Kranglete tenningslås!
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Sted: Stavanger
Kranglete tenningslås!
Morna..
På min 2005 Suzuki bandit har tenningen begynt og bli "lei" og vri rundt, både når sykkelen skal startes og når jeg skal sette på rattlåsen og motsatt! Må lirke og lure før den plutselig kommer.
Er det noe smøring eller hokkus pokkus jeg kan spraye oppi tenningslåsen, eller er den rett og slett bare utslitt og må byttes?
Tips og råd tas i mot med stor takk!
Kenneth
På min 2005 Suzuki bandit har tenningen begynt og bli "lei" og vri rundt, både når sykkelen skal startes og når jeg skal sette på rattlåsen og motsatt! Må lirke og lure før den plutselig kommer.
Er det noe smøring eller hokkus pokkus jeg kan spraye oppi tenningslåsen, eller er den rett og slett bare utslitt og må byttes?
Tips og råd tas i mot med stor takk!
Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kranglete tenningslås!
Spray WD40 oppi låsen eller ta en liten dært hjullagerfett eller lignende på tenningsnøkkelen og vips! er tenningslåsen smurt og forhåpentligvis like fin igjenSvolp skrev:Morna..
På min 2005 Suzuki bandit har tenningen begynt og bli "lei" og vri rundt, både når sykkelen skal startes og når jeg skal sette på rattlåsen og motsatt! Må lirke og lure før den plutselig kommer.
Er det noe smøring eller hokkus pokkus jeg kan spraye oppi tenningslåsen, eller er den rett og slett bare utslitt og må byttes?
Tips og råd tas i mot med stor takk!
Kenneth
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Kranglete tenningslås!
:-)AJ skrev:Spray WD40 oppi låsen eller ta en liten dært hjullagerfett eller lignende på tenningsnøkkelen og vips! er tenningslåsen smurt og forhåpentligvis like fin igjenSvolp skrev:Morna..
På min 2005 Suzuki bandit har tenningen begynt og bli "lei" og vri rundt, både når sykkelen skal startes og når jeg skal sette på rattlåsen og motsatt! Må lirke og lure før den plutselig kommer.
Er det noe smøring eller hokkus pokkus jeg kan spraye oppi tenningslåsen, eller er den rett og slett bare utslitt og må byttes?
Tips og råd tas i mot med stor takk!
Kenneth
Etter vask pleier jeg å spraye låsene fulle av CRC 5-56 eller noe annet smørende spray.
Hvor stor er en dært ??
If it ain't broke, I'll break it.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kranglete tenningslås!
Litt ytterst på en finger som så overføres til "fingertuppen" på tenningsnøkkelen... evt. smøres over nøkkelinnføring på låsen slik at nøkkelen drar fettet med seg inn i låsens 'indre gemakker'...ejs skrev: Hvor stor er en dært ??
Har gjort dette med flere biler og MC'er og det funker strålende.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Sted: Stavanger
Re: Kranglete tenningslås!
Supert!
Tar og prøver i morgen..
Takk for svar folkens :-)
Tar og prøver i morgen..
Takk for svar folkens :-)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- Kris
- Innlegg: 124
- Registrert: 10 aug 2010, 12:42
- Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
- Sted: Vikersund
Re: Kranglete tenningslås!
Samme skjedde med min Suzuki i sommer . Til slutt torde jeg ikke en gang sette på ratt låsen
Jeg sprayet låsen stapp full med CRC og det hjalp etter litt bruk, nå er den faktisk bedre enn når jeg kjøpte den
Jeg sprayet låsen stapp full med CRC og det hjalp etter litt bruk, nå er den faktisk bedre enn når jeg kjøpte den
Re: Kranglete tenningslås!
hadde lignende problem på helt ny sykkel i våres, en dusj med WD-40 inn i låsen løste det og den har fungert problemfritt hele sesongen.
Re: Kranglete tenningslås!
GUTTER OG JENTER OG MCER MÅ SMØRES: :-)
Re: Kranglete tenningslås!
Uten Wd 40 eller Crc, er det samme, som å gå på DO uten papir. Går du, sykkler du, kjører du Mc eller bil,må du ha det. Veldig kjekt å bruke.
- Kjellrf
- Innlegg: 1607
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Kranglete tenningslås!
Teflonsmøring er bra! Hadde en kranglete lås på jobben, som vi smurte med CRC 5-56 hver 3-4 måned for at den skulle gå lett. Så brukte vi Superlube (på spray) isteden, vi smurte ikke mer de to siste årene jeg jobbet der. Superlube har blitt min favorittsmørespray. Veldig bra rustbeskyttelse også. Fåes bl.a hos Tess.Bubbu skrev:CRC Låsolje m/Teflon Problemo løst
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Kranglete tenningslås!
CRC 5-56 og en del andre kontaktskapende sprayer har også den egenskapen at den kan få kontaktflatene til å korrodere. Jobbet hos Grundig en gang for lenge siden og der fikk vi ikke lov til å bruke bare kontakt spray på vendere og denslags. Fabrikken foreskrev å avslutte med våpenolja "Ballistol". (Det finnes sikkert andre våpenoljer som er syrefir også)
Oppskriften fra Tyskerne var slik.
Demonter vender og puss delene med blekkviskelær.
Vask med Tri (Fæle greier som er vanskelig å få tak i)
Sett flatene inn med vidundermiddelet Ballistol (Vi fikk den fra Pedersens Vaabenlager i Kristiansand)
Har brukt noenlunde samme på blinklys brytere på div. sykler, og det fungerer fint.
Oppskriften fra Tyskerne var slik.
Demonter vender og puss delene med blekkviskelær.
Vask med Tri (Fæle greier som er vanskelig å få tak i)
Sett flatene inn med vidundermiddelet Ballistol (Vi fikk den fra Pedersens Vaabenlager i Kristiansand)
Har brukt noenlunde samme på blinklys brytere på div. sykler, og det fungerer fint.
-
- Innlegg: 7667
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Kranglete tenningslås!
Superlube reagerer ikke med plast heller som noen oljebaserte smøremidler(sveller)Kjellrf skrev: Så brukte vi Superlube (på spray) isteden, vi smurte ikke mer de to siste årene jeg jobbet der. Superlube har blitt min favorittsmørespray. Veldig bra rustbeskyttelse også. Fåes bl.a hos Tess.
Fåes også som smørefett på tube.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Kranglete tenningslås!
Har med meg crc i sekken til alle tider, og en tangl-k-p skrev:Uten Wd 40 eller Crc, er det samme, som å gå på DO uten papir. Går du, sykkler du, kjører du Mc eller bil,må du ha det. Veldig kjekt å bruke.