Hei:)
Var ute å stelte med banet mitt litt idag. Tok en sjekk og vask av kjedet. Når jeg studerer det nærmere ser jeg at det mangler en O-ring her og der.....ikke så mange, fant vel 2-3 som var borte. Kjedet var nytt i vår, skal innrømme at det ikke er det dyreste jeg fant....
Er det noen som har synspunkter å dette? Er det vanlig at o-ringer faller av...? Er det så farlig å mangle noen...? Eller må jeg bare skynde meg å kjøpe nytt kjede...?
På forhånd trusen sprakk:)
O-ringer
- SuperTenere
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
-
- Motorsykkelen din: x
Re: O-ringer
Kvalitet og pris kan ha en sammenheng.... (ikke altid). Det er ikke "farlig" om o-ringene er borte, det er vel bare å smøre oftere og mer rikelig, og kjøre så lenge det holder
Før i tida hadde ingen kjeder o-ringer, de holdt ikke like lenge som dagens.

Før i tida hadde ingen kjeder o-ringer, de holdt ikke like lenge som dagens.
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Backer opp det ArcticTiger skrev.
Før i tiden hadde ingen kjeder o-ring, men ble slitt fortere.
Jeg ville ikke ha tatt meg bryderiet å bytte kjede, bare sørge for å inspisere det litt oftere enn ellers og selvsagt smøre det rikelig.
Når du så bytter, bytter du ikke til samme merke!
Før i tiden hadde ingen kjeder o-ring, men ble slitt fortere.
Jeg ville ikke ha tatt meg bryderiet å bytte kjede, bare sørge for å inspisere det litt oftere enn ellers og selvsagt smøre det rikelig.
Når du så bytter, bytter du ikke til samme merke!

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Hei, er det lov å spørre hvilket kjede det er snak om ? Er ute etter kjede til min gamle GSX 1100 Ef og vil ikke kjøpe katta i sekken :-)
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Jeg ville reklamert på dette kjedet, hvis o-ringene allerede er borte. Hva du ga for kjedet, har ingen betydning. Mangler kjedet noen o-ringer, vil det bli fortere slitt, og gi ugjevn gange. Dessuten, bytter du kjedet raskt, slipper du å bytte drevene. Kjører du kjedet ut, vil drevene bli slitt mer også.
Men, det er ett men...
O-ringene kan bli ødelagt hvis du smører med feil smøring, eller vasker kjedet i noe som o-ringene ikke tåler.
Men, det er ett men...
O-ringene kan bli ødelagt hvis du smører med feil smøring, eller vasker kjedet i noe som o-ringene ikke tåler.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- SuperTenere
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Takker for svar.
Husker ikke helt navnet på kjedet, men det ble kjøpt fra Wemoto....Har nok en liten mistanke om at det er min egen inkompetanse som er skyld i dette. Har nok vært litt for glad i diverse avfettings-greier. Har ikke sprayet direkte på kjedet, men nekter ikke for at det har fått smake kjemikalier det åsså...
Ja, ja man lærer så lenge man liker lever!:) Får ta bedre vare på det neste kjedet!
PS. Ett kjede med o-ringer blir vel ikke helt som ett kjede som er konstruert uten o-ringer når ringene faller av...? Det er jo laget plass til o-ringene inni leddene, så når de faller av blir vel kjedet litt vel slarketet...?
Husker ikke helt navnet på kjedet, men det ble kjøpt fra Wemoto....Har nok en liten mistanke om at det er min egen inkompetanse som er skyld i dette. Har nok vært litt for glad i diverse avfettings-greier. Har ikke sprayet direkte på kjedet, men nekter ikke for at det har fått smake kjemikalier det åsså...

Ja, ja man lærer så lenge man liker lever!:) Får ta bedre vare på det neste kjedet!
PS. Ett kjede med o-ringer blir vel ikke helt som ett kjede som er konstruert uten o-ringer når ringene faller av...? Det er jo laget plass til o-ringene inni leddene, så når de faller av blir vel kjedet litt vel slarketet...?
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Det kan bli mer slark sideveis, pga plassen som o-ringen normalt har, kan bli ekstra spillerom.
Og som jeg har skrevet før, vasking av kjedet er noe oppskrytte greier.
Jeg har aldri gjort det, på 31 år.
Og som jeg har skrevet før, vasking av kjedet er noe oppskrytte greier.
Jeg har aldri gjort det, på 31 år.

Medlem av Tønsberg mc klubb