Litt oppskrubbet og noe forslått....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Morten
Innlegg: 111
Registrert: 25 jun 2010, 10:41
Motorsykkelen din: HD 2007 Night Rod Special, 1130 kubikk
Sted: Oslo

Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av Morten »

Gikk i asfalten i dag....
Var på tur med 4 andre sykler til Charlottenberg og skled ut i en 90 graders sving, hadde for høy fart i forhold til evner.
Han som kjørte bak meg så at jeg prøvde å ta svingen, men sykkelen gikk nedi og forhjulet forsvant, hadde vel rundt 50 km/t. Gikk ned på venste side og skled noen meter med benet under sykkelen.
Noe skrapeskader på siden av sykkelen, styret gir og fotvilere fikk seg en smell og skraper, var nok benet mitt som reddet sykkelen fra mer skraper :-)
Kjørejakke og bukse er ødelagt (gjorde jobben sin), noen skrubbsår og litt forslått men ellers like hel :-)
Får levert sykkelen hos Lazy Boyz mandag og ordner det tekniske, tar det kosmetiske når de tar den inn på vinterlagring.

Lærdom.... tilpass farten etter egne evner, ikke prøv å holde følge med folk som har mye mer erfaring enn deg...

Nå tar jeg meg en øl...og filosoferer litt :-k
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes"

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av tagesk »

Morten skrev:.....men sykkelen gikk nedi og forhjulet forsvant, hadde vel rundt 50 km/t.
Kan du ha dratt inn forbremsen da du skjønte du ikke ville greie svingen?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av AJ »

Uffameg! Dette var leit å lese, Morten :sorry
Gikk rimelig greit med deg, da?
Håper sykker'n fikses kjapt og at du kommer deg på sykkel og på veien igjen så snart som mulig!!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av Snikkeren »

Som sagt, så finnes det 2 typer motorsyklister. De som har vært i bakken, og de som skal i bakken.

Godt det gikk såppass bra med deg. En erfaring rikere.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Godtvoksen

Re: Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av Godtvoksen »

Morten skrev:
Lærdom.... tilpass farten etter egne evner, ikke prøv å holde følge med folk som har mye mer erfaring enn deg...
Sist Onsdag var jeg ute på en liten fellestur sammen med et par andre lokale MC-entusiaster og jeg følte det gikk litt fort i svingene. Det gikk heldigvis bra for meg denne gangen, men skal gjenta din historie/lærdom i mitt stille sin neste gang jeg føler at jeg kjører fortete en det som er mitt tempo... :janikk

Brukeravatar
Morten
Innlegg: 111
Registrert: 25 jun 2010, 10:41
Motorsykkelen din: HD 2007 Night Rod Special, 1130 kubikk
Sted: Oslo

Re: Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av Morten »

tagesk skrev:
Morten skrev:.....men sykkelen gikk nedi og forhjulet forsvant, hadde vel rundt 50 km/t.
Kan du ha dratt inn forbremsen da du skjønte du ikke ville greie svingen?

[TaSK]
Nei....var ikke borti bremsen i det hele tatt, tenkte på det samme selv, men han som kjørte bak sa at det ikke var noe bremselys... Han så det i "slow motion"...som han sa.
Sist redigert av Morten den 14 aug 2010, 18:51, redigert 1 gang totalt.
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes"

Brukeravatar
Morten
Innlegg: 111
Registrert: 25 jun 2010, 10:41
Motorsykkelen din: HD 2007 Night Rod Special, 1130 kubikk
Sted: Oslo

Re: Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av Morten »

AJ skrev:Uffameg! Dette var leit å lese, Morten :sorry
Gikk rimelig greit med deg, da?
Håper sykker'n fikses kjapt og at du kommer deg på sykkel og på veien igjen så snart som mulig!!
Alt bra med meg :-)
Ett par skrubbsår, litt øm her og der...såret stolthet :eh
Håper å få fikset sykkelen ganske raskt ja, var kjørbar hjem, men noe merkelig giring med en pedal som stod rett opp....
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes"

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av Banditmannen »

Auda! Jeg føler virkelig med deg! Dette er noe som fort kunne skjedd meg også et par ganger... :-k
Godt du ikke er skada da, bortsett fra stoltheten, og den leger seg selv med tida! :-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av tagesk »

Morten skrev:Nei....var ikke borti bremsen i det hele tatt, tenkte på det samme selv, men han som kjørte bak sa at det ikke var noe bremselys... Han så det i "slow motion"...som han sa.
Lå du så mye over at du skrapet nedi med ting og tang?
Eller med andre ord: Hvordan kan de ha seg at forhjulet gled ut?

Sand?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av Globe »

Veldig godt å høre at det gikk såpass bra med deg Morten. :thumleft

Nyt en øl du, bare ikke gå for dypt inn i filosoferingen ;e

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av pelsen »

bra at det ikke ble noen knekte bein eller armer, motorsykler kan stort sett repareres uten at det gjør vondt i annet enn lommeboka
Morten skrev: Lærdom.... tilpass farten etter egne evner, ikke prøv å holde følge med folk som har mye mer erfaring enn deg...
ikke bare kjøreerfaring som teller, din sykkels kjøreegenskaper i forhold til de som du forsøker å henge på er vel så viktig.
V-rodden er vel ikke akkurat designet for å gå fort i sving, men det har du vel funnet ut det meste om idag...

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av Bubbu »

Bra det gikk bra med deg Morten og du er like hel. Det er lettere å bytte ut deler på en sykkel en på deg.
(The Beast )

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av RuneMC »

Ai, ai! Hørtes ikke godt ut... All the best...

Gjerne den første tiden etter lappen som er mest risikofylt - for da har man ikke lært sykkelen sin å kjenne godt nok. Kjøring i gruppe er et eget risikomoment, spesielt hvis man forsøker å henge på eller føler seg presset til å kjøre fortere enn man ville gjort alene. Evt greit å avtale at det er helt ok å miste hverandre av syne og istedet ha noen avtalte stoppesteder underveis.

Ellers tror jeg aldri man blir helt utlært på dette med å avpasse farten riktig til svinger. Evt hvis man kjører en strekning mange ganger så får man nok optimal "flyt" etterhvert. At jeg har såpass lettmanøvrert sykkel har nok reddet meg et par ganger når farten har vist seg å være for høy ift sving, og nå er jeg i tillegg mye mer bevisst på hvilken rolle kroppsposisjon spiller.

Ellers sier statistikken at det er i solskinn og med tørr asfalt at 98% av MC-ulykkene skjer, kun 2% i regn. Hvorfor? - Det kan du filosofere litt på! :-k
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av OleB »

uffa :sorry
godt at du er like hel - Sykkeldeler koster bare penger tross alt
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
Morten
Innlegg: 111
Registrert: 25 jun 2010, 10:41
Motorsykkelen din: HD 2007 Night Rod Special, 1130 kubikk
Sted: Oslo

Re: Litt oppskrubbet og noe forslått....

Legg inn av Morten »

tagesk skrev:
Morten skrev:Nei....var ikke borti bremsen i det hele tatt, tenkte på det samme selv, men han som kjørte bak sa at det ikke var noe bremselys... Han så det i "slow motion"...som han sa.
Lå du så mye over at du skrapet nedi med ting og tang?
Eller med andre ord: Hvordan kan de ha seg at forhjulet gled ut?

Sand?

[TaSK]
Han som lå bak, mener at heg var nedi såpass hardt og det gjorde at forhjulet "lettet", skjønner ikke det helt selv, føltes ikke sånn, og VRODèn skal i utgangspunktet ha bedre egenskaper i sving enn de syklene jeg kjørte sammen med.
veien var tørr og fin, ren grå asfalt, ikke sand eller grus....
Men...jeg vet også at dekkene som sitter på 2007 Nightrod har fått massiv kritikk for dårlige egenskaper, for hard gummiblanding, folk har klagd på at de er for glatte. Har selv følt at de virker glatte når jeg har kjørt i rundkjøringer....føler at de sklir litt, i lav fart, men har vært usikker på om det bare har vært noe jeg (i min tilstand av uerfarenhet) har innbilt meg.
Kom akurat fra legevakten, landet på venstre side, men har en høyre hånd som bare har blitt vondere utover kvelden, har fått ett slag fra styret. Høyre hånd er nå gipset, mulig operasjon, senefester som er røket i tommel, ny vurdering onsdag....
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes"

Svar