Side 1 av 2
Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 13 mar 2011, 20:22
av Crinos
Jeg søker og søker, men finner ingen batteri som er mindre i fysiske mål enn hva jeg har og fremdeles leverer samme punch.
Det jeg har er HD orginalt AGM batteri (PartNO 65989-97B)
Det er 12V med 19Ah og fysiske mål er: (Lengde, bredde, høyde) 170x85x150
Noen som kjenner til noe som leverer samme kvalitet og er mindre i størrelse?
Re: Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 13 mar 2011, 20:27
av MaxTron
Dette skal være noe av det råeste på startampere/størellse
http://www.odysseybatteries.com/applica ... cycles.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 13 mar 2011, 22:55
av frodef
Startampere og amperetimer er jo vidt forskjellige ting, er det ikke?
Re: Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 14 mar 2011, 00:34
av RuneMC
Startampere er hvor mye batteriet kan levere av maks strøm (over så så mange sekunder) uten å ta skade - ikke uviktig når motoren skal startes.
Når batterier blir eldre er det gjerne her man merker det først...
Amperetimer (Ah) er den totale kapasiteten - dvs hvor mye strøm batteriet kan lagre og deretter levere uten tilførsel av lading. 19Ah = 1 Ampere i 19 timer eller 2 Ampere i 9,5 timer, osv
19Ah på et MC batteri er jo veldig bra.
Spørs hva du skal bruke batteriet til - hvis det skal brukes på campingen når motoren ikke går, så er mye kapasitet (Ah) bra. Ellers er det jo hovedsaklig å starte motoren som kan bruke mye av kapasiteten i form av høy startstrøm. Når motoren går, så leverer dynamoen generelt nok til både å lade batteriet (for neste start) samt gi strøm til lys og alt annet som bruker strøm.
Li-Ion er også ganske bra på å levere mye startstrøm, og lader seg mye raskere, så hvis det er kun start du er ute å få på sykkelen kan man klare seg med mindre - f.eks. 10Ah som vist her:
(Men det koster flesk...)
[video]
http://www.youtube.com/watch?v=vEcYW2FzCsU[/video][video]
http://www.youtube.com/watch?v=lyYBh4ec05c[/video]
Re: Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 14 mar 2011, 06:25
av kuleberg
hvis man skal ha det i en sykkel så er det vel å foretrekke å ofre litt Ah for større startstrøm, siden det som egentlig trekker no særlig store mengder strøm på en sykkel er starteren. Har man en sykkel som bruker 20sek på å starte derimot så er jo saken en annen

Re: Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 14 mar 2011, 08:31
av Jompa
frodef skrev:Startampere og amperetimer er jo vidt forskjellige ting, er det ikke?
Startampere er det maksimale batteriet "slipper" av strøm når det blir belastet.
Amperetimer er total lagringskapasitet.
Re: Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 14 mar 2011, 11:19
av Hjernen
Et av de mest renomerte firmaer på batterier, ligger på Kjørbekk i Skien.
Kan også skaffe hvis ikke de har noe på lager.
http://batteriolsen.no/prisliste_MC.pdf
Re: Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 14 mar 2011, 18:07
av Crinos
Takk for masse gode svar... Kjenner til hvordan batterier fungerer..
Har et Banner Running Bull i bilen pga CarPuteren jeg har i bilen som bruker litt med strøm kontinuerlig (putter den i dvalemodus i stedet for helt av).
Jeg skal egentlig bare starte sykkelen og kjøre med kjørelys/bremselys, og det som trekker mest kontinuerlig er nok fjernlysa når de på...
Men det er også en kjennsgjerning at Harleyer kan være litt vrangstartet og at det går en del kinning med på en varm-sur motor.
Har aldri tatt tiden men mulig 3-4 sekkunder er reell tid...
På choppere jeg har hatt tidligere har jeg aldri hatt noe annet enn kick-start, så har liksom ikke hatt behovet for noe anna en et mikrosopisk batteri... Nå har jeg kun el-starter...

Re: Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 14 mar 2011, 18:35
av MaxTron
Crinos skrev:Takk for masse gode svar... Kjenner til hvordan batterier fungerer..
Har et Banner Running Bull i bilen pga CarPuteren jeg har i bilen som bruker litt med strøm kontinuerlig (putter den i dvalemodus i stedet for helt av).
Jeg skal egentlig bare starte sykkelen og kjøre med kjørelys/bremselys, og det som trekker mest kontinuerlig er nok fjernlysa når de på...
Men det er også en kjennsgjerning at Harleyer kan være litt vrangstartet og at det går en del kinning med på en varm-sur motor.
Har aldri tatt tiden men mulig 3-4 sekkunder er reell tid...
På choppere jeg har hatt tidligere har jeg aldri hatt noe annet enn kick-start, så har liksom ikke hatt behovet for noe anna en et mikrosopisk batteri... Nå har jeg kun el-starter...

Finns vel Kick-start-kit å få kjøpt til de fleste Evoer? Vist du ikke har en spesiell girkasse da, eller eksosanlegget er i veien..
Da føler du dæ jo mere "hjemme"

Re: Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 14 mar 2011, 20:59
av Crinos
Hehe.. Joda, kan etter-montere kick-start men har ikke lyst på, og som du sier, eksosen er i veien, pluss jeg har planer om å bytte til hydraulisk clutch og da tror jeg ikke man får kick-start kit med hydraulisk clutch.
Pluss nå har jeg blitt så pass lat at jeg har begynt å like el-start.. hahaha..

Re: Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 14 mar 2011, 21:01
av MaxTron
Crinos skrev:Hehe.. Joda, kan etter-montere kick-start men har ikke lyst på, og som du sier, eksosen er i veien, pluss jeg har planer om å bytte til hydraulisk clutch og da tror jeg ikke man får kick-start kit med hydraulisk clutch.
Pluss nå har jeg blitt så pass lat at jeg har begynt å like el-start.. hahaha..

Ja-Ja, sånn kan det gå

Re: Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 14 mar 2011, 22:49
av Crinos
MaxTron skrev:Crinos skrev:Hehe.. Joda, kan etter-montere kick-start men har ikke lyst på, og som du sier, eksosen er i veien, pluss jeg har planer om å bytte til hydraulisk clutch og da tror jeg ikke man får kick-start kit med hydraulisk clutch.
Pluss nå har jeg blitt så pass lat at jeg har begynt å like el-start.. hahaha..

Ja-Ja, sånn kan det gå

Har opplevd nok av pre-tenninger og vell, man får pent kjenne dreiemomentet da ja... au.. hehe.
Re: Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 14 mar 2011, 23:44
av MaxTron
Crinos skrev:MaxTron skrev:Crinos skrev:Hehe.. Joda, kan etter-montere kick-start men har ikke lyst på, og som du sier, eksosen er i veien, pluss jeg har planer om å bytte til hydraulisk clutch og da tror jeg ikke man får kick-start kit med hydraulisk clutch.
Pluss nå har jeg blitt så pass lat at jeg har begynt å like el-start.. hahaha..

Ja-Ja, sånn kan det gå

Har opplevd nok av pre-tenninger og vell, man får pent kjenne dreiemomentet da ja... au.. hehe.
Kommer nok helt sikkert til å prøve å starte 650'n med Kicken, de er jo ikke kjent for de beste startmotoran vist en skal tru det en leser på nett...
Men heldig vis har æ fått titanforsterka høyrefoten i vinter, så da går det nok bra

Re: Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 15 mar 2011, 00:01
av Crinos
Oisann... Vert uheldig med beinet?
Prøv å start 2000cc på kick start.... Like nervøs hver gang... :[-o<
Re: Lite og kraftig batteri
Lagt inn: 15 mar 2011, 00:25
av MaxTron
Crinos skrev:Oisann... Vert uheldig med beinet?
Prøv å start 2000cc på kick start.... Like nervøs hver gang... :[-o<
Jepp klart å skli på isen og landa oppå leggen med full tyngde, det resulterte brudd i begge bein i leggen med påfølgende 11mm margnagle og tilsammen 7 skruer

Dette skjedde 14, Desember. Forklarer delvis mengden innlegg på den korte tida æ har vert medlem her på forumet
Men går uten krykker no, og har vært ute på en kvellsrunde med gammelMax'n her en dag da det faktisk var tørre veier, så alt er bare velstand.
Skjønner godt at det er en helt annen verden å starte en 2liter ja, det dummeste en gjør er å bli så nervøs at en trekker seg i siste liten har æ hørt :-)å
