Side 1 av 3

Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 18 jul 2011, 09:03
av powerfulglenn
Hei! Jeg skulle starte min Lett Sykkel her om dagen... Men da ville den ikke starte og jeg prøvde og trille den igang minst 20 ganger... Også plutselig så funka den :) Men også etter 5 Min så var den like død :/ Jeg sjekka om den fikk bensin og rensa forgasser og alt! Men så var det en tanke som slo meg.... Så jeg sjekka Gnisten og den er helt borte :S

Så kommer spørsmålet: Hva kan det være? Siden gnisten kommer av og til når det passer den så er det da Generatoren ? CDI Boksen? Coilen ? Takker for all svar jeg kan få :)
Den har vært merkelig hele tiden.. Men når jeg har brukt den mer og mer så sa den bare takk for seg :/
Hadde vært skikkelig fint om noen visste om det her og kunne hjulpet meg litt:)
Prøvde på Mopedportalen men det funka ikke så veldig bra haha ;)

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 18 jul 2011, 09:53
av Geir
Morn & velkommen til mcsiden.no!

Kjenner ikke sykkelen i det hele tatt men kan jo i farten liste rekkefølgen jeg selv ville brukt ved innledende feilsøking :
- Kill switch; bryterfunksjon, kontakter, +++
- Bryter på sidestøtte; bryterfunksjon, kontakter, +++
- Tenningsbryter; slitasje/slakk, kontakter, +++
- Plugg; bytte til ny.
- Plugghette; kontroller at det ikke er irr etc. og at den ikke er slarkete i kontaktpunktet
- Pluggledning; motstand, brudd, kontaktpunkt i plugghette & coil (kan være ledningen er faststøpt i coil og plugghette?)
- Coil; strøm til primærspole, stor overgangsmotstand i termineringspunkt pga. irr & denslags, motstand i spole.
- Jordingspunkter coil, CDI, osv.

Kommer sikkert flere med bedre ideer etterhvert. Lykke til! :thumleft

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 18 jul 2011, 09:56
av Globe
Hei powerfulglenn :vs og velkommen til mcsiden.no :=D> :=D>

Ser at Geir har gitt deg en god sjekkliste som bør kunne hjelpe deg å finne/søke etter mulige feilkilder. Bruk lista hans og følg oss opp med hvordan det går :thumleft

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 18 jul 2011, 09:58
av powerfulglenn
Geir skrev:Morn & velkommen til mcsiden.no!

Kjenner ikke sykkelen i det hele tatt men kan jo i farten liste rekkefølgen jeg selv ville brukt ved innledende feilsøking :
- Kill switch; bryterfunksjon, kontakter, +++
- Bryter på sidestøtte; bryterfunksjon, kontakter, +++
- Tenningsbryter; slitasje/slakk, kontakter, +++
- Plugg; bytte til ny.
- Plugghette; kontroller at det ikke er irr etc. og at den ikke er slarkete i kontaktpunktet
- Pluggledning; motstand, brudd, kontaktpunkt i plugghette & coil (kan være ledningen er faststøpt i coil og plugghette?)
- Coil; strøm til primærspole, stor overgangsmotstand i termineringspunkt pga. irr & denslags, motstand i spole.
- Jordingspunkter coil, CDI, osv.

Kommer sikkert flere med bedre ideer etterhvert. Lykke til! :thumleft
Takk :) Og Takk for svaret :) Motor og alle deler som er på Lett Sykkelen min er fra Yamaha DT 125 ;) Hvordan kan jeg kontrollere Bryterne ? Hvor sitter Generatoren hen? :)

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 18 jul 2011, 10:11
av mekkern
fyll en god dæsj wd40/crc i tenningslåsen og vri litt frem og tilbake.
mest sannsynelig er tennpluggen defekt.kjøp en NGK av orginaltypen dog uten "R" merking hvis mulig.

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 18 jul 2011, 11:09
av powerfulglenn
Globe skrev:Hei powerfulglenn :vs og velkommen til mcsiden.no :=D> :=D>

Ser at Geir har gitt deg en god sjekkliste som bør kunne hjelpe deg å finne/søke etter mulige feilkilder. Bruk lista hans og følg oss opp med hvordan det går :thumleft
Takk takk :) Ja,skal prøve å feilsøke så godt jeg kan :)

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 18 jul 2011, 11:10
av powerfulglenn
mekkern skrev:fyll en god dæsj wd40/crc i tenningslåsen og vri litt frem og tilbake.
mest sannsynelig er tennpluggen defekt.kjøp en NGK av orginaltypen dog uten "R" merking hvis mulig.
Ehh, Ny tennplugg har jeg siden den andre gikk... Men jeg gikk for en Kaldere plugg som folk sier ;) Hva hjelper det å liksom smøre opp tenningslåsen? :P

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 18 jul 2011, 11:27
av Crinos
powerfulglenn skrev:Hva hjelper det å liksom smøre opp tenningslåsen? :P
Du fjerner irrdannelse som kan gi dårlig eller ingen kontakt overførelse.
Har du irr i tenningslåsen så vil hele strømnettet på sykkelen din lide av det.
En enkel måte å måle dette på er med multimeter. Mål spenninga før og etter tenningsbryter (i på possisjon).
Er det merkbar forskjell er den klar for utbytte eller et forsøk på oppsmøring.

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 18 jul 2011, 11:41
av powerfulglenn
Crinos skrev:
powerfulglenn skrev:Hva hjelper det å liksom smøre opp tenningslåsen? :P
Du fjerner irrdannelse som kan gi dårlig eller ingen kontakt overførelse.
Har du irr i tenningslåsen så vil hele strømnettet på sykkelen din lide av det.
En enkel måte å måle dette på er med multimeter. Mål spenninga før og etter tenningsbryter (i på possisjon).
Er det merkbar forskjell er den klar for utbytte eller et forsøk på oppsmøring.
Ok :) Takker for all svar :) Det her var en super side med masse supre folk som kan ting :)

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 18 jul 2011, 15:08
av Geir
powerfulglenn skrev:
Geir skrev:Morn & velkommen til mcsiden.no!
Kjenner ikke sykkelen i det hele tatt men kan jo i farten liste rekkefølgen jeg selv ville brukt ved innledende feilsøking :
[klippe liste...]
Kommer sikkert flere med bedre ideer etterhvert. Lykke til! :thumleft
Takk :) Og Takk for svaret :) Motor og alle deler som er på Lett Sykkelen min er fra Yamaha DT 125 ;) Hvordan kan jeg kontrollere Bryterne ? Hvor sitter Generatoren hen? :)
Bryterne sjekker du med et multimeter eller en prøvelampe. Dynamoen ligger under et deksel osv. på siden av motoren. Feilsøking på denne finner du mer om i denne tråden. http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=2514" onclick="window.open(this.href);return false;

Det gjelder å ikke overkomplisere - sjekk ut de andre punktene på listen og tipset til mekkern før du begynner på dunamoen... ;e

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 18 jul 2011, 16:28
av powerfulglenn
hmmm, dynamoen? kan det være med å påvirke gnisten?

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 18 jul 2011, 23:22
av mekkern
Tenninga di består av en spole i svinghjulet cdiboks coil og plugg. begynn med pluggen (de har levetid på 2 sekunder til mange år avhengig av flaks) sett på ny før du sjekker ledning/bryter til nødstoppen-kan ha gnisset av isolasjon på ledningen.
sjekk så for dårlig kontakt på coil.
Og tenningslås.
hvis du ikke får gnist etter dette kan du si ifra så tar vi den videre.

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 20 jul 2011, 00:26
av powerfulglenn
Joda, Når jeg gjorde som du sa så kom det gnist ;) Så jeg skrudde pluggen på ogsånt og prøvde og starte med da ville den ikke :/ Også prøvde jeg å trille igang også etter litt så dro den skikkelig så døde den igjen.... Skrudde opp og sjekket... 0 Gnist :S prøvde å starte og starte, så da så jeg at det kom bitte litt gnist også sloknet den igjen... Men det kom jo strøm for jeg kom borti pluggen og da fikk jeg strøm ;) Og når jeg målte den så så det ut som det var liv i den... Men så målte jeg den "Nødstopp" Bryteren så var det 3 ledninger der og når jeg målte så fikk jeg bare utslag på 2 av de :S Legger til et bilde av den.. Det er den Gule som jeg målte men var ikke noe tegn til strøm : http://i1093.photobucket.com/albums/i43 ... C_0536.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Funka ikke å laste opp et stort bilde her :S

Bilde

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 20 jul 2011, 06:16
av mekkern
Målte du pluggen? uten gnistprøver får du ikke målt denne(17-20000volt.
Hvis du fikk støt av pluggen så er det nok den "nye" pluggen... sett inn en ny plugg eller test en gammel fra bilen hvis gjengelengden er lik...

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Lagt inn: 20 jul 2011, 11:10
av powerfulglenn
mekkern skrev:Målte du pluggen? uten gnistprøver får du ikke målt denne(17-20000volt.
Hvis du fikk støt av pluggen så er det nok den "nye" pluggen... sett inn en ny plugg eller test en gammel fra bilen hvis gjengelengden er lik...
har prøvd det å.. men den gule ledningen gir ikke strøm fra seg... kan det være det? den går til styret "dødmans knappen" eller må den inn på verksted?:/