Kjøpte en 1991 xt600k for noen uker siden, har nå kjørt sykkelen 300-350 km og har på den tiden brukt en god halvliter olje.
Sykkelen ryker blått ved kaldstart, men gir seg etter noen hundre meter. Har søkt rundt på nett etter årsaker, men har ikke funnet ut av det/lett godt nok.
Sykkelen har bare hatt 10-15 kaldstarter siden jeg kjøpte den, om det hadde kommet en halv dl på hver av de som ble forbrent i løpet av 3-400 meter ville jeg nok merket det på motoren de hundre metrene, så er mulig den bruker noe etter at den har blitt varm også, men da ryker den ikke.
Jeg åpnet luftfilterboksen, der var noe olje, ikke store mengder, men fant litt olje
Noen som har gode råd å komme med?
Et sidespørsmål: en av boltene på fothvileren høyre side viste seg å være knekt og må sveises, noen som har tips til plass i Bergen jeg kan få dette gjort? Er en enkel sveisejobb.
http://bildr.no/view/858919" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er i den heldige situasjon at jeg fikk en sønn i går, så jeg prioriterer tiden min på barselavdelingen og ikke her, men håper dere kjører diskusjon
Trenger hjelp til å finne ut av et problem
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Trenger hjelp til å finne ut av et problem
Først vil jeg si gratulerer med sønnen.
Angående problemet ditt, så vet jeg ikke om jeg kan hjelpe. Jeg tror nok at en motor som bruker olje bruker mest før den blir varm.
Vet du noe om tilstanden til sylinderen, stempel og stempelringene? Vil tippe at en eller flere av disse er synderen.

Angående problemet ditt, så vet jeg ikke om jeg kan hjelpe. Jeg tror nok at en motor som bruker olje bruker mest før den blir varm.
Vet du noe om tilstanden til sylinderen, stempel og stempelringene? Vil tippe at en eller flere av disse er synderen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Trenger hjelp til å finne ut av et problem


Sykkern er jo noen år og litt oljeforbruk må du kanskje regne med. Det med blårøyken ved oppstart høres ut som dårlige ventiltetninger. Ventiltetningene skal hindre olje å renne ned langs ventilstammen og inn i innsug og exos kanaler. Tetningene blir slitte og harde/sprukkne med tida, og mister tetteevnen så litt olje trenger inn. Blårøyken kommer av olje som har trengt inn siden du stoppa mottorn sist. Det er ikke mye olje som trenger in, så når mottorn blir varm brennes den opp sammen med bensinen uten særlig mye røyk.
Det viktigste er å følge med på oljestanden, og fylle etter så du ikke kjører mottorn tørr

Re: Trenger hjelp til å finne ut av et problem
Gratulerer igjen med arvingen.
Som jeg nevnte PM så finner jeg personlig det vanskelig å peile denne moppen skikkelig,iogmed at det er tørrsump og ikke noe nivåglass. Men mener du at det er forsvunnet en halvliter,så er det kanskje det.
Forklaringen på blårøyken er nok som Arctic Tiger forklarer,litt lekkasje i ventiltettninger. Om dem kan lekke så mye som det du har mistet er jeg usikker på,men kanskje det er mulig.
Så har du funnet olje i luftfilterboksen,hvor mye snakker vi om her? Litt kan du forvente,det damper fra veivhus.Og siden dette er en ensylindret sak,så blir det kanskje noe mere "pumpeeffekt" enn på en flersylindret,iogmed at stempelets opp og ned bevegelse gjør at volumet i veivhus endres hele tiden.
Det kan også være dårlig skrapering på stempel,som gjør at endel olje får komme opp i forbrenningskammeret. Men hvis den ikke ryker hele tiden med et sånt oljeforbruk som du nevner,så tror jeg ikke alt forsvinner ut med eksosen.
Som jeg nevnte PM så finner jeg personlig det vanskelig å peile denne moppen skikkelig,iogmed at det er tørrsump og ikke noe nivåglass. Men mener du at det er forsvunnet en halvliter,så er det kanskje det.
Forklaringen på blårøyken er nok som Arctic Tiger forklarer,litt lekkasje i ventiltettninger. Om dem kan lekke så mye som det du har mistet er jeg usikker på,men kanskje det er mulig.
Så har du funnet olje i luftfilterboksen,hvor mye snakker vi om her? Litt kan du forvente,det damper fra veivhus.Og siden dette er en ensylindret sak,så blir det kanskje noe mere "pumpeeffekt" enn på en flersylindret,iogmed at stempelets opp og ned bevegelse gjør at volumet i veivhus endres hele tiden.
Det kan også være dårlig skrapering på stempel,som gjør at endel olje får komme opp i forbrenningskammeret. Men hvis den ikke ryker hele tiden med et sånt oljeforbruk som du nevner,så tror jeg ikke alt forsvinner ut med eksosen.
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Trenger hjelp til å finne ut av et problem
takk for gode råd hittil
i luftfilter boksen var det ikke mye olje, men det lå litt i bunn. luftfilteret var tørt
mulig det kan være ventiltetninger, men spørs om de står for et så høyt forbruk
i luftfilter boksen var det ikke mye olje, men det lå litt i bunn. luftfilteret var tørt
mulig det kan være ventiltetninger, men spørs om de står for et så høyt forbruk
Re: Trenger hjelp til å finne ut av et problem
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=2825" onclick="window.open(this.href);return false;
Her har du en tråd om noe tilsvarende,men en rekkefirer. Les spesiellt innlegget til Kwak litt nede i tråden
Her har du en tråd om noe tilsvarende,men en rekkefirer. Les spesiellt innlegget til Kwak litt nede i tråden
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Trenger hjelp til å finne ut av et problem
takk for tips, skal lese litt der når jeg får tid. laget akkurat en lik tråd på bike.no for å få flere innspill
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Trenger hjelp til å finne ut av et problem
Har nå byttet til 15-40 mineral olje etter tips om at det kan "tette" litt mer. Men røyken er den samme:(
Var litt kjedelig i dag da jeg var på "rustløserkurs", ikke bare hadde jeg den minst skinnende sykkelen (det gjør iogforseg ikke noe), men jeg røykla parkeringsplassen da jeg skulle dra etter endt teoriøkt, foran 20 andre ukjente motorsyklister. hehe
Var litt kjedelig i dag da jeg var på "rustløserkurs", ikke bare hadde jeg den minst skinnende sykkelen (det gjør iogforseg ikke noe), men jeg røykla parkeringsplassen da jeg skulle dra etter endt teoriøkt, foran 20 andre ukjente motorsyklister. hehe
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39764
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Trenger hjelp til å finne ut av et problem
Gratulerer med et av av livets virkelig store øyeblikk!bergenser83 skrev: Jeg er i den heldige situasjon at jeg fikk en sønn i går, så jeg prioriterer tiden min på barselavdelingen og ikke her, men håper dere kjører diskusjon
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Trenger hjelp til å finne ut av et problem
takk. har ikke blitt mange km på sykkel de siste ukene, men det gjør ingenting:)AJ skrev:Gratulerer med et av av livets virkelig store øyeblikk!bergenser83 skrev: Jeg er i den heldige situasjon at jeg fikk en sønn i går, så jeg prioriterer tiden min på barselavdelingen og ikke her, men håper dere kjører diskusjon