NY KJØREDRESS, HVA SKAL JEG VELGE ?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

NY KJØREDRESS, HVA SKAL JEG VELGE ?

Legg inn av Jompa »

Jeg har fått "pålegg" fra kjerringa om å skaffe meg en ny kjøredress før sesongen starter, har mao ingen voldsom hast.

Jeg er i tvil om jeg skal velge skinn eller annet stoff. Selv har jeg mest tiltro til skinndress, men det har jo rent litt vann i havet siden
forrige gang jeg handlet mc- klær.
Finnes det vanntette skinndresser ? Ser at Halvarson/Jofama reklamerer med det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: NY KJØREDRESS, HVA SKAL JEG VELGE ?

Legg inn av ZZR-Tom »

Er vel slik at uansett ka du velger så bør du ha en regndress med.
Pleier en skinnet så holder den faktisk ganske bra i regn(alt spørs merke).
Har no hatt skinn i 4 år og vurdert stoff men er en vant til skinn så får eg ikkje den samme feelingen med stoff, så det blir nok nye skinnkle når det blir handla inn.

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: NY KJØREDRESS, HVA SKAL JEG VELGE ?

Legg inn av Bimma »

Etter at jeg kjøpte Rukka jakke-og bukse har jeg latt regndressen bli hjemme. Jeg har til dags dato ennå ikke blitt våt igjennom kjøredressen, og jeg kjører mye, uansett vær! :prf Kjører Med Rukka på 5. året.
Men jeg kjører ikke med skinn, men med goretex. Tør ikke svare for om man holder seg like tørr med skinn. :-k
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: NY KJØREDRESS, HVA SKAL JEG VELGE ?

Legg inn av Blackbird »

Har gode erfaringer med Halvarsons skinn vel å merke med typen som er merket som vann/vindtett.Ikke spesielt dyrt heller.Holder vannet ute, men blir naturlig nok tung i vedvarende regn.Derfor bruker jeg Gore-tex på lengre turer da det iallefall i Norge er svært sjelden jeg trengerregnklær.Det skal utrolige mengder til før dagens Gore-tex må gi tapt iallefall visst du har kåpesykkel.Og når regne gjir seg tørker di fort i fartsvinden.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: NY KJØREDRESS, HVA SKAL JEG VELGE ?

Legg inn av Jompa »

Blackbird skrev:Har gode erfaringer med Halvarsons skinn vel å merke med typen som er merket som vann/vindtett.Ikke spesielt dyrt heller.Holder vannet ute, men blir naturlig nok tung i vedvarende regn.Derfor bruker jeg Gore-tex på lengre turer da det iallefall i Norge er svært sjelden jeg trengerregnklær.Det skal utrolige mengder til før dagens Gore-tex må gi tapt iallefall visst du har kåpesykkel.Og når regne gjir seg tørker di fort i fartsvinden.
jeg var innom en lokal forhandler i dag og prøvde Jofama og Halvarson jakker for å sjekke størrelsen. Fikk med ei brosjyre
med prisliste, slett ikke gale priser. Tror nesten at jeg havner på en skinndress, så kan jeg ha med regndress på litt lengre kjøring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: NY KJØREDRESS, HVA SKAL JEG VELGE ?

Legg inn av Snill Vaffel »

jeg kjøpte med to delt Berik Skinndress for noen uker siden stivt og ekkelt enda men får håpe den blir bra etter litt bruk... Har Brukt Rucca de siste 2 årene og er kjempe fornøyd med den er ikke blitt våt med den. :-)
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: NY KJØREDRESS, HVA SKAL JEG VELGE ?

Legg inn av MaxTron »

Er vel litt smak og behag dette.

Skinn er vel fortsatt litt bedre enn kunststoff når det gjelder hvor langt en kan skli på asfalten før en sliper igjennom, men kunststoffene tar stadig innpå.

Når det gjelder passform er stoff dressene også blitt bedre + at de ofte har mange strammeremmer så de kan tilpasses den enkelte.

Finnes også nån få som har "det beste fra to verdener" stoff med påsydd skinn på strategiske plasser.
Min Corell jakke er sånn, godt fornøyd med den, men trur ikke det er noen som importerer de lengre..?

Min erfaring når det gjelder membran er at de gamle er eldst, m.a.o. har fortsatt mest trua på ekte Goretex.
Finns selvfølgelig andre som også er bra, men har ikke funnet noen som holder vannet ute like lenge, eller i like mange år.
Finns også noen "lur-tex" membraner der ute som enten er for tette, eller ikke i det heletatt.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: NY KJØREDRESS, HVA SKAL JEG VELGE ?

Legg inn av SheDevil »

Har for det meste brukt skinnklær men da av den typen som ikke er behandlet. Regnklærne er alltid med på tur, uansett lengde.

Liker å kjøre i skinn, er noe spesielt med det synes jeg, får på en måte bedre kontakt med "gullet" :janikk
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: NY KJØREDRESS, HVA SKAL JEG VELGE ?

Legg inn av XRing »

Jeg foretrekker også å bruke min todelte skinndress. Beskytterne sitter der de skal, grepet om tanken blir bedre og man sklir ikke rundt i setet. Det blir også mindre vindstøy da overflaten er glattere og sitter tett rundt kroppen.

Når det er sagt har jo tekstil sine klare fordeler... Jeg bruker en GoreTex jakke og bukse når jeg kjører til jobb eller tidlig vår og sen høst, da disse kan trekkes over jobbklær eller ekstra tøy når man trenger å holde varmen. Og ikke minst, for oss som bor og kjører på Vestlandet, er det greit å slippe styret med regndress på kortere turer.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Svar