Ødelagt skrue til oljefilterdeksel på Yamaha Virago

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
abhansen
Innlegg: 2
Registrert: 24 mai 2011, 13:31
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000XT

Ødelagt skrue til oljefilterdeksel på Yamaha Virago

Legg inn av abhansen »

Jeg har byttet olje og filter på min Yamaha Virago 1100. Lokket som holder filteret på plass har 3 skruer og jeg klarte å legge for mye trykk på når jeg satt på filterlokket igjen slik at 1 av skruene ødela jengene i motorblokka. Det er p.t. ingen lekasje da de 2 andre skruene ser ut til å holde lokket på plass.

Jeg kunne godt tenkt meg å vente til høsten med å få jenget opp til ny skrue ifm at jeg tar vinteroverhalingen. Det jeg lurer på er om dette er farlig å kjøre med så lenge det ikke er lekasje? Er det trykk eller annet som gjør at lokket kan blåse av og motoren tømmes for olje dersom 1 av skruene ikke holder skikkelig?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ødelagt skrue til oljefilterdeksel på Yamaha Virago

Legg inn av AJ »

Hei, abhansen og velkommen hit til MCsiden.no :vs

Første jeg tenker på er at du kanskje kan bruke LockTite (tror jeg det heter...?) eller en annen type som brukes til å feste skruene slik at de ikke skrur seg løs.
Siden skaden allerede er skjedd kan det neppe skade mer å bruke noe sånt fram til overhalinga til høsten.Ved å påføre sånt festemiddel på skruen bør dette kanskje holde en stund selv om skruen ikke tar gjenger...

Bare en tanke...

Men det kan hende det er andre og glupere hoder her inne med bedre (midlertidige) løsninger enn dette... ;-);)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Ødelagt skrue til oljefilterdeksel på Yamaha Virago

Legg inn av Onsløv »

Helicoil er det vel noe som heter.

Evnt kan man gjenge opp igjen blokka med en gjengestang.
Blir det ikke gjenger av dette, så må man borre opp f.eks 1 mm, og bruke gjengestang og større skrue.

Du sier tre skruer, jeg ser for meg at det er rundt filteret, og når dne bare henger på to skruer, så ser jeg for meg at den henger på "en side" av sirkelen, Tror ikke dette er helt bra?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Ødelagt skrue til oljefilterdeksel på Yamaha Virago

Legg inn av Twister »

Helicoil ( som er et merkenavn på en av mange innsatsgjenge produsenter) er den løsningen du skal velge som endelig løsning.. :thumleft
Om du ikke ønsker/vil å ta den jobben nå, er det ofte et triks å prøve en lenger gjenge. Det er ofte boret/gjenget dypere enn en originalbolten går inn... Men prøv da å sett inn en pinnebolt isteden for bolt! Da får du ikke skjærkrefter på gjengene i blokka... (det forundrer meg at det ikke er pinnebolt originalt, det er ikke mye en skal dra til en liten bolt i alu, før en drar med gjengene ut, så hvis mulig bytt ut de 2 andre boltene også... ) :D
Bruk gjerne gjengesikring på den pinnebolten i den delen som er i blokka også!

Hvis det er en del gjenger igjen i bunn av hullet som beskrevet, vil jeg tro at dette nok holder helt fint uten løsgjenger på!
Lykke til :D
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Sted: Lillestrøm

Re: Ødelagt skrue til oljefilterdeksel på Yamaha Virago

Legg inn av maglil »

Det er nok ingen fare for at lokket blåser av og tømmer motoren for olje iløpet av sekunder, men tror ikke du skal kjøre mye før lekkasje er et faktum. Anbefaler å få det fikset snarest. Det tar ikke lange tiden å gjenge opp hullet på nytt, men vil anbefale Helicoil e.l. da får du nye gjenger som er sterkere enn orginalt. Kun 2-3 timers jobb en regnværskveld.
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ødelagt skrue til oljefilterdeksel på Yamaha Virago

Legg inn av Crinos »

Som andre her sier.. Råder jeg også til å fikse problemet før du kjører så alt for mye. Det kan være vibrasjoner som gjør at de andre boltene vil ryke og lignende...

Å gjengeopp ny spor til bolt tar ikke lange tiden, og nevnte HeliCoil er veldig godt egnet for slike arbeider.
Det finnes også en masse som herder i kontakt med luft. "Sveis på tube" pleide vi å kalle dem for tidligere. Husker ikke navnet.

Går også ann å fylle hullet med dette, for så å frese opp nye spor i orginal størrelse.

Men letteste er nok å gå opp en liten størrelse, så er du sikker på at det sitter godt! :D
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ødelagt skrue til oljefilterdeksel på Yamaha Virago

Legg inn av Kjellrf »

Twister skrev:Helicoil ( som er et merkenavn på en av mange innsatsgjenge produsenter) er den løsningen du skal velge som endelig løsning.. :thumleft
Om du ikke ønsker/vil å ta den jobben nå, er det ofte et triks å prøve en lenger gjenge. Det er ofte boret/gjenget dypere enn en originalbolten går inn... Men prøv da å sett inn en pinnebolt isteden for bolt! Da får du ikke skjærkrefter på gjengene i blokka... (det forundrer meg at det ikke er pinnebolt originalt, det er ikke mye en skal dra til en liten bolt i alu, før en drar med gjengene ut, så hvis mulig bytt ut de 2 andre boltene også... ) :D
Bruk gjerne gjengesikring på den pinnebolten i den delen som er i blokka også!

Hvis det er en del gjenger igjen i bunn av hullet som beskrevet, vil jeg tro at dette nok holder helt fint uten løsgjenger på!
Lykke til :D

Enig med du. Prøv først en pinnebolt, er du heldig, slipper du å gjenge opp!
Bruk gjerne litt Loctite i tillegg.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ødelagt skrue til oljefilterdeksel på Yamaha Virago

Legg inn av Jompa »

Hei, så at HeliCoil var nevnt etpar ganger.
Blitema har ett sett med 5 eller 6 forskjellige dimensjoner til ca 800 kroner.
Det har sikkert ikke samme kvalitet som HeliCoil, men er godt nok i massevis til å sette inn gjenger i aluminium.
Alt du trenger følger med i settet, unntatt boremaskin. (drill)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

abhansen
Innlegg: 2
Registrert: 24 mai 2011, 13:31
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000XT

Re: Ødelagt skrue til oljefilterdeksel på Yamaha Virago

Legg inn av abhansen »

Takk for mange gode svar og tips!

Brukeravatar
hondaboy
Innlegg: 14
Registrert: 04 nov 2008, 22:51
Motorsykkelen din: Honda vt 750 shadow
Sted: midt på rv 22 ett sted.....

Re: Ødelagt skrue til oljefilterdeksel på Yamaha Virago

Legg inn av hondaboy »

på konas virago røk gjengene i den lengste bolten, tok da en 6mm gjengestang og skrudde helt inn i godset og satte på dekslet og kappet bolten og heller bruke en mutter. funker som bare det etter mange år.....
alt som går på fossilt fuel...
Bilde

Svar