Motor ujevn på lavt turtall (Bandit)
Motor ujevn på lavt turtall (Bandit)
Hei!
Jeg er en helt ny bruker på forumet, og kjøpte min første sykkel i går (6. aug. 2011)
Den har et problem, og håper at med hjelp av lure hjerner på mcsiden, vil jeg klare fikse dette.
Min Suzuki Bandit 600N 1995-mod går ujevnt på lavt turtall, både i nøytral og gir.
Hvilke ting bør jeg sjekke for å finne feilen?
Har en reperasjonshåndbok, men vet ikke hvor jeg begynner.
Er takknemlig for alle svar!
Jeg er en helt ny bruker på forumet, og kjøpte min første sykkel i går (6. aug. 2011)
Den har et problem, og håper at med hjelp av lure hjerner på mcsiden, vil jeg klare fikse dette.
Min Suzuki Bandit 600N 1995-mod går ujevnt på lavt turtall, både i nøytral og gir.
Hvilke ting bør jeg sjekke for å finne feilen?
Har en reperasjonshåndbok, men vet ikke hvor jeg begynner.
Er takknemlig for alle svar!
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Motor ujevn på lavt turtall (Bandit)
Heisan, staleth og velkommen hit til MCsiden.no - aktivt forum for aktive MC-folk!
Er flere her inne som har maken sykkel til din. Regner med at du får oppmerksomhet og svar fra noen av de etter hvert

Er flere her inne som har maken sykkel til din. Regner med at du får oppmerksomhet og svar fra noen av de etter hvert

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
hei, og velkommen til forumet. er flere her inne som har(hadde) Bandit , og andre fikse folk. De eg lurer på om du vet om det er lenge siden forgasserene er blitt justert , og ikke minst sykronisert . dette krever ett apparat som du justerer vakumet likt i alle forgasserene.
-
- Motorsykkelen din: x
Hei du
, begynn med å drenere forgassera. Det er en liten bunn-skrue på flottørkammeret du løsner litt så renner evt kondensvann og skitt ut. La det renne til det kommer ren bensin. Er det lenge siden dette er gjort, kan du bli litt overrasket over hva som kommer ut.
Hvis det er mye kondensvann i flottørkammeret (4 forgassere med 1 kammer hver) kan det legge seg en vannperle i dysene, og mottorn blir ujevn i gangen.

Hvis det er mye kondensvann i flottørkammeret (4 forgassere med 1 kammer hver) kan det legge seg en vannperle i dysene, og mottorn blir ujevn i gangen.
- fikse
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Du har alt fått flere gode svar, som veldig godt mulig er årsaken til dine problemer
Du kan sjekke at alle får tenning, ved å spytte på hvert enkelt grenrør/svanehals etter at motor er blitt varm, for å se om alle har høy nok temp til å få spyttet til å frese. Du kan selvsagt bruke annet enn spytt, bruk fantasien (grmph
)
Er det 1 som ikke freser, da vet du at du har et problem der.
Så videre: Går den jevnt på midlere/høyere turtall? Om den gjør det, da kan du være relativt sikker på at det er tomgangsdysen til den sylinderen som ikke vil "frese" på tomgang, som tuller seg/er tett.
Freser alle, da har du tenning på alle, så da er nok ujevnheten forårsaket av feil synkronisering.
Kom med tilbakemelding når du har testet dette, så kan noen hjelpe deg videre
Uansett er det en svært god ide å få tappet alle forgasserne. Bare det kan gjøre underverker.

Du kan sjekke at alle får tenning, ved å spytte på hvert enkelt grenrør/svanehals etter at motor er blitt varm, for å se om alle har høy nok temp til å få spyttet til å frese. Du kan selvsagt bruke annet enn spytt, bruk fantasien (grmph

Er det 1 som ikke freser, da vet du at du har et problem der.
Så videre: Går den jevnt på midlere/høyere turtall? Om den gjør det, da kan du være relativt sikker på at det er tomgangsdysen til den sylinderen som ikke vil "frese" på tomgang, som tuller seg/er tett.
Freser alle, da har du tenning på alle, så da er nok ujevnheten forårsaket av feil synkronisering.
Kom med tilbakemelding når du har testet dette, så kan noen hjelpe deg videre

Uansett er det en svært god ide å få tappet alle forgasserne. Bare det kan gjøre underverker.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
- Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Grattis med ny mc :-)
Du beskriver problemet som "ujevn gange". Virker det som om en sylinder kommer og går litt som den selv vil på lavt turtall? Isåfall tror jeg rådet til Fikse om å sjekke temperaturen på svanehalsene kan hjelpe deg til å lokalisere hvilken sylinder som ikke går rent.
Hvis symptomet er at turtallet liksom jager litt opp og ned uten riktig å stabilisere seg så bør du sjekke ut om motoren drar "falsk" luft.
Ettersom sykkelen har noen år på nakken så kan det være at innsugsgummiene har sprukket (en eller flere).
Sjekk visuelt om de ser ok ut, eller om det er noe mystisk å se.
Slangeklemmer må også sjekkes.
Du kan også prøve trixet med startgass.
La motoren gå på tomgang mens du forsiktig sprayer litt startgass mot innsugsgummiene.
Hvis motoren ruser opp litt så tyder det på at den suger falsk luft et sted.
Ikke overdriv sprayingen. Da kan startgassen komme inn den naturlige veien (luftfilteret) å gi økt turtall.
Vær forsiktig
. Startgass er veldig brennbart. Stå utendørs, langt fra hus/garasje.
Lykke til med feilsøket
Du beskriver problemet som "ujevn gange". Virker det som om en sylinder kommer og går litt som den selv vil på lavt turtall? Isåfall tror jeg rådet til Fikse om å sjekke temperaturen på svanehalsene kan hjelpe deg til å lokalisere hvilken sylinder som ikke går rent.
Hvis symptomet er at turtallet liksom jager litt opp og ned uten riktig å stabilisere seg så bør du sjekke ut om motoren drar "falsk" luft.
Ettersom sykkelen har noen år på nakken så kan det være at innsugsgummiene har sprukket (en eller flere).
Sjekk visuelt om de ser ok ut, eller om det er noe mystisk å se.
Slangeklemmer må også sjekkes.
Du kan også prøve trixet med startgass.
La motoren gå på tomgang mens du forsiktig sprayer litt startgass mot innsugsgummiene.
Hvis motoren ruser opp litt så tyder det på at den suger falsk luft et sted.
Ikke overdriv sprayingen. Da kan startgassen komme inn den naturlige veien (luftfilteret) å gi økt turtall.
Vær forsiktig

Lykke til med feilsøket

- fikse
Veldig gode tips du kommer med 650spleisn!
Nå har jaggu staleth nok å teste ut, og en solid mulighet til å finne feilen
Nå har jaggu staleth nok å teste ut, og en solid mulighet til å finne feilen

Takk for gode og raske svar!
Jeg får noen ting å bryne meg på i morgen etter arbeid, og håper å kunne snerve ned spørsmålet mitt på en spesifikk ting.
Flott forum!

Jeg får noen ting å bryne meg på i morgen etter arbeid, og håper å kunne snerve ned spørsmålet mitt på en spesifikk ting.
Flott forum!

Siden jeg ikke har en garasje å stå i, og det selvfølgelig regnet i dag, fikk jeg bare tatt en rask titt på sykkelen.
Forslagene deres:
1. Synkronisering forgassere
2. Drenere forgassere
3. Fresing fra grenrør
4. Innsugsgummier
5. Slangeklemmer
6. Startgass
Sjekket/utført:
2. Drenering av forgassere (Noe treg i forgasser ytterst til venstre. Litt brun "drit" kom ut, men hadde ingen umiddelbar virkning)
3. Fresing fra grenrør (Alle fire grenrør freste bra da jeg skvettet vann på de, en etter en)
Feilen er enda ikke lokalisert, men har fortsatt fire tips å sjekke opp i. Jeg har et synkroniseringsverktøy, men tenker å sette meg ned å lese litt om bruken av det nå. Vil ikke gjøre vondt verre med uvitenhet.
Stay tuned for more :)
Forslagene deres:
1. Synkronisering forgassere
2. Drenere forgassere
3. Fresing fra grenrør
4. Innsugsgummier
5. Slangeklemmer
6. Startgass
Sjekket/utført:
2. Drenering av forgassere (Noe treg i forgasser ytterst til venstre. Litt brun "drit" kom ut, men hadde ingen umiddelbar virkning)
3. Fresing fra grenrør (Alle fire grenrør freste bra da jeg skvettet vann på de, en etter en)
Feilen er enda ikke lokalisert, men har fortsatt fire tips å sjekke opp i. Jeg har et synkroniseringsverktøy, men tenker å sette meg ned å lese litt om bruken av det nå. Vil ikke gjøre vondt verre med uvitenhet.
Stay tuned for more :)
- fikse
Jepp, vi følger med. Skaff deg en boks med startgass og sjekk rundt innsugsgummiene, før du tar jobben med å synke. Ifølge manualen til mitt apparatur, skal man synkronisere først når man er sikker at alt annet er ok
Har du f.eks en dårlig coil eller lekkasje på en innsugsmanifold, og du synker med denne feilen, så må du synke på nytt når feilen er fikset..

-
"Brun drit" i gassern kan tyde på at du har rusk/skitt i en eller flere av dysene, da går motorn ujevnt. Demontering og skikkelig rens av forgasserne er da det beste. Og et skikkelig bensinfilter på bensinslangen. Kanskje det kan lønne seg å skylle tanken skikkelig innvendig og. Det "brune" er rust som kommer av at det har vært kondensvann i tanken. Dette er ikke uvanlig på eldre sykkler, tanken er ikke lakkert inni, og noe kondens blir det alltid. Det hjelper litt mot kondens å ha full tank når sykkern er vinterlagra.
Hei igjen!
Problemet løste seg ved å rense forgasserne, og deretter synkronisere ventiler og forgassere.
Nå er sykkelen tipp-topp og ruller på veiene så sant været tillater det.
Takk for svar!
Problemet løste seg ved å rense forgasserne, og deretter synkronisere ventiler og forgassere.
Takk for svar!
- fikse
Godt å høre! Håper du får mange fine turer før vinteren kommer krypendestaleth skrev:Hei igjen!
Takk for svar!

-
Det var bra du fikk årna Banditen
Har du huska på å montere ekstra bensinfilter på slangen med det samme, slik at det altid kommer ren bensin til gasserne?
Og så må du huske på å ta bilder når du er ute å kjører med Banditen, og legge inn tur-referat med bilder her på forume

Og så må du huske på å ta bilder når du er ute å kjører med Banditen, og legge inn tur-referat med bilder her på forume