Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie mc?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
klugg
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2010, 21:40
Motorsykkelen din: ingen

Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie mc?

Legg inn av klugg »

Jeg vurderer å kjøpe en gammel (80-talls) Honda CB750/1100 eller lignende - til 20-30 tusen. Men kan dere med erfaring gi meg en pekepinn på hva jeg da kjøper meg av arbeid og kostnader? Har et snev av ydmykhet ift dette, da jeg har syslet endel med gammel båt. :)

Hva innebærer egentlig MC-hold av løpende veldikehold og kostnader?
Hva må jeg regne med å støte på av problemer/reparasjoner med en gammel sykkel, og hva koster det?
Er CB750/1100 et ok valg mtp driftsikkerhet, innenfor dette budsjettet?

På forhånd takk!

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer detegentlig å eie

Legg inn av Globe »

:vs Hei klugg og velkommen til oss her på mcsiden :=D>

LItt interessant problemstilling du reiser her :-k

Selv har jeg holdt meg til årsmodeller som nok har en høyere inngangspris, men desto mindre vedlikeholdskostander og tid.
Mange her inne som nok har gjort seg noen erfaringer i de baner du nevner her :thumleft

Følg oss opp i dine vurderinger underveis frem til kjøp ;e

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer detegentlig å eie

Legg inn av AJ »

Jeg vet om i hvert én kar her på MCsiden.no som kan gi deg gode tips, klugg. Og det er godest hansraymond \:D/
Han har peil på Honda 750 i hvert fall. Og massevis av andre klassikere også!

:rop HANSRAYMOND! Hører du, eller? :prop: :knegg

Hva det innebærer å eie en MC?
Dekk må du regne med å byttte oftere enn på bilen din om du kjører noen tusen i sesongen. Ellers bør du bytte olje og filter jevnlig - minst en gang året, er mitt råd. Kjede og drev er en kostnad du må regne med, med prisen på slikt er overkommelig.
Kan hende du også må påregne å bytte hjul- og styrelager. Og bremseklosser, kanskje også skiver om de er slitt. Også dette er overkommelig utgifter.
Eldre sykler har som regel lav forsikringspremie, også en kostnad med å ha MC.
Jeg betaler for øvrig kun 2600,- for min 2010 mod. Triumph Tiger 1050 med full kasko og det hele...

Ja... før jeg glemmer det: velkommen hit til MCsiden.no :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gammelgutt

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer detegentlig å eie

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg bytter olje og filter 4-5 ganger i sesongen, 3 bakdekk og 2-3 fordekk i løpet av sesongen. :scratch


Men så kjører jeg jo litt over gjennomsnittet. :prop:

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer detegentlig å eie

Legg inn av SveinT »

Sa du budsjett !?? :-)
Vel et eldre mc prosjekt kan fort minne om gjentatte overskridelser i statlige prosjekt ..

Vel, det kommer jo an på hvor mye du kan og vil gjøre selv, og ikke sette bort.
Det å kjøpe ferdig reparert eller restaurert er jo ofte det billigste, men det minst morsomme for mange ;-);)
Skal du ha en ok brukssykkel ville jeg sett etter en i mest mulig original stand, og med ryddig historikk / service.
Der ligger jo mye av driftsikkerheten på en motorsykkel, spesielt om den er noen år..

Her er noen tips for Honda V4 -80 talls, info side 1 gjelder mer generelt bruktkjøp av mc.

Lykke til :thumleft
Jeg vurderer å kjøpe en gammel (80-talls) Honda CB750/1100 eller lignende - til 20-30 tusen. Men kan dere med erfaring gi meg en pekepinn på hva jeg da kjøper meg av arbeid og kostnader? Har et snev av ydmykhet ift dette, da jeg har syslet endel med gammel båt. :)

Hva innebærer egentlig MC-hold av løpende veldikehold og kostnader?
Hva må jeg regne med å støte på av problemer/reparasjoner med en gammel sykkel, og hva koster det?
Er CB750/1100 et ok valg mtp driftsikkerhet, innenfor dette budsjettet?

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer detegentlig å eie

Legg inn av Wheels »

Kan jo fort bli dyrt med en eldre mc.

Kommer an på hvilken tilstand den er i hvis og når du eventuelt kjøper den.
Er den 30 år eller mer slipper du omregistreringsavgift, og har ei årsavgift på ca 360,- kr

Veteranforsikring av billigste type er vel ca 400,- kr da med maks 5.000km pr. år.
Kan jo få delkasko på dette, da blir det vel nærmere 1.000,- lappen.

Så en kan spare mange 1.000,- kroner bare på forsikringen.
Kan man mekke litt selv, og gjennomføre enklere service, så sparer man også noen 1.000,- lapper i året.

Men på en eldre mc kan mye ryke etterhvert, er det skiftet deler nylig og brukt nye deler så bør de holde en stund.

Har lett for å balle på seg med eldre mc.
Selv blir jeg muligens å skifte en masse på en 1980 modell Honda CB 750F Supersport etterhvert.

Bilder her:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=4 ... 6&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Ikke for at jeg er nødt til det, men litt matt plast, litt matte lykteglass, antydninger til striper i chromen på speil, fothvilergummi kunne jo sett ny ut, tank skulle sett ny ut, motor skulle vært glassblåst så en kunne speile seg i den osv.

Skifter jeg noe, så blir det kjøpt nytt, ikke brukt til 40 - 50% av ny pris.
Da selger jeg heller det jeg skifter ut for 40% av nypris og kommer billigere fra det.

I tillegg kommer kjøreutstyr, hjelm og hansker er ett must. Kjøreklær også hvis en ikke bare kjører noen km hver sommer.

Priser når det gjelder Honda CB750/900/1100F slitedeler er ca:

Kjede + drevsett ca 1.000,- - 1.500,- kr
Bremseklosser: ca. 200,- kr stk
Olje Type Mineral ca 60,- kr literen hos biltema.
Oljefilter + pakninger ca. 50,- - 80,- kr++

Er billigere hvis du kjøper fra utlandet.
Er store forskjeller på pris der også, bør sammenligne priser og kjøpe der det er billigst.

Reperasjoner på verksted er dyrt, og sikkert enda dyrere på nyere mc.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av Erman »

Som det blir nevnt over:

I forhold til verkstedutgifter, er det nok mer å spare på en eldre sykkel med mindre elektronikk.
Hvis sykkelen er veteran -> oh joy i forhold til avgifter og forsikring.

MEN

Den tiden du kommer til å bruke på sykkelen i forhold til mekking (hvis du velger å gjøre det selv, og spesielt hvis du ikke har mye peil på det fra før) er mye. Fordelen er at din kompetanse på mekking og spesielt den sykkelen du har kjøpt kommer til å øke eksponensielt med tiden du bruker på den.

Eldre sykler har en tendens til å ikke vise alle symptomer på sin alder med en gang.
Eiere liker å skjule dette med småfikser før de kvitter seg med sykkelen og lar nestemann ta seg av problemene (ikke ulikt våre politikere.... ho-hum).
Når du løser de små problemene én etter én, vil du kanskje oppdage større problemer.
Tipset er å ta seg av småting selv, og la verkstedene ta seg av de store tingene...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av Intruder »

Eldre japanske customsykler er kun egnet til å kjøre fra A til B uten problemer :lol
selv har jeg en som koster meg ca 5000 kr i året i vinterlagring/service. :sorry kardang gjør at du slipper kjede og trinser,smøring og fandens oldemor.....
Men den vil ha en bensinskvett i ny og ne... :terge
Men få en med kunnskap om sykler til å se på sykkelen før kjøp..... :skriver :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av mekkern »

Som regel er det ikke så mye feil på en nogenlunde velholdt sykkel.
litt småfiks er greit å kunne ta selv.
Men en slik sykkel er jo ikke dyrere enn en "hovedservice" og et par støtdempere på en moderne bil så en får jo sette dette litt i perspektiv og ikke se seg helt blind på et par 1000 lapper med rep.. ;e
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

klugg
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2010, 21:40
Motorsykkelen din: ingen

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av klugg »

Overveldende respons, og hyggelig velkomst. Tusen takk alle sammen! Skjønner at dette forumet lever. :)

Selv om det spriker litt hva man svarer på problemstillingen, velger jeg å tro på
mekkern skrev:Som regel er det ikke så mye feil på en nogenlunde velholdt sykkel.
litt småfiks er greit å kunne ta selv.
Jeg er ikke ute etter å holde dette som et smykke heller, så litt striper i chromen bekymrer meg ikke.

Har avstandsforelsket meg i en CB1100F (http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24229502), men ser også en fin 750 der ute (http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23396135). Førstnevnte får godt skussmål av forrige eier i egen blogg: http://mcrat.snappages.com/blog/2010/09 ... kstra-gryn.

Tenker at den skulle jeg gjerne hatt stående, og brukt til å transportere legemet hjemmefra og til B når været er enig. Men har ingen planer om å gjøre kjøring til en hobby. Den kvota er full. Og ytterligere vesentlig mekking utover den gamle båten jeg holder på med, trenger jeg heller ikke. Men litt småfiks får være greit. Det er prisen for å ha tekniske gjenstander med litt "historisk sus" over seg - og lav pris. ;)

Men en annen ting en helt nybegynner spør seg: Er det så mye amaras å få på seg kjøreklær at man kun gidder å ta den fram for dedikert turkjøring, og ikke for ymse 10-minutters forflytninger i hverdagen? Undres om jeg undervurderer denne terskelen, med det resultat at sykkelen ender opp med å bare ta plass. For, som sagt, jeg trenger ingen ny timeslukerhobby.

Red:

Og SveinT: Det ligger en VF750 her i nærheten også: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23618276. Men jeg må si det skremmer det jeg leser om en konstruksjonsblemme på smøringen, da....?

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av Relax »

Hva det innebærer å eie en MC ???


Et nytt liv selvsagt... nothing more..nothing less 8)
"Do the right thing"

klugg
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2010, 21:40
Motorsykkelen din: ingen

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av klugg »

Relax skrev:Hva det innebærer å eie en MC ???

Et nytt liv selvsagt... nothing more..nothing less 8)
Hehe... Mitt er relativt godt fyllt opp, så jeg har ikke plass til et helt nytt liv. Men tenkte kanskje å kjøre tohjuling i stedet for alene i bilen fra A til B om sommeren. ;)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av Snikkeren »

klugg skrev:
Relax skrev:Hva det innebærer å eie en MC ???

Et nytt liv selvsagt... nothing more..nothing less 8)
Hehe... Mitt er relativt godt fyllt opp, så jeg har ikke plass til et helt nytt liv. Men tenkte kanskje å kjøre tohjuling i stedet for alene i bilen fra A til B om sommeren. ;)
Faren da, hvis du noen gang kjører en svingete vei, er at du blir bitt av basillen. Da tenker jeg du får et "problem".

Når jeg skriver "problem", så mener jeg at det er jo ikke noe problem. Man prioriterer bort noe annet sånn at man får tid til motorsykkel. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

klugg
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2010, 21:40
Motorsykkelen din: ingen

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av klugg »

No prob. Får holde meg på snorrette strekninger, da. ;-)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vurderer første MC, men hva innebærer det egentlig å eie

Legg inn av Relax »

Snikkeren skrev:
klugg skrev:
Relax skrev:Hva det innebærer å eie en MC ???

Et nytt liv selvsagt... nothing more..nothing less 8)
Hehe... Mitt er relativt godt fyllt opp, så jeg har ikke plass til et helt nytt liv. Men tenkte kanskje å kjøre tohjuling i stedet for alene i bilen fra A til B om sommeren. ;)
Faren da, hvis du noen gang kjører en svingete vei, er at du blir bitt av basillen. Da tenker jeg du får et "problem".

Når jeg skriver "problem", så mener jeg at det er jo ikke noe problem. Man prioriterer bort noe annet sånn at man får tid til motorsykkel. :thumleft
Så begynner man å kjøre litt tidligere om morgenen slik at man kan kjøre en litt lenger vei... og kanskje ta en ekstra tur på vei hjem.....så finner man ut at den dupeditten der er "kjekt å ha"..,,og sånn hadde vært litt tøft...og så " jammen er'e morro gitt!!"...og..og...så prioriterer man ....VEKK...andre hobbyer....de kan hvert fall vente til vinter'n.... hvis man ikke har noe mc vedlikehold eller ombygging man heller "må" gjøre da.. og .... ..ER man VELDIG heldig,,slik som noen av oss..så har man en kjæreste som begynner å like dette også .. da blir det 10 ganger mer morsomt... og så blir det en helgetur....og jammen kan vi jo ta en uke av ferien og....og...
... Guess how i know....
"Do the right thing"

Svar