Det var like etter 2 verdens krig. Landet var slått av de allierte og de satt igjen med store lagre av fly kompressor motorer. En mann fant ut at det kunne lages en to-hjuling med disse motorer...... i dag er det blitt solgt millioner av disse.
Hvilket merke sikter jeg til.
Vinneren får æren av å spandere en 6-pack på meg....
Gåte nr 2....
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Gåte nr 2....
Håy..
6-pack....????Går med svensk folkøl og antar jeg....Indian skrev:Det var like etter 2 verdens krig. Landet var slått av de allierte og de satt igjen med store lagre av fly kompressor motorer. En mann fant ut at det kunne lages en to-hjuling med disse motorer...... i dag er det blitt solgt millioner av disse.
Hvilket merke sikter jeg til.
Vinneren får æren av å spandere en 6-pack på meg....
Kawasaki
"Kawasaki Heavy Industries som konsernet heter i dag, ble grunnlagt allerede i 1878 av Shozo Kawasaki. Han grunnla et skipsverft i Tokyo dette året. De første industriproduktene kom i årene rundt 1908, og var ulike transportmidler som lastebiler, lokomotiv og annet kommunikasjonsmateriell. I 1937 startet de med flyproduksjon, og det var i disse lokalene at den første motorsykkelen ble laget. Etter 2.verdenskrig gikk det dårlig med flydivisjonen i konsernet, og det ble besluttet å trappe ned flyproduksjonen til fordel for motorsykler. I 1950 kom den første modellen under betegnelsen KE, og var en firetakter på 148 ccm. Etter å ha laget denne sykkelen noen år, kom det igang produksjon av totaktsmotorer på 58 ccm. Motorsykkeldivisjonen var en liten men voksende del av konsernet. I 1960 ble det imidlertid bestemt at mc-produksjonen skulle trappes opp, og en ny fabrikk ble bygget i Kobe. Den første sykkelen som rullet av samlebåndet i Kobe i 1961, var en totakter på 123 ccm. Dette var også den første motorsykkelen som hadde Kawasaki-emblemet på tanken. De tidligere modellene hadde navnet Meihatsu, etter datterselskapet av samme navn som tilhørte Kawasaki-konsernet. Tidlig på 60-tallet kjøpte de Meguro, og sikret seg samtidig et meget godt forhandlernettverk. Meguro var japans eldste produsent av motorsykler, og deres firetaktere skulle etterhvert bære Kawasakiemblemet.