Selge via PayPal eller ikke?
Selge via PayPal eller ikke?
Hei!
Jeg skal selge lett motorsykkelen min, men står i en litt "kjinki" situasjon. En fra utlandet, jeg vet ikke hvor enda, har sagt han er interessert i å kjøpe den. Han som vil kjøpe sykkelen sier han vil betale via PayPal, fordi det er lettest for han. Summen er satt til 40 000,-
Spørsmålet mitt er da: er det noen som har vært borti å bruke PayPal til noe lignende, eller lignende summer, og vet hvordan dette fungerer i praksis og om det lønner seg å bruke PayPal?
Ønsker en litt grundig forklaring på hvordan PayPal fungerer i praksis:-)
Forresten: jeg har opprettet en PayPal konto og lagt til kreditt kort, men så står det at det månedlige uttaket fra PayPal kontoen er 3 300,-...
Jeg skal selge lett motorsykkelen min, men står i en litt "kjinki" situasjon. En fra utlandet, jeg vet ikke hvor enda, har sagt han er interessert i å kjøpe den. Han som vil kjøpe sykkelen sier han vil betale via PayPal, fordi det er lettest for han. Summen er satt til 40 000,-
Spørsmålet mitt er da: er det noen som har vært borti å bruke PayPal til noe lignende, eller lignende summer, og vet hvordan dette fungerer i praksis og om det lønner seg å bruke PayPal?
Ønsker en litt grundig forklaring på hvordan PayPal fungerer i praksis:-)
Forresten: jeg har opprettet en PayPal konto og lagt til kreditt kort, men så står det at det månedlige uttaket fra PayPal kontoen er 3 300,-...
- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Re: Selge via PayPal eller ikke?
Tror du skal være forsiktig med å gi for mye opplysninger til han.
Hvordfor vil en fra utlandet kjøpe sykkel i Norge? Det er jo sikkert mye billigere å kjøpe samme sykkel i hjemlandet hans. Har vært mye skriverier om svindlere som opererer på den måten.
Hvordfor vil en fra utlandet kjøpe sykkel i Norge? Det er jo sikkert mye billigere å kjøpe samme sykkel i hjemlandet hans. Har vært mye skriverier om svindlere som opererer på den måten.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Jeg vet egentlig ikke om han bor og er i utlandet, men han snakker i hvertfall ikke norsk. Men la oss si at han setter inn pengesummen på PayPal kontoen min, kan jeg da føre over hele den summen til bankkontoen min i en overføring? Må han på et hvis "aktivere" pengene først?Snikkeren skrev:Tror du skal være forsiktig med å gi for mye opplysninger til han.
dette er et forsøk på svindel ja, ligg unna!
-
- Motorsykkelen din: x
Ja denne ville jeg holdt meg unna 

- evike
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Kontakt:
Jeg hadde to forsøk på dette da jeg skulle selge Viragoen.
En av fremgangsmåtene er visstnok at de skal overtale selger til å legge ut for frakten, sende fra seg sykkelen og sitte igjen med hverken penger eller sykkel, men derimot betale svindleren i tillegg...
Neste gang han ringer forklarer du at dette overhodet ikke er interessant og at han nå blir anmeldt (hvis du tør å si dette) på bakgrunn av mobilnummer/mail. Jeg anmeldte mine to henvendere til Økokrim som takket for tipsene.
En av fremgangsmåtene er visstnok at de skal overtale selger til å legge ut for frakten, sende fra seg sykkelen og sitte igjen med hverken penger eller sykkel, men derimot betale svindleren i tillegg...
Neste gang han ringer forklarer du at dette overhodet ikke er interessant og at han nå blir anmeldt (hvis du tør å si dette) på bakgrunn av mobilnummer/mail. Jeg anmeldte mine to henvendere til Økokrim som takket for tipsene.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Helt klart forsøk på svindel! STYR UNNA!!!
For øvrig helt unaturlig at utlendinger ser på Norge som et attraktivt marked for å skaffe seg såvel bruktbielr som brukt-MC'er med de avgiftene man opererer med her i landet...
For øvrig helt unaturlig at utlendinger ser på Norge som et attraktivt marked for å skaffe seg såvel bruktbielr som brukt-MC'er med de avgiftene man opererer med her i landet...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Svolp
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Ingen kjøper et kjøretøy fra Norge og ut til utlandetet... En grei huskeregel!
Hvis så var er det enten et samleobjekt eller noe annet som gjør det verdt prisen.
En lett-mc til 40.000kr.. No way!
Kenneth
Hvis så var er det enten et samleobjekt eller noe annet som gjør det verdt prisen.
En lett-mc til 40.000kr.. No way!
Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Normalt sett er salg via PayPal rimelig sikkert..
Men her er det antageligvis juks på gang, som andre har nevnt.
Om prisen på sykkelen er høyere enn hva du kan bør forvente deg for den lokalt. Er det garantert for godt til å være sant.
Fremgangs måten dette er blitt forklart på her, stemmer ganske bra.. Var en i BMW klubben som hadde samme opplegget, bortsett fra at han gikk fem på... Han solgte en M3 E30 som er en spesiell bil, og tenkte det var derfor den fanget interesse fra utlandet.
Han endte opp med å stå igjen med en dyr regning for frakt, ingen bil, og ingen muligheter å få bilen tilbake, ei heller penger via forsikringselskap. Han hadde latt seg lure, og "idioti forsikring" finnes ikke når det kommer til kjøretøy...
Men her er det antageligvis juks på gang, som andre har nevnt.
Om prisen på sykkelen er høyere enn hva du kan bør forvente deg for den lokalt. Er det garantert for godt til å være sant.
Fremgangs måten dette er blitt forklart på her, stemmer ganske bra.. Var en i BMW klubben som hadde samme opplegget, bortsett fra at han gikk fem på... Han solgte en M3 E30 som er en spesiell bil, og tenkte det var derfor den fanget interesse fra utlandet.
Han endte opp med å stå igjen med en dyr regning for frakt, ingen bil, og ingen muligheter å få bilen tilbake, ei heller penger via forsikringselskap. Han hadde latt seg lure, og "idioti forsikring" finnes ikke når det kommer til kjøretøy...
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Intruder
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

](./images/smilies/grrr.gif)

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Grunnregel: Hvis du må betale noe som helst først for å tjene penger => svindel.
PayPal er ikke en bank. De kan vilkårlig fryse kontoen om de mistenker uregelmessigheter eller får klage på deg.
La oss si du sender avgårde MC'en etter at selger har betalt inn til din Paypal konto. Du har kanskje tilogmed overført pengene fra PayPal til din bankkonto.
Kjøper mottar MC'en og klager så til PayPal på at du har sendt en kasse murstein istedenfor MC'en.
Hvordan motbeviser du det?
Du får frosset kontoen OG PayPal har mulighet til å reversere overføringen til bankkontoen din! (Evt ta en "chargeback"...) (ref første link under)
Kjøper får tilbakeført pengene sine.
Du står tilbake uten MC og penger og stemplet som svindler... (selv om sannheten er motsatt). I tillegg er eventuelle andre penger på PayPal kontoen din utilgjengelige til du får bevist din identitet og uskyld overfor en saksbehandler i PayPal... Selv om du skulle vinne frem med uomtvistelige bevis, så er de ikke underlagt noen garantiordninger som vanlige banker er - høres en erstatning på maks $200 bra ut?
- http://www.screw-paypal.com/videos/video_nightmare.html
- http://www.screw-paypal.com/videos/video_practices.html
Alternativ 2 er at kjøper har betalt med stjålet kredittkort eller kredittkort uten dekning. Paypal er ikke pliktige til å verifisere kredittkort. Isåfall er det klart både for deg og PayPal at kjøper er svindler, men det hjelper ikke deg noe... sluttresultatet er det samme.
PayPal er ikke en bank. De kan vilkårlig fryse kontoen om de mistenker uregelmessigheter eller får klage på deg.
La oss si du sender avgårde MC'en etter at selger har betalt inn til din Paypal konto. Du har kanskje tilogmed overført pengene fra PayPal til din bankkonto.
Kjøper mottar MC'en og klager så til PayPal på at du har sendt en kasse murstein istedenfor MC'en.
Hvordan motbeviser du det?
Du får frosset kontoen OG PayPal har mulighet til å reversere overføringen til bankkontoen din! (Evt ta en "chargeback"...) (ref første link under)
Kjøper får tilbakeført pengene sine.
Du står tilbake uten MC og penger og stemplet som svindler... (selv om sannheten er motsatt). I tillegg er eventuelle andre penger på PayPal kontoen din utilgjengelige til du får bevist din identitet og uskyld overfor en saksbehandler i PayPal... Selv om du skulle vinne frem med uomtvistelige bevis, så er de ikke underlagt noen garantiordninger som vanlige banker er - høres en erstatning på maks $200 bra ut?
- http://www.screw-paypal.com/videos/video_nightmare.html
- http://www.screw-paypal.com/videos/video_practices.html
Alternativ 2 er at kjøper har betalt med stjålet kredittkort eller kredittkort uten dekning. Paypal er ikke pliktige til å verifisere kredittkort. Isåfall er det klart både for deg og PayPal at kjøper er svindler, men det hjelper ikke deg noe... sluttresultatet er det samme.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Snikkeren
Synes det er å ta litt vel hardt i. Det er kanskje første gang Vegard skal selge et kjøretøy, og kanskje han ikke har fått med seg hvordan svindlere opererer på Finn.Intruder skrev:![]()
At det går an å være SÅ lettlurt og naiv
stakkar !1

Og han var jo lur nok til å spørre om råd her inne først. Veldig bra.

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Geir
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Var sikkert fyren i BMW-klubben Crinos nevnte Intruder tenkte på.... Svindlerpakket skulle hatt lite mat og mye juling så hadde de gjerne latt være med slikt svineri.
Uansett; Vegard går vel neppe på denne "handelen" etter alle disse frarådingene - at det er svindelforsøk kan det ikke være tvil om. 

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Snikkeren
Elolz skrev:Var vel gjerne ment mot historien til Crinos?Snikkeren skrev:Synes det er å ta litt vel hardt i. Det er kanskje første gang Vegard skal selge et kjøretøy, og kanskje han ikke har fått med seg hvordan svindlere opererer på Finn.Intruder skrev:![]()
At det går an å være SÅ lettlurt og naiv
stakkar !1
![]()
Og han var jo lur nok til å spørre om råd her inne først. Veldig bra.
Joda, men så var det jo nettopp det Vegard også holdt på å gjøre, og da er det lett å dra parallellen der.
Alle kan gjøre feil, og har man ikke vært borti eller lest om det før, så kan det jo gå den veien.
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Dexter
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Det beste er jo at Vegard kunne spørre her på MCsiden, og få tydelige svar tilbake om at dette greiene helt klart høres ut som noe han ikke bør stikke fingra i.
Og alle som lurer på ting, skal fortsette å spørre her, så skal vi svare etter beste evne.
Her er det alltid en eller flere som sitter på svarene til de mest intrikate spørsmål 
Og alle som lurer på ting, skal fortsette å spørre her, så skal vi svare etter beste evne.

Det er det samme for skylda hvem som har den...