O-ringer

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

O-ringer

Legg inn av SuperTenere »

Hei:)
Var ute å stelte med banet mitt litt idag. Tok en sjekk og vask av kjedet. Når jeg studerer det nærmere ser jeg at det mangler en O-ring her og der.....ikke så mange, fant vel 2-3 som var borte. Kjedet var nytt i vår, skal innrømme at det ikke er det dyreste jeg fant....
Er det noen som har synspunkter å dette? Er det vanlig at o-ringer faller av...? Er det så farlig å mangle noen...? Eller må jeg bare skynde meg å kjøpe nytt kjede...?


På forhånd trusen sprakk:)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: O-ringer

Legg inn av ArcticTiger »

Kvalitet og pris kan ha en sammenheng.... (ikke altid). Det er ikke "farlig" om o-ringene er borte, det er vel bare å smøre oftere og mer rikelig, og kjøre så lenge det holder :-k
Før i tida hadde ingen kjeder o-ringer, de holdt ikke like lenge som dagens.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: O-ringer

Legg inn av Crinos »

Backer opp det ArcticTiger skrev.
Før i tiden hadde ingen kjeder o-ring, men ble slitt fortere.

Jeg ville ikke ha tatt meg bryderiet å bytte kjede, bare sørge for å inspisere det litt oftere enn ellers og selvsagt smøre det rikelig.

Når du så bytter, bytter du ikke til samme merke! :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Quato
Innlegg: 4
Registrert: 25 jun 2011, 10:49
Motorsykkelen din: Honda GL 1200 LTD 1985

Re: O-ringer

Legg inn av Quato »

Hei, er det lov å spørre hvilket kjede det er snak om ? Er ute etter kjede til min gamle GSX 1100 Ef og vil ikke kjøpe katta i sekken :-)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: O-ringer

Legg inn av Kjellrf »

Jeg ville reklamert på dette kjedet, hvis o-ringene allerede er borte. Hva du ga for kjedet, har ingen betydning. Mangler kjedet noen o-ringer, vil det bli fortere slitt, og gi ugjevn gange. Dessuten, bytter du kjedet raskt, slipper du å bytte drevene. Kjører du kjedet ut, vil drevene bli slitt mer også.

Men, det er ett men...

O-ringene kan bli ødelagt hvis du smører med feil smøring, eller vasker kjedet i noe som o-ringene ikke tåler.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: O-ringer

Legg inn av SuperTenere »

Takker for svar.
Husker ikke helt navnet på kjedet, men det ble kjøpt fra Wemoto....Har nok en liten mistanke om at det er min egen inkompetanse som er skyld i dette. Har nok vært litt for glad i diverse avfettings-greier. Har ikke sprayet direkte på kjedet, men nekter ikke for at det har fått smake kjemikalier det åsså...;)
Ja, ja man lærer så lenge man liker lever!:) Får ta bedre vare på det neste kjedet!

PS. Ett kjede med o-ringer blir vel ikke helt som ett kjede som er konstruert uten o-ringer når ringene faller av...? Det er jo laget plass til o-ringene inni leddene, så når de faller av blir vel kjedet litt vel slarketet...?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: O-ringer

Legg inn av Kjellrf »

Det kan bli mer slark sideveis, pga plassen som o-ringen normalt har, kan bli ekstra spillerom.

Og som jeg har skrevet før, vasking av kjedet er noe oppskrytte greier.
Jeg har aldri gjort det, på 31 år. :thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar