Lite og kraftig batteri

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Lite og kraftig batteri

Legg inn av Crinos »

Jeg søker og søker, men finner ingen batteri som er mindre i fysiske mål enn hva jeg har og fremdeles leverer samme punch.

Det jeg har er HD orginalt AGM batteri (PartNO 65989-97B)
Det er 12V med 19Ah og fysiske mål er: (Lengde, bredde, høyde) 170x85x150

Noen som kjenner til noe som leverer samme kvalitet og er mindre i størrelse?
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lite og kraftig batteri

Legg inn av MaxTron »

Dette skal være noe av det råeste på startampere/størellse
http://www.odysseybatteries.com/applica ... cycles.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Lite og kraftig batteri

Legg inn av frodef »

Startampere og amperetimer er jo vidt forskjellige ting, er det ikke?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Lite og kraftig batteri

Legg inn av RuneMC »

Startampere er hvor mye batteriet kan levere av maks strøm (over så så mange sekunder) uten å ta skade - ikke uviktig når motoren skal startes.
Når batterier blir eldre er det gjerne her man merker det først...
Amperetimer (Ah) er den totale kapasiteten - dvs hvor mye strøm batteriet kan lagre og deretter levere uten tilførsel av lading. 19Ah = 1 Ampere i 19 timer eller 2 Ampere i 9,5 timer, osv
19Ah på et MC batteri er jo veldig bra.

Spørs hva du skal bruke batteriet til - hvis det skal brukes på campingen når motoren ikke går, så er mye kapasitet (Ah) bra. Ellers er det jo hovedsaklig å starte motoren som kan bruke mye av kapasiteten i form av høy startstrøm. Når motoren går, så leverer dynamoen generelt nok til både å lade batteriet (for neste start) samt gi strøm til lys og alt annet som bruker strøm.

Li-Ion er også ganske bra på å levere mye startstrøm, og lader seg mye raskere, så hvis det er kun start du er ute å få på sykkelen kan man klare seg med mindre - f.eks. 10Ah som vist her:
(Men det koster flesk...)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=vEcYW2FzCsU[/video][video]http://www.youtube.com/watch?v=lyYBh4ec05c[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Lite og kraftig batteri

Legg inn av kuleberg »

hvis man skal ha det i en sykkel så er det vel å foretrekke å ofre litt Ah for større startstrøm, siden det som egentlig trekker no særlig store mengder strøm på en sykkel er starteren. Har man en sykkel som bruker 20sek på å starte derimot så er jo saken en annen :p

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Lite og kraftig batteri

Legg inn av Jompa »

frodef skrev:Startampere og amperetimer er jo vidt forskjellige ting, er det ikke?
Startampere er det maksimale batteriet "slipper" av strøm når det blir belastet.
Amperetimer er total lagringskapasitet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Lite og kraftig batteri

Legg inn av Hjernen »

Et av de mest renomerte firmaer på batterier, ligger på Kjørbekk i Skien.
Kan også skaffe hvis ikke de har noe på lager.

http://batteriolsen.no/prisliste_MC.pdf
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lite og kraftig batteri

Legg inn av Crinos »

Takk for masse gode svar... Kjenner til hvordan batterier fungerer..
Har et Banner Running Bull i bilen pga CarPuteren jeg har i bilen som bruker litt med strøm kontinuerlig (putter den i dvalemodus i stedet for helt av).

Jeg skal egentlig bare starte sykkelen og kjøre med kjørelys/bremselys, og det som trekker mest kontinuerlig er nok fjernlysa når de på...

Men det er også en kjennsgjerning at Harleyer kan være litt vrangstartet og at det går en del kinning med på en varm-sur motor.
Har aldri tatt tiden men mulig 3-4 sekkunder er reell tid... :scratch

På choppere jeg har hatt tidligere har jeg aldri hatt noe annet enn kick-start, så har liksom ikke hatt behovet for noe anna en et mikrosopisk batteri... Nå har jeg kun el-starter... :mk
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lite og kraftig batteri

Legg inn av MaxTron »

Crinos skrev:Takk for masse gode svar... Kjenner til hvordan batterier fungerer..
Har et Banner Running Bull i bilen pga CarPuteren jeg har i bilen som bruker litt med strøm kontinuerlig (putter den i dvalemodus i stedet for helt av).

Jeg skal egentlig bare starte sykkelen og kjøre med kjørelys/bremselys, og det som trekker mest kontinuerlig er nok fjernlysa når de på...

Men det er også en kjennsgjerning at Harleyer kan være litt vrangstartet og at det går en del kinning med på en varm-sur motor.
Har aldri tatt tiden men mulig 3-4 sekkunder er reell tid... :scratch

På choppere jeg har hatt tidligere har jeg aldri hatt noe annet enn kick-start, så har liksom ikke hatt behovet for noe anna en et mikrosopisk batteri... Nå har jeg kun el-starter... :mk
Finns vel Kick-start-kit å få kjøpt til de fleste Evoer? Vist du ikke har en spesiell girkasse da, eller eksosanlegget er i veien..

Da føler du dæ jo mere "hjemme" :thumleft ;e
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lite og kraftig batteri

Legg inn av Crinos »

Hehe.. Joda, kan etter-montere kick-start men har ikke lyst på, og som du sier, eksosen er i veien, pluss jeg har planer om å bytte til hydraulisk clutch og da tror jeg ikke man får kick-start kit med hydraulisk clutch.

Pluss nå har jeg blitt så pass lat at jeg har begynt å like el-start.. hahaha.. :lol
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lite og kraftig batteri

Legg inn av MaxTron »

Crinos skrev:Hehe.. Joda, kan etter-montere kick-start men har ikke lyst på, og som du sier, eksosen er i veien, pluss jeg har planer om å bytte til hydraulisk clutch og da tror jeg ikke man får kick-start kit med hydraulisk clutch.

Pluss nå har jeg blitt så pass lat at jeg har begynt å like el-start.. hahaha.. :lol
Ja-Ja, sånn kan det gå :lol
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lite og kraftig batteri

Legg inn av Crinos »

MaxTron skrev:
Crinos skrev:Hehe.. Joda, kan etter-montere kick-start men har ikke lyst på, og som du sier, eksosen er i veien, pluss jeg har planer om å bytte til hydraulisk clutch og da tror jeg ikke man får kick-start kit med hydraulisk clutch.

Pluss nå har jeg blitt så pass lat at jeg har begynt å like el-start.. hahaha.. :lol
Ja-Ja, sånn kan det gå :lol
Har opplevd nok av pre-tenninger og vell, man får pent kjenne dreiemomentet da ja... au.. hehe.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lite og kraftig batteri

Legg inn av MaxTron »

Crinos skrev:
MaxTron skrev:
Crinos skrev:Hehe.. Joda, kan etter-montere kick-start men har ikke lyst på, og som du sier, eksosen er i veien, pluss jeg har planer om å bytte til hydraulisk clutch og da tror jeg ikke man får kick-start kit med hydraulisk clutch.

Pluss nå har jeg blitt så pass lat at jeg har begynt å like el-start.. hahaha.. :lol
Ja-Ja, sånn kan det gå :lol
Har opplevd nok av pre-tenninger og vell, man får pent kjenne dreiemomentet da ja... au.. hehe.
Kommer nok helt sikkert til å prøve å starte 650'n med Kicken, de er jo ikke kjent for de beste startmotoran vist en skal tru det en leser på nett... :notlistening

Men heldig vis har æ fått titanforsterka høyrefoten i vinter, så da går det nok bra :lol
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lite og kraftig batteri

Legg inn av Crinos »

Oisann... Vert uheldig med beinet?


Prøv å start 2000cc på kick start.... Like nervøs hver gang... :[-o<
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lite og kraftig batteri

Legg inn av MaxTron »

Crinos skrev:Oisann... Vert uheldig med beinet?


Prøv å start 2000cc på kick start.... Like nervøs hver gang... :[-o<
Jepp klart å skli på isen og landa oppå leggen med full tyngde, det resulterte brudd i begge bein i leggen med påfølgende 11mm margnagle og tilsammen 7 skruer :notlistening Dette skjedde 14, Desember. Forklarer delvis mengden innlegg på den korte tida æ har vert medlem her på forumet :lol

Men går uten krykker no, og har vært ute på en kvellsrunde med gammelMax'n her en dag da det faktisk var tørre veier, så alt er bare velstand.

Skjønner godt at det er en helt annen verden å starte en 2liter ja, det dummeste en gjør er å bli så nervøs at en trekker seg i siste liten har æ hørt :-)å :mrb
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar