4 ventilhetter fra Biltema sitter bom fast, på en bil. I etterid har jeg registrert at det står
i Biltemakatalogen at de skulle ha vært påført smøremiddel før påskruing. Too late..
(Det er hetter tilsynelatende laget av aluminium eller annet metallisk materiale)
Noen tips til hvordan man lettest får de av?
Å kjøpe nye hjul er åpenbart lett, men dyrt.
En liten tang som gir bedre grep på ventilen hjelper også. :)
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Gjorde samme erfaringen med alu-hetter til ventilene på noen bilhjul. Bom fast. brukte en liten baufil til å sage spor i de og fikk brukt en tang til å splitte de. Ventilene overlevde...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC skrev:Gjorde samme erfaringen med alu-hetter til ventilene på noen bilhjul. Bom fast. brukte en liten baufil til å sage spor i de og fikk brukt en tang til å splitte de. Ventilene overlevde...
Og jeg som nettopp har kjøpt gilde orangefargede ventilhetter i alu til Tigerhjulene...
Får sjekke disse innimellom, da... Sånn at de ikke "gror" fast...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Mine ventilhetter er type "terninger" og sitter bom fast fant jeg ut av... Nesten sånn at jeg lurer på om det faktisk ER tegninger, som bare har blitt limt fast...
Noe som har sparket meg inn på å hive på noen d20 terninger..
Jeg er en ihugga rollespiller og d20 er en terning som blir brukt ofte.. Har haugen av dem liggende, i god overtro mener jeg at noen terninger er dårligere enn andre og de dårlige har blitt liggende...
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Tror det spesielt er f.eks. saltvann (salting av veier) som gjør at prosessen kan gå veldig kjapt ved at det skapes en galvanisk korrosjon mellom aluminiumen og metallet i ventilen. Dermed bør man minimum smøre de med fett som isolerer metallene fra hverandre. Det er ikke slik at man kan få av hettene med tang heller - ventilstammen ryker først. Dermed baufil eller hvis man har tilgang til Dremel eller lignende pluss tang for å splitte alu-hettene. Aluminium er heldigvis et ganske mykt metall å sage i.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#