hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av bergenser83 »

for et års tid siden fikk jeg gjort et stykke arbeid av et lite og nyoppstartet firma. de var med i en anbudsrunde og vi valgte dem fordi de gav et godt og ryddig inntrykk. vi gjorde muntlig avtale

arbeidet ble gjort. regningen kom med lovnad om at nødvendig papirarbeid skulle gjøres snarest. jeg var dum og betalte regningen.

nå har jeg brukt de siste 9 mnd på å purre på disse papirene. de har lovet og lovet og gitt seg selv tidsfrister de har brutt gang på gang. nå er jeg dritlei og føler jeg ikke blir hørt.

hva kan jeg gjøre. vet at det var tabbe å ikke ha skriftlig kontrakt og å betale før alt var i boks.

hvordan er klagegangen og hva annet kan jeg true med? spre dårlig rykte? ringe arbeidsgivere de har og fortelle historien?

de lovet på tro og ære å ha det i orden i forrige uke, det skjedde ikke. jeg ringte i morges og ble lovet innen en time. det skjedde ikke. ...

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av Intruder »

Sånt er for jævlig,har du prøvd forbrukerrådet ?
Ellers vet jeg at mange har sendt muskelgutter avgårde med ofte godt resultat...
Kan vel virke brutalt i første omgang,...men med VONDT kan ondt fordrives.. :ills
Skrivebordsdemokrati virker tydeligvis ikke... :skriver
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av Crinos »

Intruder skrev:Sånt er for jævlig,har du prøvd forbrukerrådet ?
Ellers vet jeg at mange har sendt muskelgutter avgårde med ofte godt resultat...
Kan vel virke brutalt i første omgang,...men med VONDT kan ondt fordrives.. :ills
Skrivebordsdemokrati virker tydeligvis ikke... :skriver
Synes ikke at muskelgutter bør være det første man prøver...

Om firmaet fremdeles er tilstedeværende, ville jeg ha truet med media og selvsagt forbrukerombudet.
Det hele er selvsagt noe vanskelig når man ikke har noe skriftelig å vise til. I verste fall kan de "anmelde" seg selv for svart arbeid, og slippe unna med en kraftig bot, kontra en mulig enda større regning på å få alt forskriftsmessig...

Jeg misstenker jo at en av grunnene til at du ikke har fått nødvendige papirer er nettopp pga manglende stand...

Du har jo også TV2 Hjelper deg...

Om ikke noe av dette når frem, så kan man begynne å nevne firmanavnet høylytt med advarsler. (Selv om det er sikkert mange som ønsker å hvite allerede nå hvilket firma de ikke skal benytte seg av, men... Du har en langt sterkere sak om du venter litt med å spre dette firmanavnet).

Jeg vil råde deg til å holde deg innenfor jussens verden... Med en gang du går på kanten av jussen, kan du fort få avrolige konsekvenser...

Har de kommet med et fornuftig argument til hvorfor dette har tatt så lang tid, og om dem har. Er dette noe du kan prøve å jobbe sammen med dem om? Slik at dere innen 2 nye måneder har klart å få til det nødvendige papirarbeidet.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av bergenser83 »

takk for svar

muskelgutter er selvfølgelig ikke aktuelt. jeg ønsker å gå riktig vei med dette. arbeidet er gjort forskriftsmessig og godt, det er betalt moms osv. men de får ikke ut fingen til å skrive/lage ferdigattest. vi er godt fornøyd med selve arbeidet, men ikke med papirarbeidet. bor en plass hvor det er viktig å ha ting på stell. spesielt om vi skulle finne på å selge i løpet av sommeren....

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av Duville »

Gi (skriftlig) beskjed om at dersom ikke papirarbeidet blir utført snarest og innen en gitt dato (14 dager) så tar du saken opp med bygningsmyndighetene der du bor. Resultatet kan bli at de mister godkjenningen og ikke får lov til å jobbe. Regner med at de får opp farten relativt snart.....

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av bergenser83 »

er det noen her som har erfaring med søknader, ferdigattester osv? noen jeg kan ringe til for å rådføre meg litt. må få litt oversikt over saksgang selv...

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av Duville »

Avklar med 100% sikkerhet at det er en søknadspliktig jobb. Hvis firmaet mener dette er en søknadspliktig jobb så er det dem som skal gjøre denne jobben og få alle dokumenter på plass før de begynner å jobbe.

Hvis svaret er at det er en søknadspliktig jobb så gir du dem 14 dager på å få alt på plass og i hvert fall få satt i gang prosessen med kopi av alle dokumenter til deg. Hvis det er forsinkelser i saksbehandling i kommunen så må jo akseptere dette men se til at alt har en progresjon og at ingen ting stopper hos håndtverkeren.

Hvis svaret er at det ikke er en søknadspliktig jobb - så er det å få dette bekreftet hos kommunen. En henvendelse bekrefter eller avkrefter dette. Kommunen er din medspiller i dette. Ikke vær redd for å ta kontakt med dem så lenge du ikke har betalt svart eller noe annet snusk. De vil hjelpe deg til å få dette på plass og fortelle deg hva du bør gjøre i dette tilfellet. Forbrukerrådet og tv2 bør du vente med - det er bare show....

Er jobben ikke søknadspliktig er jo saken ute av verden. Sannsynligvis er det en søknadspliktig jobb

Gjør alt skriftlig og forlang skriftlig svar fra firmaet - vis til tidligere treghet hvis de ikke aksepterer dette kravet.

Brukeravatar
Glennus
Innlegg: 14
Registrert: 12 mar 2011, 19:02
Motorsykkelen din: v-strom 650 2015
Sted: Oslo

Re: hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av Glennus »

Hei.
Hva med å kontakte disse

http://www.handverkerklagenemnda.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Glenn

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av Intruder »

bergenser83 skrev:takk for svar

muskelgutter er selvfølgelig ikke aktuelt. jeg ønsker å gå riktig vei med dette. arbeidet er gjort forskriftsmessig og godt, det er betalt moms osv. men de får ikke ut fingen til å skrive/lage ferdigattest. vi er godt fornøyd med selve arbeidet, men ikke med papirarbeidet. bor en plass hvor det er viktig å ha ting på stell. spesielt om vi skulle finne på å selge i løpet av sommeren....
Er enig angående muskelgutter,disse dro jeg også inn kun som et apropos til Forbrukerrådet.
Som en spøk rett og slett,og er arbeidet skikkelig gjort er du jo godt på vei... :thumleft :notworthy:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av Duville »

Glennus skrev:Hei.
Hva med å kontakte disse

http://www.handverkerklagenemnda.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Glenn
Neste steg hvis ikke kontakt mot kommunen fører frem. Kan nok ta noe tid dersom du kommer som ett nummer i en kø i en halvoffentlig etat.....

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av Geir »

bergenser83 skrev:for et års tid siden fikk jeg gjort et stykke arbeid av et lite og nyoppstartet firma. de var med i en anbudsrunde og vi valgte dem fordi de gav et godt og ryddig inntrykk. vi gjorde muntlig avtale

arbeidet ble gjort. regningen kom med lovnad om at nødvendig papirarbeid skulle gjøres snarest. jeg var dum og betalte regningen.

nå har jeg brukt de siste 9 mnd på å purre på disse papirene. de har lovet og lovet og gitt seg selv tidsfrister de har brutt gang på gang. nå er jeg dritlei og føler jeg ikke blir hørt.

hva kan jeg gjøre. vet at det var tabbe å ikke ha skriftlig kontrakt og å betale før alt var i boks.

hvordan er klagegangen og hva annet kan jeg true med? spre dårlig rykte? ringe arbeidsgivere de har og fortelle historien?

de lovet på tro og ære å ha det i orden i forrige uke, det skjedde ikke. jeg ringte i morges og ble lovet innen en time. det skjedde ikke. ...
Var ikke for mye relevant info å gå etter her gitt... :scratch Som Duville er inne på; er arbeidet søknadspliktig? Er arbeidet i så fall byggemeldt? Om byggetillatelse er gitt; hvem er ansvarlig søker? Hvis firmaet har alle funksjonene i prosjektet (ansvarlig søker, prosjekterende, utførende, osv.) går du på dem skriftlig og viser til Forskrift om byggesak § 12-2. som omhander ansvarlig søkers oppgaver og ansvar og gir dem en absolutt siste frist for å komme opp med nødvendig dokumentasjon. Dersom denne fristen ikke overholdes gjør du dem oppmerksom på at du vil varsle kommunen om at firmaet bryter vilkårene for ansvarsrett som ansvarlig søker (og evt. andre funksjoner) etter Forskrift om byggesak og be om at kommunen oppretter tilsynssak. Etslikt motiverende tiltak burde hjelpe på saksbehandlingen... Tap av lokal/sentral godgjenning for ansvarsrett steller til mye ugreie for et hvert firma i byggebransjen.

Er arbeidet søknadspliktig, men ikke byggemeldt sliter du selvsagt over hele fjøla ettersom det er tiltakshavers ansvar (altså ditt...) å til syvende og sist se til at PBL m/forskrifter overholdes.

Å klage til Håndverkerklagenemnda har bare noe for seg dersom firmaet du har trøbbel med er medlem i en av de bransjeforeningene som er tilsluttet ordningen.

Lykke til!
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av bergenser83 »

har litt dårlig tid her nå. skal skrive mer senere

1.er søkt og godkjent hos kommunen.

2. firma bygger og skal ta seg av ferdigattest

3. firma sier at vi skal sende inn søknad om ferdigstillelse/ferdigattest.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av Duville »

bergenser83 skrev:har litt dårlig tid her nå. skal skrive mer senere

1.er søkt og godkjent hos kommunen.

2. firma bygger og skal ta seg av ferdigattest

3. firma sier at vi skal sende inn søknad om ferdigstillelse/ferdigattest.


Punkt 3 er 5 minutters arbeid dersom alt annet er på plass. Skriv ett kort brev og vis til tidligere samtale hvor du skriver ned det de har opplyst pr telefon. Si at du forventer arbeidet sluttført innen 14 dager (den dato) med en kopi av ferdigmelding og sluttattest innen oppgitt dato.

På grunn av den lange tiden som er gått siden byggearbeidene ble avsluttet så forventer du fortgang i saken. Dersom ikke noe skjer innen dato så tar du saken opp med kommunens saksbehandler og hvis nødvendig må du kontakte annen faginnstans / leverandør som kan foresta kontroll av utført arbeid og gjennomføre arbeidene (rådgivende ingeniør eller tilsvarende med godkjenning) med ferdigmeldingen for byggefirmaets regning.

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av bergenser83 »

ser at jeg har formulert meg noe dårlig tidligere og da kanskje ikke belyst alle sider. forsøker igjen her.


vi har hyret et firma til å bygge noe hos oss. de gjorde seg ferdig med arbeidet i høst og de har gjort et godt fysisk arbeid. men det er nå noe rot med papirer og jeg trenger råd.

-Firma nr 1 tegner påbygg og søker og får godkjent. de kan ikke ta på seg selve jobben så vi henter inn anbud fra andre.

-firma nr 2 får jobben som skal gjøres og ferdigattest skal skrives av de. vi er dumme og skriver ikke kontrakt. vi har også betalt hele summen før de har gjort ferdig papirarbeid.

- i ettertid av at arbeidet har blitt gjort og vi begynner å stresse de på papirarbeid kommer det opp at de ikke har sendt inn startvarsel til kommunen(firma nr 2). De bruker ukesvis på å trenere dette og mener til slutt at firma nr 1 må gjøre dette siden de står som ansvarlig da det var de som tegnet og søkte. firma nr 1 sender inn.

-Får så beskjed om at firma nr 2 har tenkt å sende inn ferdigattest(som var avtalt i anbud), de må bare la det gå et par uker fra startmelding er sendt til ferdigattest kan sendes. Nye uker med masing fra vår side. Nå sier de at VI skal sende inn ferdigattest/søknad om ferdigstillelse og de sender oss et skjema på pdf.


Hva er riktig her? prøver de å løpe fra et ansvar? eller er det jeg som skal sende inn søknad om ferdigattest. Har vært et noe rotete opplegg da det er to firma inne i bildet, men dette gikk firma nr to inn i med åpne øyne og avtalte munlig at de skulle skrive ferdigattest.

kan det være de forsøker å unngå et ansvar ved å ikke sende denne søknaden? at de ikke vil ha sitt navn på byggesaken av en eller annen grunn?

Hva gjør jeg?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: hva skal jeg gjøre med vanskelig håndtverker?

Legg inn av Snikkeren »

Det er en vanskelig situasjon du er i.

Plan og Bygningsloven
§ 20-1. Tiltak som krever søknad og tillatelse

Med mindre annet framgår av §§ 20-3 og 20-4, må følgende tiltak, på eller i grunnen, i vassdrag eller i sjøområder, ikke utføres uten at søknad, og eventuelt søknad om dispensasjon, på forhånd er sendt kommunen, og den deretter har gitt tillatelse:
a) oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging eller plassering av bygning, konstruksjon eller anlegg
b) vesentlig endring eller vesentlig reparasjon av tiltak som nevnt under a
c) fasadeendring
d) bruksendring eller vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak som nevnt i bokstav a
e) riving av tiltak som nevnt i bokstav a
f) oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner
g) oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i boliger samt annen ombygging som medfører fravikelse av bolig
h) oppføring av innhegning mot veg
i) plassering av skilt- og reklameinnretninger
j) plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg
k) vesentlig terrenginngrep
l) anlegg av veg, parkeringsplass og landingsplass
m) opprettelse av ny grunneiendom, ny anleggseiendom eller nytt jordsameie, eller opprettelse av ny festegrunn for bortfeste som kan gjelde i mer enn 10 år, eller arealoverføring, jf. lov om eigedomsregistrering. Slik tillatelse er ikke nødvendig når tiltak etter første punktum skjer som ledd i jordskifte i samsvar med rettslig bindende plan.

Søknad, prosjektering, utførelse og kontroll av tiltak som nevnt i første ledd skal forestås av foretak med ansvarsrett i samsvar med bestemmelser gitt i kapittel 22 og 23, med mindre annet framgår av §§ 20-2 eller 20-3. Dette gjelder likevel ikke tiltak som nevnt i første ledd bokstav m.

Departementet kan gi forskrifter om hvilke tiltak som omfattes av bestemmelsen.

Hvilket punkt faller det innunder?

I og med at jeg ikke vet hva som er blitt gjor kan også §20-3 være relevant for saken din:
§ 20-3. Tiltak som ikke krever søknad og tillatelse

For følgende tiltak er søknad og tillatelse etter § 20-1 ikke nødvendig dersom disse er i samsvar med plan:
a) mindre frittliggende bygning som oppføres på bebygd eiendom, og som ikke kan brukes til beboelse
b) mindre frittliggende byggverk knyttet til drift av jordbruks-, skogbruks- og reindriftsområder
c) mindre tiltak i eksisterende byggverk
d) mindre tiltak utendørs
e) fasadeendring som ikke fører til at bygningens karakter endres, samt tilbakeføring av fasade til tidligere dokumentert utførelse
f) andre mindre tiltak som kommunen finner grunn til å frita fra søknadsplikten.

Departementet gir forskrift om hva som er mindre tiltak i bokstav a-d.

Tillatelse er heller ikke nødvendig for tiltak som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav j når tiltaket ikke skal stå lengre enn 2 måneder.

Departementet kan i forskrift unnta også andre tiltak fra bestemmelsene i § 20-1, herunder plassering av anleggsbrakker i mer enn to måneder i direkte tilknytning til bygge- eller anleggstomt hvor arbeid pågår.

Tiltakshaver er ansvarlig for at tiltak som nevnt i første til tredje ledd utføres i samsvar med de krav som ellers følger av bestemmelser gitt i eller i medhold av lov.

§ 21-10. Sluttkontroll og ferdigattest

Søknadspliktige tiltak skal avsluttes med ferdigattest, som utstedes av kommunen når det foreligger nødvendig sluttdokumentasjon og erklæring om ferdigstillelse fra tiltakshaver eller ansvarlig søker. For tiltak som krever uavhengig kontroll skal det foreligge dokumentasjon for utført sluttkontroll, jf. § 24-2. Sluttdokumentasjonen skal vise at tiltaket er utført i samsvar med tillatelsen og bestemmelser i eller i medhold av denne lov. Kommunen kan utstede ferdigattest også der det foreligger bagatellmessige overtredelser av krav i eller i medhold av denne lov.

Ved ferdigattest skal det fra tiltakshavers eller de ansvarlige foretaks side foreligge tilstrekkelig dokumentasjon over byggverkets, herunder byggeproduktenes, egenskaper som grunnlag for forvaltning, drift og vedlikehold av bygget. Departementet kan gi forskrift om innhold, avlevering og oppbevaring av slik dokumentasjon.

Når det gjenstår mindre vesentlig arbeid og kommunen finner det ubetenkelig, kan det utstedes midlertidig brukstillatelse for hele eller deler av tiltaket. I midlertidig brukstillatelse skal det framgå hvilke arbeider som gjenstår og en frist for ferdigstillelse. Kommunen kan kreve at det stilles sikkerhet for at gjenstående arbeider blir rettet. Dersom gjenstående arbeider ikke blir utført innen fristen, skal kommunen gi pålegg om ferdigstillelse, som kan gjennomføres ved sanksjoner etter kapittel 32.

For bygningstekniske installasjoner kan det gis driftstillatelse før de skal tas i bruk. Driftstillatelsen kan være tidsbegrenset og skal følge den enkelte installasjon.

Departementet kan gi forskrift om unntak fra krav om ferdigattest for særskilte tiltak, ferdigstillelsen av tiltak, sluttkontroll, dokumentasjon for kommunens behandling av søknad om ferdigattest og midlertidig brukstillatelse.

Det jeg har markert med rødt over her kan jo bli vanskelig for deg som privatperson å fremskaffe dokumentasjon på, så her bør jo de som utførte jobben fremskaffe denne dokumentasjonen. Da er de jo så godt i gang, at de liksågodt kan sende inn søknad om ferdigattest.

På en annen side, så sier SAK 10:
§12-2: Ansvarlig søkers ansvar: Punkt J: Å søke om ferdigattest.


Uansett, så synes jeg det enkleste i denne saken hadde vært om de som utførte jobben sto for søknad om ferdigattest.
Gjør som du har fått tips om tidligere i tråden: Ta kontakt med firmaet. Forklar at de bør stå for søknad om ferdigattest. Gi beskjed om at dersom de ikke sender søknad innen 14 dager, så kontakter du kommunen. Hvis de spør hva du har tenkt å snakke med kommunen om, så sier du bare at du kommer til å forklare hele saken til de, og se om de kan hjelpe deg. Mest sannsynlig kommer firmaet til å sende søknad. Hvis ikke så kan du få gode råd hos kommunen.


Ble et langt og tørt innlegg dette, men håper det hjelper.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar