Kilometerstand.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Gammelgutt

Kilometerstand.

Legg inn av Gammelgutt »

Søkte på FINN etter 2009 modeller rangert etter høy kilometerstand. Den med lengst kjørelengde har gått mer enn 20000 km. kortere enn Hyosungen min. Heller ingen 2008 modeller som har gått like langt, det står en med oppgitt høyere kmstand, men det er bilde av speedometeret og det tallet som er oppgitt er med tallet etter kommaet også. :lol Den 2008 modellen på tredjeplass er min gamle Daelim.

Lurer på om det er mulig å få solgt Hyosungen når tiden er inne.
Sist redigert av Gammelgutt den 06 sep 2010, 19:06, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kilometerstand.

Legg inn av AJ »

Egentlig burde interesserte MC-kjøpere satse på nyere sykler som har gått langt.
Hvorfor?
Jo, fordi lang kjørelengde bør være en rimelig god indikator på at forrige eier var fornøyd og at sykker'n har vært problemfri.
Og kan tidligere eier framvise et utfylt servicehefte tyder også dette på at eieren har vært samvittighetsfull når det gjelder vedlikehold.

Regner ikke med at alle her på MCsiden deler disse synspunktene... :-J
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gammelgutt

Re: Kilometerstand.

Legg inn av Gammelgutt »

Serviceheftet på Hyosunger er ikke stort å vise fram. Førstegangsservice på 2600 km, første hovedservice på 24000 km, skulle visst vært ved 12000 km. Alle småservicene med filter og oljeskift tar jeg selv. :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kilometerstand.

Legg inn av AJ »

Tror mange bruktkjøpere er opptatt av at servicer er fulgt...
Da betyr kjørelengden mindre. I hvert fall for en del kjøpere...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kilometerstand.

Legg inn av Snikkeren »

Fikk et tips av svigerfar: Hvis man tar småservicene selv, så skriv det inn i serviceheftet, og ta vare på kvitteringer. Jeg personlig hadde følt meg vel så trygg på et kjøp hvor eieren selv hadde utført servicene. Da "vet" man at eieren har tatt godt vare på sykkelen. Det er sikkert mange av de som får servicene utført på verksted som ikke sjekker oljen selv en gang, og nesten tar det som en selvfølge at alt er i orden til neste service.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Kilometerstand.

Legg inn av Onsløv »

jeg skriver opp alt jeg gjør selv i en egen service bok. Tar også vare på kvitteringEr på kjøpte deler og materiell. På denne måten kan evnt ny eier føle seg sikrere. om valget stod mellom en sykkel/bil uten nedskrevet historie og en der eier har rablet ned noen datoer o.l, vet Jeg hvem av de jeg hadde gått for.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kilometerstand.

Legg inn av tagesk »

Snikkeren skrev:Fikk et tips av svigerfar: Hvis man tar småservicene selv, så skriv det inn i serviceheftet, og ta vare på kvitteringer.
Hvordan det er i Norge vet jeg ikke, men i mange land (USA i særdeleshet) kan ikke en leverandør knytte garantien til en
bestemt plass der service skal tas, uten å selv betale for servicen.
Det betyr at dersom leverandøren (BMW, for eksempel) skal nekte å møte sitt garantiansvar
fordi service ikke er tatt på merkeverksted, må de bevise at det er servicen som er årsaken til
problemene.
Derfor: Med detaljerte notater og kvitteringer så kan ikke garantien settes til side.

Noen som vet tilstanden i Norge?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Kilometerstand.

Legg inn av frankh »

Når jeg ser 6-7-8 år gamle sykler med kjørelengder på 15 og 20.000 og denslags, så blir jeg egentlig litt skeptisk. Hvor mye har han/hun brydd seg om sykkelen, egentlig? Jeg har kjørt LITE de siste tre sesongene, men jeg har ikke klart å holde meg under 6.000. Men ellers så er det vel ikke så veldig annerledes enn med biler: Heller nyere og litt høy km. stand enn eldre og lav km.stand. Men dette blir jo veldig justert av hva man er ute etter, og de enkelte objektene, sannsynligvis mer med sykkeln enn med biler (ihvertfall "normale" biler). F.eks. har jeg selv veldig lyst på en Ducati 916, men de finnes jo ikke nyere enn 1998, så da hjelper det jo ikke om jeg er villig til å godta høy km. stand mot at den er nyere.

Konklusjonen min (personlig) er vel egentlig at så lenge servicer har blitt fulgt, og objektet ser ut til å ha blitt tatt godt vare på, så betyr km. standen mindre. En kollega solgte en Ducati 900SSie 1998-mod. for tre år siden, med en kjørelengde på 65.000. I våres møtte jeg kjøperen på Rudskogen, og med en kjørelengde på over 80.000 går den fortsatt rent som en klokke (bedre enn min, men det har å gjøre med 50-60.000,- i diverse utstyr/forbedringer). Og det er andre eksempler på sykler med mye høyere kjørelengde enn det igjen, som også går som f... Og enkelte Hondaer og denslags slutter jo aldri å gå. Og jeg husker en FJ1100 som hadde gått nesten 200.000 og fortsatt fungerte som forventet. Men prisen for sykler med høy km. stand bør reflektere det - det er kunstig høy nok pris på bruktsykler som det er.

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Kilometerstand.

Legg inn av Wheels »

Vet ikke helt jeg..

Dette blir nesten det samme som drosjer som er kjørt flere 100.000km på 3 - 4 år.

Tror man må se på den generelle tilstand på mc,en.
Kan jo være en som har stått til utstilling ett sted, eventuelt stuet vekk på ett greit lager.

Hovedsaken er vel at den har vært startet fra tid til annen, byttet olje på, samme gjelder dekk og annet som blir dårlig over tid.

Har sett noen riktig pene eksempler på mc, som importører har hatt stående i 20 - 30 år.
Faktisk så de ut som nye, med bare noen km på telleren.

Leveres de med orginaldekk, så må nok disse skiftes + sikkert noe annet selv om ordinær service er utført, ikke etter km stand men etter tidsrammer.

Når det gjelder bil, er km stand ett av momentene jeg ser på.
Har alltid kjøpt noe eldre biler med tildels lav km stand og vært heldig med det, foruten en bil som hadde vært kollisjonsskadet uten at jeg viste det ved kjøpet.

Har en mistanke om at det samme gjelder mc.
Lav km stand behøver ikke å bety dårlig tilstand på eldre mc.

Svar