Effektanlegg....

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Benny
Innlegg: 125
Registrert: 29 apr 2010, 19:24
Motorsykkelen din: HD Sportster 883 2004
Sted: Rælingen

Effektanlegg....

Legg inn av Benny »

Jeg er godt fornøyd med Banditsykkelen min. Den er morsom i svinger og på høye turtall :D MEN den lager jo ikke noe lyd :sorry Hører den jo ikke i det hele tatt....Det var noe annet med Shadowen :knegg Den lagde godlyd.
Nå vurderer jeg å sette på effektanlegg for å få godlyd. Er det noen som har erfaring med dette???

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38110
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Effektanlegg....

Legg inn av AJ »

Er nok ganske så mange her inne med erfaringer på dette med ettermonterte (effekt)anlegg.
Hadde Laser Duo-Tech på TDM'en og lyden ble noe helt annet, ja!
Økte også effekten noe med Powercommander og såkalt mapping (programmering) av insprøytingen.

Samme med Tiger'n jeg har nå; ettermontert Arrow-anlegg og tilpasset mapping her også, men ikke Powercommander siden Triumph åpenbart ikke har hivd seg på den trenden...
Har ikke målt effekten på Tiger, men det sies at effekten kan øke med opptil 10 HK uten at dette er så viktig.
Det viktigste er at anlegget får fram go'lyden, no Arrow-potta virkelig gjør :prf Og at estetikken er på plass; Arrow ser veldig bra ut, synes jeg, på Triumph Tiger.
Litt vektreduksjon er heller ingen ulempe...
Tror også at de fleste ettermonterte anlegg er godt tilpasset og lett å montere.

Kvaliteten er i det fleste tilfellene god, men siden vekta er tildels betydelig lavere på slike enn originalen, betyr nok det likevel at det er spart på en del i materialet, som f.eks. tynnere gods her og der... Slike ting kan dermed påvirke levetiden.

Selv valgte jeg anlegg i metall til mine sykler, men det finnes også anlegg i karbon. Hva forskjellen i effekt, levetid og vedlikeholdsbehov er på disse, har jeg ikke satt meg særlig inn i...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Benny
Innlegg: 125
Registrert: 29 apr 2010, 19:24
Motorsykkelen din: HD Sportster 883 2004
Sted: Rælingen

Re: Effektanlegg....

Legg inn av Benny »

Takk for svar AJ :D

Jeg glemte jo å spørre om noe vesentlig, nemlig pris? Ser for meg at jeg gjør det sjøl...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Effektanlegg....

Legg inn av Snikkeren »

Jeg kjøpte ny effektpotte hos bikerman.no til forrige sykkelen min. Bare så synd jeg byttet inn sykkelen før jeg fikk potten, så jeg fikk aldri sett den på sykkelen.

Ser de har samme potte til din sykkel også. Går dessverre ikke an å linke direkte til potten, men hvis du går inn på bikerman.no, trykker på nettbutikk, så trykker du på Suzuki eksos i kolonnen til venstre. Deretter trykker du på Ixil anlegg. Finn sykkellen din, så har du to valg. Enten trykke på overskriften, da får du opp en side med forskjellige modeller. Eller trykke på kjøp. Da får du opp en side med valg av hvilke variant du vil ha. Jeg valgte Oval Xtrem short i svart. Da kom prisen på 4000 pluss frakt. Den vanlige varianten koster 500 kr mindre.

Lykke til i jakten på ny potte.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Effektanlegg....

Legg inn av ejs »

:thumleft
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GP-Carbo ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;

har 2 slike potter på min sykkel.
Passe høy lyd (turboen hakker opp lyden) er ikke godkjente..
Du trenger vel bare 1 potte ?? billig..
If it ain't broke, I'll break it.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Effektanlegg....

Legg inn av pelsen »

Det hjelper nok ikke med effektanlegg: det blir ikke godlyd dvs twinlyd i en rekkefirer selv om man monterer slip-on potte.
Innmaten i en slip-on potte er et perforert rør med vatt rundt, og er derfor mye lettere enn originaldemperen som er full av kanaler som eksosen skal gå i.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Effektanlegg....

Legg inn av Banditmannen »

pelsen skrev:Det hjelper nok ikke med effektanlegg: det blir ikke godlyd dvs twinlyd i en rekkefirer selv om man monterer slip-on potte.
Innmaten i en slip-on potte er et perforert rør med vatt rundt, og er derfor mye lettere enn originaldemperen som er full av kanaler som eksosen skal gå i.
Nei, selvfølgelig blir det ikke twinlyd i en rekkefirer! :roll
Å hva slags lyd man syns er kult er selvfølgelig individuelt...
Har nøyaktig samme sykkel som trådstarter, og kom raskt til samme konklusjon, orginalpotta er kjedelig! :sk?
heldigvis fulgte det med ei LeoVince SBK Titanium, som jeg straks satte på, men den blei for drøy!
Blei i overkant mye lyd, for å si det sånn... Tror det er ei racingpotte, for ikke har den E-merke, og ikke hadde den db-killer(bafle)
Fant en db-killer på eBay som jeg modda litt, og som ga sånn passe lyd(selvfølgelig en helt subjektiv vurdering ;e )

Vil vel anbefale å kjøpe ei potte som er E-merka, og således godkjent
Har ikke blitt stoppa med min enda, men blir jeg det, får jeg vel bare love å sette på orginalpotta med en gang jeg kommer hjem... ;e

Her er noen eksempel på banditlyd, med og uten orginalpotte
[video]http://www.youtube.com/watch?v=tXIe541dl28[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=aZRy2UXL ... re=related[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=CUtSRlYD ... re=related[/video]
De gir jo bare en liten pekepinn, det er først når man har potta på sin egen sykkel, og kjører, man får det rette inntrykket.

For å få mer effekt bør man vel bytte hele anlegget, og justere gasserne, bytte luftfilter. Eller tar jeg feil? :scratch
Tror ikke det er noen særlig forskjell i effekt med mi potte, er nok mest lyden... :8-[

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Effektanlegg....

Legg inn av pelsen »

Banditmannen skrev:Nei, selvfølgelig blir det ikke twinlyd i en rekkefirer! :roll
Å hva slags lyd man syns er kult er selvfølgelig individuelt...[
Siden trådstarter refererer til godlyden i Honda Shadow antok jeg at twinlyd er hennes preferanse, og da fikser ikke en bråkepotte på en rekkefirer noe som helst.
Rekkefirer låter som en bil mens en twin låter som en motorsykkel :terge

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Effektanlegg....

Legg inn av Banditmannen »

pelsen skrev:Rekkefirer låter som en bil mens en twin låter som en motorsykkel :terge
De er da forskjell på firere også... :\m/:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=6aRJZCKlmoM[/video]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38110
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Effektanlegg....

Legg inn av AJ »

Og uten sammenligning så låter tripler noe helt for seg selv - både med og uten 'effektanlegg' :P :p
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Effektanlegg....

Legg inn av rayongracer »

Jeg har ALDRI hatt en sykkel som jeg har hatt orginal anlegget på i mere enn max 1 uke. Mitt E merket Akrapovic har dB killere som en enkelt kan trekke ut, skulle du bli stoppet kan en jo putte inn pluggene igjen.
Nå leste jeg i MC læreboken som min stesønn leser opp til lappen på at alle modifiseringer på eksosanlegg SKAL innom biltilsynet (eller hva det heter nå) for godkjenning...

Har noen tatt seg bryet til å gjøre dette?
Sitter her å lurer på å ringe å høre hva som er påkrevd og om en da får dette notert i vognkortet.
Har noen peiling på dette?

Til starter av tråden har jeg ett råd, gå til Youtube, søk f.eks bandit 600 exhaust ( http://www.youtube.com/results?search_q ... bandit+600" onclick="window.open(this.href);return false; ) så får du opp masse forskjellige anlegg, den som ser bra ut i dine øyne med en lyd du liker er hva du bør velge. Kjøper du fra Ebay eller en USA dealer kan du spare tusen+++ kroner, da det ikke er toll bare moms på dette til Norge er det mye billigere å handle derifra enn fra en Norsk forhandler.

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Effektanlegg....

Legg inn av rayongracer »

Javel, nå sjekket jeg med Trafikkstasjonen som det nå heter.

Om du kjører med uorginale potter UTEN å ha vist dem og fått dem godkjent av trafikkstasjonen, får du bot og avskilting om du blir stoppet.

Her er løsningen;

Kjøp E merket anlegg, detskal følge med ett dokument som beskriver at anlegget passer din sykkel, og skal ha forskjellige støymålinger vedlagt.
Ring å bestill time for visning på trafikkstasjonen, ta med sykkelen og dokumentet, betal 430 kroner og du får en godkjenning fra tilsynet. Voila, botfri fremtid.

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Effektanlegg....

Legg inn av rayongracer »

Det var ikke det Trafikkstasjonen sa til meg når jeg spurte i dag, men jeg tror ikke en vil bli avskiltet om en kjører med E merket anlegg.

Men de gav klar beskjed, selv med E merket MÅ dette godkjennes av Trafikkstasjonen. Som de svarte ALLE modifikasjoner på eksosanlegg SKAL godkjennes fra trafikkstasjon, ellers er det ulovlig.

Ikke vet jeg, men det er mulig jeg tar turen inn å får dette godkjent på papiret så kan de dra en viss plass om jeg blir stoppet senere... Vi får se, det var veldig smertefritt å få dette gjort ble jeg forklart.

mekkern
Innlegg: 7641
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Effektanlegg....

Legg inn av mekkern »

Eksosanlegg er ikke definert som trafikkfarlig mangel på mc-men den er ikke forskriftsmessig i stand. derfor får du krav om å vise den på en trafikkstasjon.
Avskiltnings grunn er trafikkfarlig kjøretøy eller mangel på avgifter/forsikring/pkk.

Samme som å miste ei potte på bilen-den blir ikke avskiltet men får frist til å utbedre.

Men det er jo greit å "true litt" forebyggende...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Effektanlegg....

Legg inn av rayongracer »

Du har sikkert rett i dette mekkern

Snakket med BikerStreet i dag som sa det ikke var veldig stress med dette i området her, Politiet hadde sagt så lenge det ikke er dramatisk høyt som rakrør o.l. så ville ikke de lage noen problemer.

Om Trafikkstasjonen har kontroll er det vel mulig de gir en bot, de har hjemmel i loven til avskilting sier de, men det er vel rakrør de sikter på tenker jeg, eller GP eksos anlegg på superbike da det gir hørselskader med sine 130 + dB lydtrykk. Det er jo forståelig, skulle de legge in f.eks Akrapovic i vognkortet ville det jo være verdt det, dra ut dB killerene og skulle en noengang bli stoppet bare legge frem vognkortet med Akrapovic skrevet der, da skal det vel mye til at du får en bot.

I USA prøver de å legge inn en lov at alle uorginale anlegg skal bli forbudt fra 2012, det vil ødelegge en kjempeindustri og jeg tviler på det kommer da frykten for å skade business i USA er større enn hensyn til noen få som klager på mye lyd. Så en føre var tanke er 430 kroner er jo billigere enn en bot da...

Svar