visst ivrige i år?. :[-X

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av Duville »

Gammelgutt skrev:Har passert laserkontroller 4-5 ganger i sommer, i telemark, buskerud og vestfold. De er visst ivrige i år?. :[-X

Er dette å være ivrig? Kjører du litt her ned så treffer du dem ukentlige og de er nå noen smartinger også når de etter kontroll på E39 hvor de har tatt inn 20 - 30 bøter i en unødvednig 60 sone og uttaler til avisen: "At ikke bilistene lærer"". De tar hovedsakelig folk fra rogaland, østfra og llangtbortefra. Der står de ukentlig.....

Godtvoksen

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av Godtvoksen »

SuperTenere skrev: Resultat: gjennomsnittsmålt til 121 kmt i 90 sona, to prikker og 7800 i forenklet forelegg:(

hmmm...Blåmann har vel nærmest en toppfart på litt over 120 km, så kanskje jeg ikke bør tenke på å bytte til større cruiser likevel... ;e Det er i slike situasjoner jeg ønsker meg mere krefter for enkelt og raskt kunne kjøre forbi en liten rekke med biler...

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av SuperTenere »

Jeg er vel egentlig glad for at min sykkel rett og slett er ubehagelig i hastigheter over 110-120.....
Kan jo godt ta en liten diskusjon her om det med "cruisefart". Personlig er jeg (syns jeg selv) ganske flink med fartsgrenser på 60 og lavere. Det er i 80 og 90 sona at "problemene" kommer. Skyldes vel ikke at jeg er så veldig gla i fart, men mere at sykkeln føles veldig behagelig i sånn ca 100. Så må nok innrømme at når forholdene ellers ligger til rette for det, så er det gjerne den farta det blir til. Sikkert mange meninger om det..."fartsgrenser er til for å holdes...fart dreper osv osv." Jeg klarer ikke helt å se store faremomenter med å ligge i 100 på en tørr, lys og fin E6 midt på natten, nærmest alene i verden...
I følge loven har du vel heller ikke lov å kjøre forbi en bobil som ligger i 87 i 90 sona, med mindre du har to tre mil med fri sikt foran deg...
Vel vel, dette var da noen små tanker om dette med fart...sikkert mange som mener mye om det temaet...;)

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: jaja, så blei det bot da...:(

Legg inn av frankh »

Jeg ser heller ikke noen problemer med å ligge i 125 på en god, oversiktlig vei uten annen trafikk. Men lov er det jo ikke, så man tar jo en risiko når man gjør det :-) Iom. at maks. hastighet er 100km/t i Norge, så vil det nødvendigvis være flere veier og situasjoner hvor man forsvarlig kan kjøre ulovlig fort.

Svar