Én ny bremseskive
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Én ny bremseskive
Den ene bremseskiven foran hadde mer slark enn godt er.
Riktignok en flytende skive, men dog.
En hel centimeter er For Meget.
All slark i lengderetningen.
BMW skulle ha 300 euro for en ny.
Louis.de 119 euro for en Lucas.
Valget var enkelt.
Selv efter 160.000 km er ikke skivene slitt.
Derfor har jeg byttet bare den ene.
Alle sier at man må bytte begge.
Hvorfor det?
[TaSK]
Riktignok en flytende skive, men dog.
En hel centimeter er For Meget.
All slark i lengderetningen.
BMW skulle ha 300 euro for en ny.
Louis.de 119 euro for en Lucas.
Valget var enkelt.
Selv efter 160.000 km er ikke skivene slitt.
Derfor har jeg byttet bare den ene.
Alle sier at man må bytte begge.
Hvorfor det?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Én ny bremseskive
Hvis det bare er feil på den ene, er det vel ikke nødvendig å bytte begge.
På biler kan bremsene bli ujevne hvis man bytter på ett av forhjulene.
På sykkelen bremser begge skivene det samme hjulet, så jeg kan ihvertfall ikke se noen god grunn
til at du ikke kan bytte bare ei skive.
På biler kan bremsene bli ujevne hvis man bytter på ett av forhjulene.
På sykkelen bremser begge skivene det samme hjulet, så jeg kan ihvertfall ikke se noen god grunn
til at du ikke kan bytte bare ei skive.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Én ny bremseskive
Jeg har det med å kjøre av gårde med skivelås på den høyre bremseskiven en gang mellom ,,,, I tillegg til ødelagt kalipterbrakett, banning og bremsevæskepsrut, gir dette noen ganger også ødelagt bremseskive.. Så den høyre har jeg byttet et par ganger, aldri den venstre ..
Jeg ser ingen grunn til å bytte begge, hverken på sykkel eller bil, om de er innenfor de riktige spesifikasjonene.
Jeg ser ingen grunn til å bytte begge, hverken på sykkel eller bil, om de er innenfor de riktige spesifikasjonene.
"Do the right thing"
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Én ny bremseskive
Trenger da ikke og bytte begge..
Jeg byttet kun den ene hos suzuki da den var slitt, ble aldri fortalt at begge måtte byttes da den andre var helt hundre.
Kenneth
Jeg byttet kun den ene hos suzuki da den var slitt, ble aldri fortalt at begge måtte byttes da den andre var helt hundre.
Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39766
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Én ny bremseskive
Litt på siden, men ikke helt irrelevant likevel; byttet hjullager foran på bilen nå nylig - og kun på det ene forhjulet hvor lageret helt åpenbart hadde gjort sitt etter ulyden å dømme...
Verkstedet så ingen grunn til å sjekke, langt mindre bytte, på det andre hjulet siden det ikke var tegn til ulyd her.
Samme bør gjelde for bremseskiver, vil jeg tro...
Verkstedet så ingen grunn til å sjekke, langt mindre bytte, på det andre hjulet siden det ikke var tegn til ulyd her.
Samme bør gjelde for bremseskiver, vil jeg tro...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Én ny bremseskive
Da endrer jeg "alle" til "alle, untatt MC-siden.no:
Ellers står med STORE BOKSTAVER at man også må bytte klosser.
Eftersom jeg allerede er utenfor normalen valgte jeg å la være.
De har bare omlag 1.000 km.
De første km laget de en liten millimeter-bred stripe på skiven.
Men efter litt forsktig bremsing, stadig mer, avsluttet med to 150 km/t til 0 bråstopp
ser det ut som om klossene på begge sider er "slipt" ned og tar over hele skiven.
Jeg hadde i det minste ikke noe problem å få ABS'en til å slå inn på tørr asfalt både i moderat (50 km/t) og
høy hastighet (150 km/t).
Regner med at alt er i orden.
Avreise til Portugal om noen uker.
Da veier nok hele sulamitten over 500 kg.
Bremsene må være i orden!
[TaSK]

Ellers står med STORE BOKSTAVER at man også må bytte klosser.
Eftersom jeg allerede er utenfor normalen valgte jeg å la være.
De har bare omlag 1.000 km.
De første km laget de en liten millimeter-bred stripe på skiven.
Men efter litt forsktig bremsing, stadig mer, avsluttet med to 150 km/t til 0 bråstopp
ser det ut som om klossene på begge sider er "slipt" ned og tar over hele skiven.
Jeg hadde i det minste ikke noe problem å få ABS'en til å slå inn på tørr asfalt både i moderat (50 km/t) og
høy hastighet (150 km/t).
Regner med at alt er i orden.
Avreise til Portugal om noen uker.
Da veier nok hele sulamitten over 500 kg.
Bremsene må være i orden!
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Én ny bremseskive
De anbefaler jo klossebytte fordi gamle klosser er slitt sporet etter gammel "slitt" skive. Etter kort tid vil jo de gamle klossene slites etter din nye skive, ....no problem.
Man kan jo kalle det en innkjøringsperiode og kjøre litt mer forsiktig de første milene uansett
( hvis det er mulig
)
Sulamitten vår veier rund 550 når vi er på tur. Forbremser er ikke noe problem, men om man har valgt å regulere hastigheten med bakbremsen ned bratte, lange alpeveier,,,så kan man til slutt merke "blaute bremser"
SÅ, 500-550 kg tatt i betraktning.. nedgiring ett hakk til og fersk bremsevæske er gode ideer,,,,,og kanskje et sett bremseklosser i baggasjen
, pluss jullager
..og nesten nytt bakdekk før man drar :-#
.
Man kan jo kalle det en innkjøringsperiode og kjøre litt mer forsiktig de første milene uansett


Sulamitten vår veier rund 550 når vi er på tur. Forbremser er ikke noe problem, men om man har valgt å regulere hastigheten med bakbremsen ned bratte, lange alpeveier,,,så kan man til slutt merke "blaute bremser"
SÅ, 500-550 kg tatt i betraktning.. nedgiring ett hakk til og fersk bremsevæske er gode ideer,,,,,og kanskje et sett bremseklosser i baggasjen




"Do the right thing"
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Én ny bremseskive
Enig med Relax..
Bytte èn skive og ikke begge er ikke noe problem men og ha en gammel bremsekloss som er blitt slitt ujavt på den nye skiven trur jeg ikke er helt heldig mtp bremseeffekten. Klossen vil jo tilpasse seg skiven ettervært da klossen er mykere en skiven men du vil ikke få riktig bremseeffekt på systemet vil jeg tru
Kenneth
Bytte èn skive og ikke begge er ikke noe problem men og ha en gammel bremsekloss som er blitt slitt ujavt på den nye skiven trur jeg ikke er helt heldig mtp bremseeffekten. Klossen vil jo tilpasse seg skiven ettervært da klossen er mykere en skiven men du vil ikke få riktig bremseeffekt på systemet vil jeg tru
Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
-
- Innlegg: 33
- Registrert: 31 mar 2009, 11:18
- Motorsykkelen din: Ducati 1000 SS- 04
- Bosted: Melhus i Sør Trøndelag
Re: Én ny bremseskive
http://www.wemoto.com/bikes/BMW/R_1150_ ... Left_Hand/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har sikkert bestilt skiva no? Men tipser om Wemoto i England. Glimrende sjappe! De trekker fra Engelsk moms til ikke EU-land (17%) Rimelig frakt. Skiva de kommer på 100£ med frakt derfra. Tips :-)
Du har sikkert bestilt skiva no? Men tipser om Wemoto i England. Glimrende sjappe! De trekker fra Engelsk moms til ikke EU-land (17%) Rimelig frakt. Skiva de kommer på 100£ med frakt derfra. Tips :-)
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Én ny bremseskive
Sukk.Relax skrev:..og nesten nytt bakdekk før man drar :-#![]()
.
Det der er et evig problem.
Eftersom vi kjører med massevis av overvekt burde vi ha 3.5 bar i bakdekket.
Minst.
Men det står med store bokstaver at max trykk er 3.2.
Jeg kjører 3.2, men det er alt for lite.
Resultatet er at vi sliter minst ett sett dekk på ferien.
Det gjorde vi i Spania, det gjorde vi i Hellas, og det kommer vi til å gjøre i Portugal.
Det hjelper ikke at feriens første to tusen km skal kjøres på feriens første to dager.
Med mye over hundre km/t i snitt.
Sukk.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Én ny bremseskive
Huff ja
Du har mye å slite med du, Tage 


Re: Én ny bremseskive
tagesk skrev:Sukk.Relax skrev:..og nesten nytt bakdekk før man drar :-#![]()
.
Det der er et evig problem.
Eftersom vi kjører med massevis av overvekt burde vi ha 3.5 bar i bakdekket.
Minst.
Men det står med store bokstaver at max trykk er 3.2.
Jeg kjører 3.2, men det er alt for lite.
Resultatet er at vi sliter minst ett sett dekk på ferien.
Det gjorde vi i Spania, det gjorde vi i Hellas, og det kommer vi til å gjøre i Portugal.
Det hjelper ikke at feriens første to tusen km skal kjøres på feriens første to dager.
Med mye over hundre km/t i snitt.
Sukk.
[TaSK]
Det funker sikkert ikke på din sykkel, men akkurat DERFOR har jeg bil dekk bak.
Holder mer enn dobbelt så lenge som mc dekk og da slipper jeg problematikken du er inne på

"Do the right thing"
Re: Én ny bremseskive
[video]http://www.youtube.com/watch?v=lyl5DlrsU90[/video]Relax skrev: Det funker sikkert ikke på din sykkel, men akkurat DERFOR har jeg bil dekk bak.
(øh... klarte ikke dy meg. Dette refererer selvsagt til orddelingen, bildekket funker sikkert fint


- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Én ny bremseskive
Bildekk har jeg også kjørt mye med bak, og gummiblandingen er jo mye hardere, som igjen gjør gripe evnen dårligere.
På Harleys har det sjeldet noe å si siden kjøre egenskapene er ræva sammenlignet med BMW'en til tagesk.
På bil er det prekært at man bytter bremseskiver parvis. Noe annet vil mest sansynlig føre til ujevnt bremsetrykk, som igjen vil føre til at bilen drar til en av sidene ved kraftig oppbremsing.
På en sykkel med doble skiver fremme kan jeg ikke helt se den samme fysikken spiller inn. Det eneste jeg ser er at den nye skiva vil bli slitt fortere enn nødvendig, siden den står for mesteparten av bremsekraften frem til den er like slitt som den andre skiven er.
Bremseklosser bør man ALLTID bytte med nye skiver. Klosser koster oftest svært lite og det som skjer med gamle klosser på nye skiver er at de sliter seg til for å passe den nye skiven. Denne "til slitningen" (i mangel på godt norsk ord i farta) reduserer drastisk på gjenværende levetid på klossene.
Jeg har også en tendens til å oppgradere fra orginale deler til aftermarked (på biler jeg har hatt). Aftermarked er veldig ofte bedre og også rimeligere enn i mitt tilfelle originale BMW deler.
Bremser er det aller viktigste man har på et kjøretøy, og da liker jeg tanken på at jeg har gjort mitt for at alt er bedre enn "tilfredstillende".
På Harleys har det sjeldet noe å si siden kjøre egenskapene er ræva sammenlignet med BMW'en til tagesk.
På bil er det prekært at man bytter bremseskiver parvis. Noe annet vil mest sansynlig føre til ujevnt bremsetrykk, som igjen vil føre til at bilen drar til en av sidene ved kraftig oppbremsing.
På en sykkel med doble skiver fremme kan jeg ikke helt se den samme fysikken spiller inn. Det eneste jeg ser er at den nye skiva vil bli slitt fortere enn nødvendig, siden den står for mesteparten av bremsekraften frem til den er like slitt som den andre skiven er.
Bremseklosser bør man ALLTID bytte med nye skiver. Klosser koster oftest svært lite og det som skjer med gamle klosser på nye skiver er at de sliter seg til for å passe den nye skiven. Denne "til slitningen" (i mangel på godt norsk ord i farta) reduserer drastisk på gjenværende levetid på klossene.
Jeg har også en tendens til å oppgradere fra orginale deler til aftermarked (på biler jeg har hatt). Aftermarked er veldig ofte bedre og også rimeligere enn i mitt tilfelle originale BMW deler.
Bremser er det aller viktigste man har på et kjøretøy, og da liker jeg tanken på at jeg har gjort mitt for at alt er bedre enn "tilfredstillende".

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Én ny bremseskive
Klossene koster 35 euro for settet.Crinos skrev:Klosser koster oftest svært lite og det som skjer med gamle klosser på nye skiver er at de sliter seg til for å passe den nye skiven.
SKiven kostet altså 119 euro.
Uansett - Klossene på den nye skiven er nå "slipt ned" og tar på hele skiven.
Jeg skal holde øye med slitasjen på den ene siden.
Tror jeg har et gammelt sett med klosser liggende; jeg tar dem med.
Hvilket minner meg om at da vi kom fra Sicilia for noen år siden kjørte vi de siste 500 km med bare tre klosser.
Men lyden av stål mot stål var jo nok til å skremme folk av veien så det var mindre behov for bremser

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Én ny bremseskive
tagesk skrev:Klossene koster 35 euro for settet.Crinos skrev:Klosser koster oftest svært lite og det som skjer med gamle klosser på nye skiver er at de sliter seg til for å passe den nye skiven.
SKiven kostet altså 119 euro.
Uansett - Klossene på den nye skiven er nå "slipt ned" og tar på hele skiven.
Jeg skal holde øye med slitasjen på den ene siden.
Tror jeg har et gammelt sett med klosser liggende; jeg tar dem med.
Hvilket minner meg om at da vi kom fra Sicilia for noen år siden kjørte vi de siste 500 km med bare tre klosser.
Men lyden av stål mot stål var jo nok til å skremme folk av veien så det var mindre behov for bremser![]()
[TaSK]
I slike tilfeller kan man ganske lett blende av den ene kalipteren med en bolt + gjengetape i enden av bremseslangen.
Fremdeles har du en skive inntakt pluss bakbrems,,,,,, bremser nok om man er litt forsiktig.
( jeg kjørte slik over alper og hjem pluss 1 måned til for et patr år siden... no prblem)
"Do the right thing"