Honda CBR250R
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Honda CBR250R
Hyosung GT250R og Kawasaki Ninja 250R har fått en verdig konkurrent.
Dreiemomentet i Honda vil oppleves sterkere enn i konkurrentene siden den har ensylindret motor. Ved normal bruk i norske hastigheter, vil de færreste plages av toppeffekt på bare 26 hester.
Flottere instrumentering enn Ninja 250R. Bedre plass til passasjer på skikkelig baksete, vil også få mer komfortabel knevinkel. Lettere vekt og lavere bensinforbruk enn Hyosung og Kawasaki. Honda-garanti. Forventet pris; 60.000 kroner pluss lev.omk.
Største fordel sammenliknet med 250-konkurrentene; ABS bremser!
Dreiemomentet i Honda vil oppleves sterkere enn i konkurrentene siden den har ensylindret motor. Ved normal bruk i norske hastigheter, vil de færreste plages av toppeffekt på bare 26 hester.
Flottere instrumentering enn Ninja 250R. Bedre plass til passasjer på skikkelig baksete, vil også få mer komfortabel knevinkel. Lettere vekt og lavere bensinforbruk enn Hyosung og Kawasaki. Honda-garanti. Forventet pris; 60.000 kroner pluss lev.omk.
Største fordel sammenliknet med 250-konkurrentene; ABS bremser!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Honda CBR250R
Dreiemomentet på Hyosungen er visstnok 22,7 nm. Jeg har kjørt, tidlig en søndags morgen, fra Sandvika- Drammen- Kongsberg- Notodden- Hjartdal på femte gir (høyeste gir) . Giret ikke en eneste gang på turen, og jeg veier 125 brutto medistertonn men full påkledning. 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Honda CBR250R
Ser riktig snasen ut den CBR250R'en der, gitt
Potta ødelegger litt av det gode helhetsinntrykket, men slik er jo virkeligheten blitt; støydempingskravene krever plass som igjen krever mye av designet.
Er ikke helt sikker på om Honda har lykkes så godt i dette tilfellet...
Virker for øvrig som at italienerne fortsatt er flinkest i klassen når det gjelder eksos-estetikken - på design såvel som på lydsiden.
I hvert på tyngre MC'er...

Potta ødelegger litt av det gode helhetsinntrykket, men slik er jo virkeligheten blitt; støydempingskravene krever plass som igjen krever mye av designet.
Er ikke helt sikker på om Honda har lykkes så godt i dette tilfellet...
Virker for øvrig som at italienerne fortsatt er flinkest i klassen når det gjelder eksos-estetikken - på design såvel som på lydsiden.
I hvert på tyngre MC'er...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Honda CBR250R
Denne KTM'en er også en spennende nyhet:
Mer å lese her:
http://www.mc-avisa.no/381111/?tx_ttnew ... 8d6c2d86e3" onclick="window.open(this.href);return false;
Mer å lese her:
http://www.mc-avisa.no/381111/?tx_ttnew ... 8d6c2d86e3" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Honda CBR250R
Det står KTM 250 på bildet men den avbildede modellen er en 125.
Det er høyst usikkert om noen av disse Limited Edition Dukene kommer til Norge AJ. Å kommunisere med KTM forhandlerene er litt tregt for å si det pent. Prisanslagene for 125 Duke varierer fra 43 000 til 60 000 pluss og de vet fremdeles ikke når de kommer. KTM burde legge seg nærmere 43 enn 60 tror jeg. Da blir dette en salgssuksess selv med 2T motor,125 ccm og 15 hk.
KTM 125 Duke produseres i India og de har en fulleffekter også. På hele 20 hk . Etter hva jeg forstår er 125 Duke allerede i salg i India under navnet Bajaj eller KTM Bajaj. Er litt vanskelig å bli klok på akkurat hva de holder på med angående 125 Duke. I India sier ryktene at en 250 kommer også i løpet av 2011 men sist jeg sjekket på nettet så var det ingenting å finne om den så hva de sier fra Østerike er hyggelig. På indiske forum snakkes det om 200 og 350 også men det tror jeg må bare være for det indiske markedet ? 250 modellen får ingen ovasjoner der.
Det er høyst usikkert om noen av disse Limited Edition Dukene kommer til Norge AJ. Å kommunisere med KTM forhandlerene er litt tregt for å si det pent. Prisanslagene for 125 Duke varierer fra 43 000 til 60 000 pluss og de vet fremdeles ikke når de kommer. KTM burde legge seg nærmere 43 enn 60 tror jeg. Da blir dette en salgssuksess selv med 2T motor,125 ccm og 15 hk.
KTM 125 Duke produseres i India og de har en fulleffekter også. På hele 20 hk . Etter hva jeg forstår er 125 Duke allerede i salg i India under navnet Bajaj eller KTM Bajaj. Er litt vanskelig å bli klok på akkurat hva de holder på med angående 125 Duke. I India sier ryktene at en 250 kommer også i løpet av 2011 men sist jeg sjekket på nettet så var det ingenting å finne om den så hva de sier fra Østerike er hyggelig. På indiske forum snakkes det om 200 og 350 også men det tror jeg må bare være for det indiske markedet ? 250 modellen får ingen ovasjoner der.
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: Honda CBR250R
Gammelgutt klarer ting med sin Hyosung ikke mange andre vil ta etter. Jeg har i alle fall ingen planer om å kopiere bedriften med min Kawa 250R. Det er åpenbart at en liten V2 som sitter i Hyosung også er fleksibel og tøyelig i kraftutviklingen! Når Honda oppgir dreiemomentet på papir, handler det om nesten 23 Nm allerede ved 7000 o/min. Dermed vil den oppleves marginalt sterkere enn tosylindrede konkurrenter i lavere hastigheter. I motorveitempo må den gi tapt også fordi effekten er merkbart lavere. Honda vil også lage sterkere og mer lavfrekvente vibrasjoner i styret og fothvilere på endunkers vis.
Likevel;
For lettvektstourere med et rolig kjøremønster, er det nesten uinteressant hva slags motor som sitter i sykkelen. Det er de praktiske egenskapene som har betydning. Honda og Kawasaki har en meget oppreist, "voksen" kjørestilling, der spesielt Honda åpner for førere lenger enn 180cm. Hyosung GT250R er en gateracer i miniatyr der sittestillingen er svært framoverlent.
KJEMPEBRA at Honda kom med denne lille sykkelen! Vi fikk ikke VTR250, men CBR250R fortjener en plass i markedet!
Likevel;
For lettvektstourere med et rolig kjøremønster, er det nesten uinteressant hva slags motor som sitter i sykkelen. Det er de praktiske egenskapene som har betydning. Honda og Kawasaki har en meget oppreist, "voksen" kjørestilling, der spesielt Honda åpner for førere lenger enn 180cm. Hyosung GT250R er en gateracer i miniatyr der sittestillingen er svært framoverlent.
KJEMPEBRA at Honda kom med denne lille sykkelen! Vi fikk ikke VTR250, men CBR250R fortjener en plass i markedet!
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Honda CBR250R
Hvorfor det ??TrondA skrev: Dermed vil den oppleves marginalt sterkere enn tosylindrede konkurrenter i lavere hastigheter. I
Det er vel ikke noen regel som sier at man skal ha lavest mulig turtall når man trenger krefter.
Bruke girpedalen ??


If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: Honda CBR250R
Merk; Nå har vi havnet i en diskusjon om de marginale forskjeller - en og to sylindre med bare 250cc samlet sylindervolum.
En sylinder med stort slag og stort forbrenningskammer vil normalt gi høyere dreiemoment på lavt turtall enn tilsvarende motor med flere sylindre med samme samlet sylindervolum. For å utjevne vibrasjoner, monteres tyngre svinghjul som gir mer masse i bevegelse. Det gir "tyngdekraft", men lavere effekt. Endunkere gir seg tidligere i turtallsregistrert. Derfor lavere toppeffekt.
Unntaket er overkvadratiske motorer der borring er bredere enn slaget er stort. Her får vi motorsykler som tildels gir i pose og sekk; både høye turtall og jevnt, høyt dreiemoment. Honda CBR250R er kraftig overkvadratisk med 76mm borring og bare 55mm slaglengde! Det åpner for raske turtallsforandringer og "høye" ytelser; 26 hester på utgående aksel. Maks turtall er imidlertid mye lavere enn f.eks. Kawasaki Ninja 250R med sine 33 hester ved 11.200 o/min.
På små motorer er dreiemomentkurven kritisk. Det er ikke behagelig å balansere på en smal effektkurve på høye turtall ala trimmet totakter. Sånt passer best for de tøffe gutta på bane... For å slippe å gire så mye, prioriteres dreiemoment mye høyere enn effekt - også i større motorsykler.
En sylinder med stort slag og stort forbrenningskammer vil normalt gi høyere dreiemoment på lavt turtall enn tilsvarende motor med flere sylindre med samme samlet sylindervolum. For å utjevne vibrasjoner, monteres tyngre svinghjul som gir mer masse i bevegelse. Det gir "tyngdekraft", men lavere effekt. Endunkere gir seg tidligere i turtallsregistrert. Derfor lavere toppeffekt.
Unntaket er overkvadratiske motorer der borring er bredere enn slaget er stort. Her får vi motorsykler som tildels gir i pose og sekk; både høye turtall og jevnt, høyt dreiemoment. Honda CBR250R er kraftig overkvadratisk med 76mm borring og bare 55mm slaglengde! Det åpner for raske turtallsforandringer og "høye" ytelser; 26 hester på utgående aksel. Maks turtall er imidlertid mye lavere enn f.eks. Kawasaki Ninja 250R med sine 33 hester ved 11.200 o/min.
På små motorer er dreiemomentkurven kritisk. Det er ikke behagelig å balansere på en smal effektkurve på høye turtall ala trimmet totakter. Sånt passer best for de tøffe gutta på bane... For å slippe å gire så mye, prioriteres dreiemoment mye høyere enn effekt - også i større motorsykler.
Re: Honda CBR250R
Honda burde vel også vurdere å lage en 250 Varadero, men den ville vel bli for dyr.
Har sett på nettet at Yamaha leverer en YBR 250.
Har sett på nettet at Yamaha leverer en YBR 250.
Sist redigert av Gammelgutt den 28 des 2010, 21:36, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Honda CBR250R
Skulle jeg brukt kr. 40-60.000 på sykkel, så vill jeg heller kjøpt en pent brukt, med lav kmstand, 500, 600 eller større istedet for en ny 250. "Mer sykkel" for penga syns jeg. Det samme gjelder om det skulle være mellomklasse eller fulleffekt.
Og foresten, -98 Tigern (900 ccm) kosta jo ikke så veldig mye mer, med 14.000 km på tellern. Bruker 0,42 l på mila og er stø som fjell å kjøre.
Og foresten, -98 Tigern (900 ccm) kosta jo ikke så veldig mye mer, med 14.000 km på tellern. Bruker 0,42 l på mila og er stø som fjell å kjøre.
Sist redigert av ArcticTiger den 28 des 2010, 21:37, redigert 1 gang totalt.
Re: Honda CBR250R
Å nei Artic ! Bruker gjerne penger på SMK jeg og 43 K er OK for en ny en. Men over det beveger jeg meg i bruktmarkedet.
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Honda CBR250R
Nei, den selges ikke i her.Rottenikken skrev:YBR 250
Vet du om den blir tatt inn i Norge?
Re: Honda CBR250R
Men Hyosung gt 250 uten R er en nakensykkel med rimelig oppreist sittestilling. Jeg har prøvekjørt R-utgaven, 28 kilometer var mer enn nok. Da var jeg helt stiv i nakken, styret var jo så lavt at jeg lå på tanken.TrondA skrev: Hyosung GT250R er en gateracer i miniatyr der sittestillingen er svært framoverlent.
Hadde Kawasaki hatt en nakenutgave av tofemyien så hadde jeg kanskje vurdert den i stedet.
Re: Honda CBR250R
Fikk denne på mail fra en SMK fanatiker i England da jeg ba om å bli oppdatert om KTM 125/250 Duke. Trimming er visst planlagt virker det som ?
125 engine bottom end is almost identical to the 250SXF motor which is identical to the new 350SXF. Meaning an engine swap with the 50bhp 350 should be very easy indeed. That would be fun!
125 engine bottom end is almost identical to the 250SXF motor which is identical to the new 350SXF. Meaning an engine swap with the 50bhp 350 should be very easy indeed. That would be fun!