Håp om ansvar på vegvedlikehold

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Håp om ansvar på vegvedlikehold

Legg inn av Duville »

Nå er det endelig på veg til å bli ett pålagt ansvar å vedlikeholde veinettet. Dette er GODT nytt. Kanskje ikke trafikantene blir beskylt for uforsvarlig kjøring uansett vegstandard - ref mc-sjåfør som omkom etter å ha kjørt over hull i vegen og rett inn i en trailer - synes het klart å kunne skyldes hullet som ikke var reparert - men sjåføren kjørte uansvarlig.....

http://www.nettavisen.no/motor/article2971009.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Det står blandt annet at spor over 2,5 cm gir ØKT ulykkesrisiko - som om vi kjører på noe med mindre enn 2,5 cm spor for tiden.

Brukeravatar
Erman
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt

Re: Håp om ansvar på vegvedlikehold

Legg inn av Erman »

"Kanskje ikke trafikantene blir beskylt for uforsvarlig kjøring uansett vegstandard"

Joa, kan så si. Jeg fikk beskjed om at jeg kjørte vinglete på førerprøven da jeg forsøkte å unngå huller i asfalten....
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
StigRune
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Legg inn av StigRune »

Erman skrev:"Kanskje ikke trafikantene blir beskylt for uforsvarlig kjøring uansett vegstandard"

Joa, kan så si. Jeg fikk beskjed om at jeg kjørte vinglete på førerprøven da jeg forsøkte å unngå huller i asfalten....
Det er det lov å si til sensor, tenker jeg. Man skal jo gjerne unngå hull, kumlokk, rister osv...
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

SveinT
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Kontakt:

Legg inn av SveinT »

En kan jo alltids håpe her i landet.... ???
Var innom NMCU nyhetene nå....
På vegne av alle veibrukerne i Norge ba trafikantorganisasjonene om å få et uavhengig veitilsyn. I stedet får vi et avhengig tilsyn. I Statsbudsjettet for 2011 foreslår nemlig Regjeringen å legge veitilsynet under Statens vegvesen (!) - Denne tilsynsformen løser ingen av de problemene vi har pekt på og vil ikke bedre tillitsforholdet mellom veiholder og veibrukere, sier NMCU-leder Bent Ording.
http://nmcu.org/bukken-skal-passe-havresekken" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar