Forbikjøring - Kø

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Nicolai
Innlegg: 15
Registrert: 11 aug 2010, 21:25
Motorsykkelen din: Aprilia RSV Mille 2001

Forbikjøring - Kø

Legg inn av Nicolai »

Hei.

Jeg har søkt en del rundt nå, og har lest det jeg kommer over av emner angående dette.

Hadde en situasjon idag der jeg kom til stillestående kø i mitt felt, hvor feltet mitt deles opp i to filer lenger fremme.
Høyre fil var helt tomt for biler, mens venstre var tettpakket med stillestående kø.

I enden er det trafikklys på begge filer, hvor begge viste rødt.

Når jeg tok lappen, sa kjørelæreren min at det var lov å snike forbi på høyre side ved et lyskryss hvis bilene blinket til venstre, men det er jo en litt annen setting.

Etter hva jeg har lest, så er manøveren jeg gjorde idag, etter reglene, ulovlig og straffes i værste fall med beslag.

Har laget en dårlig illustrasjon for å hjelpe til med forklaring:

Blå er biler stående i kø, mens rød er ruten jeg kjørte. Resten er vanlig vegmerking.

Det var ikke mulighet til å kjøre forbi på venstre side, da alle lå helt inntil stripen der, samt at de stod så tett at jeg ikke ville hatt mulighet til å bytte fra venstre side av bilene for å komme ut i filen jeg skulle i.

Det jeg lurer på er - hva ville dere gjort i samme situasjon? Jeg la meg helt ut mot den hvite stripen, og kjørte meget forsiktig i 5-10 km/t forbi bilene, slik at jeg kom til det feltet jeg skulle, isteden for å ligge bakerst i køen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av Svolp »

Hei.

Hvis jeg forstår tegningen riktig og et felt deler seg opp i to i samme kjøreretning med stiplet linje mellom kjørefelta har du pent lov til og kjøre forbi på høyre siden, du bytter jo bare kjørefil og så sant midtlinjen fortsatt er stiplet har du pent lov til og bytte over igjen...? Hvis du opprettholder paragraf 3 i veitrafikkloven som sier at du skal kjøre hennsynsfult, aktpågivende og varsomt som med alle andre forbikjøringer er dette en lovlig situasjon. Blir jo det samme som og kjøre mellom to kjørefiler som går samme retning på f.eks motorvei, når du kjører på den stipla linjen i midten av kjørefelta passerer du jo venstre felt på høyresiden. lov lov..

Hadde derimot denne midtlinjen vært heltrukken som så delte feltet i to har du IKKE lov til og kjøre forbi på høyresiden i venstre kjørefil, samme gjelder hvis det også hadde vært grøftekant på høyresiden med heltrukken sperrelinje i stede for to felt.

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av ejs »

:thumleft
Jeg mener at du skulle passere køen på den gule stripa ,eller følge køen
og så lagt deg ut i høyre felt når du kom dit. :-k :-k
If it ain't broke, I'll break it.

Pollti

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av Pollti »

Tja, Kan ikke se at du har gjort så mye galt uansett fortolkning. Jeg holder meg stort sett in line med køen men det er meg. Liker ikke stunt som kan innebære fare for kollisjon med noen men jeg er vel litt enig med ejs. Som bilist er jeg dønn avslappet når MC driver med køsniking ihvertfall selv om jeg velger en annen løsning som 2 hjulingfører i de fleste tilfeller. 5 minutter til eller fra til kjøttkakene betyr lite.

Brukeravatar
Guro78
Innlegg: 120
Registrert: 13 jul 2010, 01:48
Motorsykkelen din: HD sportster 1200
Sted: Nedre Eiker

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av Guro78 »

Enig i at du ikke har gjort noe ulovlig så sant det er hvit _ _ _stipla linja_ _ _ og ikke heltrukken. Hva er det aktuelle høyrefeltet tiltenkt? En annen kjøreretning, krabbefelt, busslomme, etc?
Om det er en påbudt kjøreretning-pil i høyre feltet er du nok mer i gråsonen: Du kan jo "snike" deg unna så sant du byttet til rett felt før selve krysset.
På motorvei (o.a) kan jo et høyrefelt være et såkalt krabbefelt for sakte(re)gående trafikk.
Men så det moralske, hehe...: Om en bilfører hadde kjørt som deg ville jeg antakelig kalt han/hun for køsniker/usolidarisk og faktisk ergret meg: Men det er liksom en av våre uskrevne privilegier på tohjul å manøvrere litt "alternativt" så lenge du kjørte rolig (og det gjorde du jo ;-);) ) -Etter min mening blir det da bedre flyt og kortere kø. Jeg vet ikke om alle er enig med meg i det siste, men i lang kø kjører jeg selv i krabbefeltet/i mellom køen, osv, men jeg tar det alltid rolig og er ikke en av disse som skal utnytte ethvert et smutthull; for de er en fare!!! I ditt tilfelle virker også valget ditt mindre trafikkfarlig enn å ligge på gul heltrukken linje og kanskje til og med kjøre over (som jo nettopp ikke er lov ;-);) ).

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av ejs »

:thumleft

Slik jeg fårstår det,så begynte han forbikjøringene på hvitstripe = (veiskulder )?
:mk :mk
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av mekkern »

Utgangspunktet er at det er forbudt å kjøre forbi på høyre side.

Siden du begynte "snikingen" de det var bare 1 felt og på høyre side er dette forbudt.
kjøring i høyre felt frem til krysset er greit frem til det blir heltrukken stripe inn mot krysset-der må du inn i venstre kjørefelt hvis du skal rett frem og høyre tar av,her er det heller ikke tillatt med forbikjøring på høyre side..


Du har kun lov til forbikjøring på høyre side når det er 2 felt med samme "destinasjon"/skal samme sted, og trafikken flyter fortere i høyre felt. eller kollektivfelt som det ikke er merket med "gjelder buss/taxi"

Lanesplitting/mellom kjørefelt er "lov"/ikke forbudt når det stiplet hvit linje mellom kjørefeltene med samme "destinasjon"og det gjøres aktsomt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Nicolai
Innlegg: 15
Registrert: 11 aug 2010, 21:25
Motorsykkelen din: Aprilia RSV Mille 2001

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av Nicolai »

Jeg skulle i høyre felt når min fil det delte seg, så sånn sett snek jeg ikke etter oppdelingen.
Venstre felt svinger førøvring til venstre mens høyre går rett frem.
Det er Mammutkrysset i Tønsberg når man kommer fra ringveien det er snakk om for de lokalkjente.


Det var selve snikingen -før- det ble to felt jeg lurte på :>
Men da har jeg fått litt input, og det var som jeg tenkte at det var per def. ulovlig. Om politiet hadde sett igjennom fingrene på det, er vel en annen sak, i og med at jeg såvidt snek meg forbi..

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av Baron von Waffel »

Nicolai skrev:Det var selve snikingen -før- det ble to felt jeg lurte på :>
Men da har jeg fått litt input, og det var som jeg tenkte at det var per def. ulovlig. Om politiet hadde sett igjennom fingrene på det, er vel en annen sak, i og med at jeg såvidt snek meg forbi..
Ja, der det bare er et felt er det ulovlig å kjøre forbi på høyre side. Og du kan regne med at politiet reagerer. Og siden det er heltrukket gul stripe kan du ikke kjøre over den. Så du er fanget.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Gammelgutt

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av Gammelgutt »

Nicolai skrev:
Når jeg tok lappen, sa kjørelæreren min at det var lov å snike forbi på høyre side ved et lyskryss hvis bilene blinket til venstre, men det er jo en litt annen setting.
Da er det ikke forbikjøring men passering. Dersom du ikke legger deg inn foran det andre kjøretøyet, da er det ikke forbikjøring.

hal
Innlegg: 6
Registrert: 04 mar 2010, 22:46
Motorsykkelen din: BMW R90/6

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av hal »

hva med motorvei typ E-18 Oslo-Asker; tre felt, tett kø hver dag. Har man overhodet lov til å passere mellom bilene/filene eller driver vi kollektivt lovbrudd? og bør man ligge mellom høyre og midtre (virker mest naturlig) eller mellom midtre og ventre fil?

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av Dexter »

Er det ikke heldekt sperrelinje så ville jeg dersom det var plass passert MELLOM bilene, ikke i yttre høyre eller venstre, unntak vil være avkjøringer som har god plass og da blir det passering på bilenes venstre side. Dette har jo vært en diskusjon tidligere og det har vært debattert i diverse nettaviser. Det er vistnok ikke ulovlig, men mange praktiserer dette på en måte som kanskje tiltrekker negativ oppmerksomhet. Denne typen kjøring må gjøres med aller høyeste grad av forsiktighet. Personlig så tør jeg ikke enda å kjøre på denne måten...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av mekkern »

Mellom rekkene synes jeg er ok ,hvis bilene står stille eller beveger seg veldig sakte..
hastigheten bør være lav, ellers tør jeg ikke. :redface
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av Baron von Waffel »

Og det vi ikke gjør, er det jeg opplevde igår nedenfor Voldsløkka ned Uelandsgate mot sentrum. En offroader og en HD tok sykkelfeltet nedover. :punch :[-X ](*,) :ills

Og vi var diverse tråsyklister der også.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Forbikjøring - Kø

Legg inn av tagesk »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=nh7x7pXVe0Y[/video]

Mener dere at slik som jeg kjører her ikke er lov?
Hvordan skal man ellers passere en kø?
:lol

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar