Hjelm og godkjenninger
Hjelm og godkjenninger
Hei,
Brodern bur for tida i junaiten, og er på jakt etter hjelm som han lovlig kan bruke både her og der.
Er det noen som vet om det finnes hjelmer på markedet som tilfredsstiller både ECE 22-05 og DOT/SNELL?
Eg har forstått det sånn at ECE og DOT har ca samme godkjenningsparametre, men eg har ikkje klart å finne noen hjelmer som er godkjent etter begge systemene.
Noen som kan hjelpe?
Brodern bur for tida i junaiten, og er på jakt etter hjelm som han lovlig kan bruke både her og der.
Er det noen som vet om det finnes hjelmer på markedet som tilfredsstiller både ECE 22-05 og DOT/SNELL?
Eg har forstått det sånn at ECE og DOT har ca samme godkjenningsparametre, men eg har ikkje klart å finne noen hjelmer som er godkjent etter begge systemene.
Noen som kan hjelpe?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hjelm og godkjenninger
Mitt inntrykk er at hjelmprodusentene er påpasselig med å oppfylle begge kravspec'ene og sørger for at dette kommer klart fram i info'en på hjelmene til opplysning for brukerne...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hjelm og godkjenninger
http://www.motorcycleparts-accessories- ... dards.html
Dermed finner du en ECE 22.05 standard hjelm i USA så burdte det være bra nok.A major benefit for all you riders in the US is that the ECE 22.05 standard does not conflict with the DOT standard. Testing shows that ECE qualified helmets will also meet the demands of the DOT standard. Actually, because the ECE standard asks for impact testing at higher velocities than the DOT standard, not all DOT certified motorcycle helmets will pass the ECE standards! So you could say that the ECE certified helmets are in fact safer in some ways than the DOT motorcycle helmets.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hjelm og godkjenninger
Men CE og SNELL er vanskelig å finne på samme hjelm..selv om det ER mulig....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Hjelm og godkjenninger
Vekker en gammel tråd for å stille et spørsmål (som egentlig er besvart):RuneMC skrev:http://www.motorcycleparts-accessories- ... dards.htmlDermed finner du en ECE 22.05 standard hjelm i USA så burdte det være bra nok.A major benefit for all you riders in the US is that the ECE 22.05 standard does not conflict with the DOT standard. Testing shows that ECE qualified helmets will also meet the demands of the DOT standard. Actually, because the ECE standard asks for impact testing at higher velocities than the DOT standard, not all DOT certified motorcycle helmets will pass the ECE standards! So you could say that the ECE certified helmets are in fact safer in some ways than the DOT motorcycle helmets.
Denne hjelmet har påskrevet ECE 22/05 bak, men selges i USA. Jeg tolker det til at denne er godkjent å bruke i Norge, noen andre meninger?
http://www.revzilla.com/motorcycle/spee ... ine-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hjelm og godkjenninger
Fant denne herlige retrohjelmen fra Biltwell som hadde passet perfekt til min gamle GS: http://www.revzilla.com/motorcycle/bilt ... ngo-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;
Men den har bare DOT godkjenning ettersom jeg kan se. Er den ikke godkjent for bruk i Norge da? Hva er konsekvensen dersom man ryker utfor og polti eller forsikringselskap finner ut at hjelmen ikke hadde de riktige godkjenninger? Regress?
Men den har bare DOT godkjenning ettersom jeg kan se. Er den ikke godkjent for bruk i Norge da? Hva er konsekvensen dersom man ryker utfor og polti eller forsikringselskap finner ut at hjelmen ikke hadde de riktige godkjenninger? Regress?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hjelm og godkjenninger
Enkelt forklart om godkjenningsstandardene her:
http://silodrome.com/snell-vs-dot-vs-ec ... throwdown/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://silodrome.com/snell-vs-dot-vs-ec ... throwdown/" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hjelm og godkjenninger
Jeg tror ikke det er noe problem å bruke hjelmen siden jeg i mitt mc-liv aldri har fått hjelmen sjekket av politiet om hvilken godkjenning den har..?gorbys skrev:Fant denne herlige retrohjelmen fra Biltwell som hadde passet perfekt til min gamle GS: http://www.revzilla.com/motorcycle/bilt ... ngo-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;
Men den har bare DOT godkjenning ettersom jeg kan se. Er den ikke godkjent for bruk i Norge da? Hva er konsekvensen dersom man ryker utfor og polti eller forsikringselskap finner ut at hjelmen ikke hadde de riktige godkjenninger? Regress?
Jeg tror dette har mer med forhandlere å gjøre og at Europa og USA har egne godkjenningsregimer på slikt utstyr. DOT står bare for Department of Transportation...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Hjelm og godkjenninger
DrGreve skrev:Jeg tror ikke det er noe problem å bruke hjelmen siden jeg i mitt mc-liv aldri har fått hjelmen sjekket av politiet om hvilken godkjenning den har..?gorbys skrev:Fant denne herlige retrohjelmen fra Biltwell som hadde passet perfekt til min gamle GS: http://www.revzilla.com/motorcycle/bilt ... ngo-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;
Men den har bare DOT godkjenning ettersom jeg kan se. Er den ikke godkjent for bruk i Norge da? Hva er konsekvensen dersom man ryker utfor og polti eller forsikringselskap finner ut at hjelmen ikke hadde de riktige godkjenninger? Regress?
Jeg tror dette har mer med forhandlere å gjøre og at Europa og USA har egne godkjenningsregimer på slikt utstyr. DOT står bare for Department of Transportation...
Er vel ikke politiet uten forsikringsselskapene som er problemet her.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hjelm og godkjenninger
Ja, ser den nå... når du nevnte det :)hakhap skrev:DrGreve skrev:Jeg tror ikke det er noe problem å bruke hjelmen siden jeg i mitt mc-liv aldri har fått hjelmen sjekket av politiet om hvilken godkjenning den har..?gorbys skrev:Fant denne herlige retrohjelmen fra Biltwell som hadde passet perfekt til min gamle GS: http://www.revzilla.com/motorcycle/bilt ... ngo-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;
Men den har bare DOT godkjenning ettersom jeg kan se. Er den ikke godkjent for bruk i Norge da? Hva er konsekvensen dersom man ryker utfor og polti eller forsikringselskap finner ut at hjelmen ikke hadde de riktige godkjenninger? Regress?
Jeg tror dette har mer med forhandlere å gjøre og at Europa og USA har egne godkjenningsregimer på slikt utstyr. DOT står bare for Department of Transportation...
Er vel ikke politiet uten forsikringsselskapene som er problemet her.

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Hjelm og godkjenninger
Det er vel mest sannsynlig at hjelm-godkjenningen kan bli et problem dersom du blir hardt skadet eller drept i en ulykke.
Re: Hjelm og godkjenninger
Med tanke på retrofaktoren på den hjelmen, uten ventilasjon eller visir eller noe så er det jo ikke noe jeg ville hatt på meg over lengre distanser, eller i høy fart for den del. Planlagt bruk ville nok innebære mest krusing i sentrum i 30 og 50-60 soner. Mest for show m.a.o.
Men bare fordi man holder seg innafor tettbebygd strøk så gir jo ikke det noen garanti for at det ikke kan skje ei alvorlig ulykke
Da er det jo litt dumt om forsikringselskapet begynner å skape seg, for de gjør jo ofte det... 
Men bare fordi man holder seg innafor tettbebygd strøk så gir jo ikke det noen garanti for at det ikke kan skje ei alvorlig ulykke


Re: Hjelm og godkjenninger
Spørsmål ang visir. Kjøpte akkurat dette her på ebay: http://www.ebay.com/itm/221043680459?ss ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
På pakningen stod det at visiret ikke var godkjent for bruk i trafikken, kun på bane. Dette var fordi det kun slapp inn 80% lys, og kravet i USA var 85% og europa var 80%. Har aldri hørt om slike krav før? Gjelder dette i Norge?
På pakningen stod det at visiret ikke var godkjent for bruk i trafikken, kun på bane. Dette var fordi det kun slapp inn 80% lys, og kravet i USA var 85% og europa var 80%. Har aldri hørt om slike krav før? Gjelder dette i Norge?

Re: Hjelm og godkjenninger
Det gjelder ihvertfall på solbriller. Bestilte solbriller med styrke, og de var for mørke til å kunne bruke ved bilkjøring.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelm og godkjenninger
Ehm... denne tråden er 5 år gammel... 
