Ruser seg.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Rossi
Motorsykkelen din: Honda CB 1100 F -83

Ruser seg.

Legg inn av Rossi »

Min Honda CB 1100 F -83 er endelig sluppet ut etter 12 år soning. Alt virket greit i begunnelsen, men så skjer det: etter en stund drar den dårlig - jeg kløtsjer for og gire ned....tryner nesten over styret - Frembremsen er i ferd med og låse fremhjulet. Inn på nærmeste busslomme, lar alt kjøle seg og åpner jufteskruene på bremsene for å få ut overtrykket. Dette ordnet bremsene så jeg fikk snu og kjøre hjem, men da reset mitoren seg og la seg på 4000 o/m som tomgangshastighet - ikke lett og bremse ned på gira da gitt... Har ikke funnet ut hva det er som forårsaker dette. Prøvte og ta vekk luftfilteret i tilfelle dette var tett - ingen reaksjon....
Noen tips? :-k

Brukeravatar
SuperTenere
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Ruser seg.

Legg inn av SuperTenere »

Høres ikke dette ut som trege (rustne) vaiere da....? Forbremsen kan vel skyldes rust på stempler/sylinder slik at stemplet ikke glir tilbake som det skal når du slipper bremsen....
Tror jeg ville gått over alle vaiere(gass, clutch, sjoken.. ) Kanskje det holder å spraye inn i strømpa...

Brukeravatar
Gizmodude
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Kontakt:

Legg inn av Gizmodude »

Om jeg forstår det rett så har sykkelen stått i 12 år, isåfall har nok mye "satt" seg ja.
En MC kan faktisk stå seg ihjel, undrer på hvordan gummipakninger/simringer reagerer på å bli tatt i bruk igjen :-k
Smøring og rensing/rengjøring av bevegelige deler er absolutt å anbefale.
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Rossi

Legg inn av Rossi »

Takk for svar, :notworthy: bremsene fikset jeg. Der var det noe avleiringer fra gammel (som var byttet) bremsevæske så det fikk jeg bort og da ble bremsene som nye.
Jeg har også tenkt at det kan være viren som skaper dette problemet med tomgangen, men det er jo bare etter at den er blitt varm dette skjer - og så er det jo returvire på gassen. Men jeg får kjøpe en viresmører og prøve....har nå bestilt nye gasvire uansett - kjekt og ha.

Rossi

Legg inn av Rossi »

Nå har jeg funnet svaret på tomgangsproblemet.
Etter å ha prøvd det meste fant jeg ut at forgassere måtte ut og renses, det var liksom bare det som gjensto. De var ikke så ille som jeg hadde trodd - dermed så var det lite sansynlig at dette var årsaken til trøbbelet. Etter nærmere undersøkelser av utvendige bevegelige deler på forgassere oppdaget jeg en slags bevegelig arm på midten, mellom 2. og 3. fogasser. Fungsjonen til denne er at den åpner litt på spjellet ved full choke, og denne var stør og treg. Etter demontering og oppsmøring av denne fungerer alt helt utmerket - tomgangen er igjen fin og jeg slipper og bli dyttet gjennom rundkjøringer etc. :bananas

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Aaahhhhh......deilig når slikt løser seg :thumleft

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Er vel ikke noe rart at den "ruser" seg etter 12 år i fengsel........alle vil vel blåse ut litt etter 12 år... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erman
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt

Legg inn av Erman »

Sitter og overhaler et sett gamle forgassere selv nå, og kan ikke si hvor viktig det er å rense disse - selv om sykkelen bare har stått ett år. Bensin som lager avleiringer, o-ringer som størkner, kobber som irrer - det er liksom ikke måte på hvor lite som skal til for at disse følsomme små tingene slutter å virke som de skal.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Svar