GPz 1100, 4 farger på pluggene
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
GPz 1100, 4 farger på pluggene
Jeg er den stolte eier av en GPz 1100, 83 mod som jeg har fått noenlunde skikk på. Brukte det meste av vinteren i fjor til mekking.
Sykkelen fungerer fint, men pluggene har hver sin farge, fra nesten hvit til kollsvart.
Ventilene er i orden og riktig justert, motoren bruker ikke olje, går jevnt og fint, men hoster av og til på lavt turtall ( under 2000 rpm)
Sykkelen starter som et skudd med både kald og varm motor.Kompresjonen er omtrent lik på alle sylindrene, muligens litt lav.
Injectionanlegget fungerer som det skal, trur jeg, det er ihvertfall ikke noe feilmeldinger på elektronikken.
jeg mistenker innsprøytingsdysene, er det noen som har erfaring, gode tips eller vet om et verksted som kan ta en ordentlig kontroll av dysene ?
Obs, obs, obs; sykkelen har IKKE forgassere, dette er en original GPZ.
Sykkelen fungerer fint, men pluggene har hver sin farge, fra nesten hvit til kollsvart.
Ventilene er i orden og riktig justert, motoren bruker ikke olje, går jevnt og fint, men hoster av og til på lavt turtall ( under 2000 rpm)
Sykkelen starter som et skudd med både kald og varm motor.Kompresjonen er omtrent lik på alle sylindrene, muligens litt lav.
Injectionanlegget fungerer som det skal, trur jeg, det er ihvertfall ikke noe feilmeldinger på elektronikken.
jeg mistenker innsprøytingsdysene, er det noen som har erfaring, gode tips eller vet om et verksted som kan ta en ordentlig kontroll av dysene ?
Obs, obs, obs; sykkelen har IKKE forgassere, dette er en original GPZ.
Sist redigert av Jompa den 08 jan 2011, 16:44, redigert 2 ganger totalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene
Fire farger, ikke værst er jo som en ok fargeprinter dette
Fra spøk til REVOLVER:
Kan vel være flere ting dette.
Er nesten 100% sikker på at du har vakumstyrte forgassere, på en så gammel sykkel er det meget sannsynelig at flere av membranene/vakumbelgene har fått revner/sprekker. Da vil ikke stemplet i forgasseren bevege seg verken raskt nok eller så mye som det skal.
Dysene KAN være delvis tette, mener det finns rensenåler for å stikke dem opp.
Det kan være urenheter og oksydert aluminium inne i forgasserene, kan oppstå over lang tid med lite bruk.
Kjenner en som har iportagentur på forgasserdeler fra tyskland, han kan skaffe membraner til en rimelig penge vist det blir behov.
Så når du har sjekket, eventuelt byttet membraner, renset dysene og forgasserene innvendig generelt er det viktig at de blir godt synkronisert. Vet ikke hvor langt fra nordmøre du bor ellers har æ måleapparat til dette. Finns også sikkert mange MC-klubber som har sånt liggende.
Lykke til

Fra spøk til REVOLVER:
Kan vel være flere ting dette.
Er nesten 100% sikker på at du har vakumstyrte forgassere, på en så gammel sykkel er det meget sannsynelig at flere av membranene/vakumbelgene har fått revner/sprekker. Da vil ikke stemplet i forgasseren bevege seg verken raskt nok eller så mye som det skal.
Dysene KAN være delvis tette, mener det finns rensenåler for å stikke dem opp.
Det kan være urenheter og oksydert aluminium inne i forgasserene, kan oppstå over lang tid med lite bruk.
Kjenner en som har iportagentur på forgasserdeler fra tyskland, han kan skaffe membraner til en rimelig penge vist det blir behov.
Så når du har sjekket, eventuelt byttet membraner, renset dysene og forgasserene innvendig generelt er det viktig at de blir godt synkronisert. Vet ikke hvor langt fra nordmøre du bor ellers har æ måleapparat til dette. Finns også sikkert mange MC-klubber som har sånt liggende.
Lykke til
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39766
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene
Ser ut som du har fått godt svar allerede, Jompa.
Velkommen hit til MCsiden.no, forresten
Velkommen hit til MCsiden.no, forresten

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene
ja det er nok gammal dritt i forgasserne og tanken. Gammal bensin og kondensvann som står lenge gir rust, belegg og irra aluminium. Grundig rengjøring av tank og gassere må til.
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene
Ja,rens tank for drit og rust. Sikker på at det ikke er en form for synkronisering på denne fordi om det er en GPZ, jeg mener det er det? dette har faktisk veldig mye å si. I og med at den går bra over 2000, og plugger er for det meste svarte får den vel litt mye suppe.
OK, den har ikke gassere nei, da rettet jeg opp litt her :) Sjekket innsugsgummien? Den har en tendens til å sprekke opp, og gi falsk luft. Hvis du ikke bor langt unna skedsmo kan du la mc-partner se på den, de kan absolutt alt om kawa, gammel og ny.
OK, den har ikke gassere nei, da rettet jeg opp litt her :) Sjekket innsugsgummien? Den har en tendens til å sprekke opp, og gi falsk luft. Hvis du ikke bor langt unna skedsmo kan du la mc-partner se på den, de kan absolutt alt om kawa, gammel og ny.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene
1983-modell Gpz har vel gassere??
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Dersom trottlebodies er synced riktig og den sviver på alle fire,så er det nok injectorene
som fusker eller er fulle av dritt i filterene.
Jeg undersøkte her i Kristiansand,et verksted skulle ha 800.- kroner for å rense injektorene på min sykkel..
Endte med at jeg kjøpte en liten ultralydvasker på Ebay.
Etterpå koblet jeg strøm på en og en injector og blåste med en sykkelpumpe i dysesiden for å få en føling med åpning.
Håper de fungerer greit til våren.(Disse injectorene er noen brukte fra en Volvo, for mere bensin på sykkelen,,en del av trimminga)(Bruker 1100 trottlebodies som en del av trimminga,men må ha mye større injectorer)




If it ain't broke, I'll break it.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene
Nei, nei, nei.MaxTron skrev:1983-modell Gpz har vel gassere??
Gpz med forgassere er ombygd for at eier ikke har vært fornøyd med innsprøytinga, enten har sykkelen gådd bedre med forgassere, vært lettere å trimme, eller så har ikke innsprøytinga fungert, hvem vet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene
Jompa skrev:Nei, nei, nei.MaxTron skrev:1983-modell Gpz har vel gassere??
Gpz med forgassere er ombygd for at eier ikke har vært fornøyd med innsprøytinga, enten har sykkelen gådd bedre med forgassere, vært lettere å trimme, eller så har ikke innsprøytinga fungert, hvem vet.
Dette gjelder 1100 kubikkeren.
If it ain't broke, I'll break it.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene
Ja, 750en har forgassere (ikke turbomodellen)ejs skrev:Jompa skrev:Nei, nei, nei.MaxTron skrev:1983-modell Gpz har vel gassere??
Gpz med forgassere er ombygd for at eier ikke har vært fornøyd med innsprøytinga, enten har sykkelen gådd bedre med forgassere, vært lettere å trimme, eller så har ikke innsprøytinga fungert, hvem vet.
Dette gjelder 1100 kubikkeren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene
Javæll, da lært æ nå nytt i dag ogejs skrev:Jompa skrev:Nei, nei, nei.MaxTron skrev:1983-modell Gpz har vel gassere??
Gpz med forgassere er ombygd for at eier ikke har vært fornøyd med innsprøytinga, enten har sykkelen gådd bedre med forgassere, vært lettere å trimme, eller så har ikke innsprøytinga fungert, hvem vet.
Dette gjelder 1100 kubikkeren.

Veit jo at Kawa var tidlig ute, og (vist æ ikke tar feil) fikk insprøytning på Z1300 etter hvert, men at også Gpz 1100 hadde det var nytt for mæ.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene
VAr nok delte erfaringer med injection hos Kawa, for modellene etter (gpz900, 1000 o,s,v) fikk forgassere.
Det var nok turbo modellen som førte til at de prøvde injection på gpz1100 og z1300. Mener å huske at de hadde anlegg fra Bosch... husker jeg rett???
Mange tror at BMW var alene om injection tidlig på 80 tallet, noe som er helt feil.
Det var nok turbo modellen som førte til at de prøvde injection på gpz1100 og z1300. Mener å huske at de hadde anlegg fra Bosch... husker jeg rett???
Mange tror at BMW var alene om injection tidlig på 80 tallet, noe som er helt feil.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene
Er en del folk somtror at BMW har vært først med altFJZZR skrev:VAr nok delte erfaringer med injection hos Kawa, for modellene etter (gpz900, 1000 o,s,v) fikk forgassere.
Det var nok turbo modellen som førte til at de prøvde injection på gpz1100 og z1300. Mener å huske at de hadde anlegg fra Bosch... husker jeg rett???
Mange tror at BMW var alene om injection tidlig på 80 tallet, noe som er helt feil.

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene
på bilmotorer har eg brukt injector-rens med bra resultat (flaske som du heller på tanken).Det beste er vel som nevnt å la ett verksted rense di. er firma som er spes.på det. er det spesielle følere for temp,osv. Lykke til . :-)
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene
BMW's første injection anlegg på mc var også omdiskutert:MaxTron skrev:Er en del folk somtror at BMW har vært først med alt
Motorrad monterte forgassere fra en Yamaha FZ750 (Fallforgassere som utrolig nok passet!) på en K100.
Resultatet sjokkerte alle: 10 hk ekstra uten noen annen modifikasjon!!
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

""Kawasaki's pet, so to speak, has been fuel injection. The first production version appeared in 1980, on the KZ1000G Classic. It worked, despite our skepticism. Kawasaki's system was based on the L-Jetronic system developed by Bosch, in Germany, and earlier seen on Datsun cars, in fact Kawasaki engineers checked Datsun's service experience when they were wondering about all those sensors, the mysterious black box, the miles of wiring and so forth.""
hentet fra CYCLE 1982
Gpz 1100 & Z 1300 kom først med Fuel injection som 1981 modeller.
750turbo ble produsert som 1984 -85 modeller. (E1-E2)


If it ain't broke, I'll break it.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene
FJZZR skrev:VAr nok delte erfaringer med injection hos Kawa, for modellene etter (gpz900, 1000 o,s,v) fikk forgassere.
Det var nok turbo modellen som førte til at de prøvde injection på gpz1100 og z1300. Mener å huske at de hadde anlegg fra Bosch... husker jeg rett???
Mange tror at BMW var alene om injection tidlig på 80 tallet, noe som er helt feil.
injektionanlegget er fra mitsubishi, samme som polaris brukte på snescootere. ( de hadde 2 og 3 cylindere, så programvaren var vel ikke den samme)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.