LED-lys fra Taiwan

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

LED-lys fra Taiwan

Legg inn av tagesk »

Bilde
Legg merke til de horisontale LED-lysene.
Som alltid på slike Taiwan-greier er de laget for å selges på nettsjapper og gjennom ananyme forhandlere.
Derfor står det bare Made in Taiwan, ikke navnet på en produsent.

Muligens på grunn av feilmontering, eller på grunn av en dårlig lodding, eller noe helt annet: Ett av dem sluttet å fungere.
Pris: 137 euro.

På glasset kunne jeg kjenne at det sto noe. Med sandpapir for å matte teksten, og et forstørrelsesglass fant
jeg at det sto ZY-806.
Litt Googling førte til Zheng Yue Enterprise.
Her er deres egen side om ZY-806
Jeg fyrte avgårde en epost, uten mye håp.

Men, de svarte umiddelbart at dersom ett av deres lys hadde sluttet å fungere skulle de naturligvis sende et nytt
umiddelbart.
En uke senere lå det ikke ett, men to, lys i postkassen her.

:notworthy:

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: LED-lys fra Taiwan

Legg inn av Kawasaki »

Ikke dårlig :thumleft

Bare sørg for at du ikke viser dem bildet av høyttrykkspyleren i aksjon neste gang du reklamerer :lol
ikkebike.norwegianforum.net

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: LED-lys fra Taiwan

Legg inn av TBI81 »

Imponerende! Også så lite det koster å fyre av en epost a gitt :thumleft

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: LED-lys fra Taiwan

Legg inn av Crinos »

Jeg har blitt veldig fan av taiwan/hong kong produkter i den senere tid.

Det er rimelig, og jeg har bare hatt greie opplevelser...
Jeg har dog opplevd at produktene konker noe oftere, men jeg har som trådstarter alltid klaget via e-post, og endt med å få nytt produkt shippet i posten.

Et lite "note" til bruk av LED lys.

Noen diode typer, og spesielt da de rimelige, er veldig følsomme på forward voltage, og på motorsykkel/bil er denne ofte ikke stabil nok til at diodene klarer å overleve.

I bilen min har jeg montert en liten PC, og strømtilførselen går igjennom en DC-DC stabilisator slik at den får en gjevn og fin tilførsel av strøm hele tiden.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: LED-lys fra Taiwan

Legg inn av frodef »

Crinos skrev:I bilen min har jeg montert en liten PC, og strømtilførselen går igjennom en DC-DC stabilisator slik at den får en gjevn og fin tilførsel av strøm hele tiden.
Dette er vel noe man burde kunne oppnå også med bare en strategisk plassert og dimensjonert kondensator?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: LED-lys fra Taiwan

Legg inn av Crinos »

frodef skrev:
Crinos skrev:I bilen min har jeg montert en liten PC, og strømtilførselen går igjennom en DC-DC stabilisator slik at den får en gjevn og fin tilførsel av strøm hele tiden.
Dette er vel noe man burde kunne oppnå også med bare en strategisk plassert og dimensjonert kondensator?
Sant, men man trenger jo strømforsyning også, så jeg har en intlegent strømforsyning med nevnt kondensator.
M2 ATX 160W PSU: http://www.mini-itx.com/store/?c=10#int" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: LED-lys fra Taiwan

Legg inn av Hjernen »

Trodde en måtte bruke motstand for å sikre en jevn flyt av strøm, ikke en kondensator som "lades" opp og sender et støt når strømflyten minker. (I bilen brukte jeg 2 stk 0,5 Fh kondiser (for ca 10 år siden, nå er de på 2,5 Fh) for å kunne gi litt ekstra til subbene.)
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: LED-lys fra Taiwan

Legg inn av MaxTron »

Etter at tagesk nevnte dette med "dagtids-led-kjørelys" i en annen tråd, og at det KAAN være med på å bli sett i tragikken har æ vært litt på utkikk...

Og ganske riktig, no har favoritt-lekebutikken min kommet med ett sett: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Bilti ... lys-2-stk/" onclick="window.open(this.href);return false; Vurderer å kjøpe disse, skal ivertfall innom å se på, og ta på, og vurdere hvordan de kommer til å ta seg ut, og størrelse i forhold til plassering og sånn... 600kr er jo heller ikke avskrekkende, når en ser at tagesk har betalt ca 1100kr for sine. (prisen har muligens noe med antall dioder og gjøre..??)

Har også planer om å kjøpe LED-miniblinklys fra samme butikk.
Bilde
Disse har 18 dioder, hvorav 6 er røde, og har egen tilkobling. Disse blir koblet til bremselyset bak.

Skal også se om det er mulig og få disse 6 til å lyse gult eller hvitt, og koble de som ekstra "dagtids-led-kjørelys" foran. Noen som har tips om hvordan dette kan gjøres??? Må en bytte selve diodene, eller er det noe annet som styrer fargen på lyset??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: LED-lys fra Taiwan

Legg inn av frodef »

Trodde en måtte bruke motstand for å sikre en jevn flyt av strøm, ikke en kondensator som "lades" opp og sender et støt når strømflyten minker.
Nei, en motstand vil bare snurpe inn strømmen, og endrer ikke "jevnheten" på noen måte. En paralellkoplet kondensator derimot vil glatte ut spenningen over seg.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: LED-lys fra Taiwan

Legg inn av tagesk »

MaxTron skrev: Skal også se om det er mulig og få disse 6 til å lyse gult eller hvitt, og koble de som ekstra "dagtids-led-kjørelys" foran. Noen som har tips om hvordan dette kan gjøres??? Må en bytte selve diodene, eller er det noe annet som styrer fargen på lyset??
Farven er gitt av produsenten.

ECE 87 Daytime Running Lights sier følgende:

- Lysene skal være ganskesterke. Nesten like sterke som nærlys i lysstrålen. Nærlys utenfor selve strålen har max 100cd mens DRL skal ha 400cd.
- Skal lyse rett frem med fullt lys 20° tilsidene og 10° opp og ned.
- minst 250mm og max 1500 mm over bakken.
- Lysene kan ikke trekkes mer enn 200 mm inn fra sidene.
- Lysene må være minst 600 mm fra hverandre.
- Lysene skal bare kunne tennes når intet (!) annet lys er påslått.
- Lysene skal slukke eller dimme automatisk (!) dersom noe annet lys skrus på.

Mitt sett kom komplett, inklusive et dobbel-relé.
Det leverer 12V (og full guffe), men når parklyset kommer på dempes spenningen er 6V og lysene dimmes.
Dermed kan de stå tilkoblet til enhver tid.
Lysene, med braketter, relé, ledninger og bruksanvisning for installasjon finer du altså her.

Jeg skal forsøke å få tatt noen bilder.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: LED-lys fra Taiwan

Legg inn av Twister »

.. Nå er vel de som trådstarter har på sin sykkel lager for å takle variabel spenning ( innen for gitte rammer såklart) siden de faktisk er laget til formålet..
Nå er ikke dette faget mitt, med jeg har lært at LEDèr generelt er veldig kresene på spenningen.. Derfor har mange slike pærer innebygget en liten krets for å sende ut en jevn spenning til selve ledèn..

En kondensator vil vel bare glatte ut eventuelle peaker som kan forekomme, men den vil ikke begrense spenningen over tid.. Så hvis LEDèn er beregnet for 12V og sykkelen lader med ideelt 14,4V vil nok LEDèn ryke tidlig... med eller uten kondensator..
Hvis en setter på en motstand vil en vel bare flytte hele spennings område nedover til feks 9-12V, dette er heller ikke helt bra for levetiden til LEDène ...

Så en enkel spenningsrgulator er det beste... og med så små strømmer som det er på none få lamper, koster det ikke så mye heller

korriger meg veldig gjerne hvis jeg tar feil.. så slipper jeg å lure noen ut i uløkka :-)
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: LED-lys fra Taiwan

Legg inn av Crinos »

MaxTron skrev: Har også planer om å kjøpe LED-miniblinklys fra samme butikk.
Bilde
Disse har 18 dioder, hvorav 6 er røde, og har egen tilkobling. Disse blir koblet til bremselyset bak.

Skal også se om det er mulig og få disse 6 til å lyse gult eller hvitt, og koble de som ekstra "dagtids-led-kjørelys" foran. Noen som har tips om hvordan dette kan gjøres??? Må en bytte selve diodene, eller er det noe annet som styrer fargen på lyset??
Jeg har kjøpt disse mini blinklysene selv :)
1. det er røde og gule dioder og ikke slik at alle er røde når du bremser og alle er røde når du blinker.
2. Det gule lyset er alt for kraftig til å ha som markeringslys (som jeg hadde planer om å bruke dem til). Uten at man volter dem ned til fks 7V

Så svaret på spørsmålet ditt er, nei... Det er ikke noe annet som styrer fargen på lyset. Det er tre ledninger.
1. Jord
2. 12v røde dioder (brems)
3. 12v gule/orange dioder (blinklys)

PS: Da jeg kjøpte dem i romjula kosta dem 499,- i Kr.sand.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: LED-lys fra Taiwan

Legg inn av hjc »

Jeg har de blinklysene på Bandit'en min. Jeg koblet sammen ledningene slik at alle diodene lyser samtidig som blinklys. Fargen på lyset blir en slags blanding men grei nok og synes fint. De blinket selvfølgelig for raskt, så jeg kjøpte et LED-rele på eBay. Det passet til originalkontakten og nå blinker de slik de skal. Jeg hadde først kjøpt "en kladd" av en motstand som skulle gjøre nytten, men jeg var lite lysten på å begynne å klippe og skjøte ledninger når jeg kunne montere et rele i steden.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: LED-lys fra Taiwan

Legg inn av RuneMC »

Kanskje dere må "sprinkle" syklene med slike LED's som kan lyse i mange forskjellige farger også - komplett med fjernkontroll :D
(ser mye av det på eBay)
Bilde

Hadde jo vært litt kult da, om man har rett type sykkel og cruiser ned Karl Johan med fullt lysorgel... :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: LED-lys fra Taiwan

Legg inn av frodef »

Twister skrev: Nå er ikke dette faget mitt, med jeg har lært at LEDèr generelt er veldig kresene på spenningen.. Derfor har mange slike pærer innebygget en liten krets for å sende ut en jevn spenning til selve ledèn..

En kondensator vil vel bare glatte ut eventuelle peaker som kan forekomme, men den vil ikke begrense spenningen over tid.. Så hvis LEDèn er beregnet for 12V og sykkelen lader med ideelt 14,4V vil nok LEDèn ryke tidlig... med eller uten kondensator..
En LED er jo en diode, og en diode vil ha en karakteristisk spenning som er bortimot konstant så lenge den har høy nok spenning over seg riktig vei. Dette er typisk 1.7 volt for vanlige dioder og 2-3 volt for LED. Så hvis man bare kopler et 12V batteri over en LED, vil det nesten være som å kortslutte batteriet (bare at man kortslutter ca. 10 volt istedenfor 12). Mao. trenger man en drivkrets som sørger for riktig spenning. Så da blir spørsmålet hvor tolerant denne kretsen er for ujevn input-spenning etc., det er antar jeg først og fremst et kostnadsspørsmål. Og det er slett ikke gitt at man kan dimme lyset ved å minske input-spenningen.

Vel, dette er sånt jeg husker fra fysikktimene, jeg har ikke faktisk peiling.

Svar