Glassfiber tank og utblandet bensin...

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Glassfiber tank og utblandet bensin...

Legg inn av Crinos »

Jeg lurer litt på å lage meg min egen tank i vinter, og siden jeg ikke har mulighet til å få laget den i stål/metall, så blir valget glassfiber.

Men så leser jeg at mange båteiere har hatt problemer med at oljeselskapene begynner å blande in etanol i bensinen.
Etanolen får glassfiberen til å oppløse seg, og kan sette seg fast i ventiler på motorer..

En båttank er jo på noen hundre liter, og det er vell tvilsomt at hele tanken er solid tettet igjen med type "tank seal" produkter.

En MC tank kan lett få et innvendig herda lag med tank seal, og spørsmålet er da... Vil en custom tank MC tank, preppet med sealing være OK... Eller kan jeg rissikere glassfiber lim/harpiks i motoren... ?

Grunnen til custom tank er at jeg finner ingen som er slik jeg har lyst på den.. Så er det jo gøy å prøve å se om enn får det til.. (noe jeg garantert ikke gjør på første forsøk, men Roma var heller ikke bygget på en dag). :mk
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Glassfiber tank og utblandet bensin...

Legg inn av XRing »

Jeg synes dette høres ut som en glimrende idé, men poenget er (som du selv skriver) å få tettet skikkelig. Dette vil si ikke bare innsiden av tanken, men også "opp og rundt" påfyllingshull/stuss, bensinkranfestre og luftestusser. Den minste sprekk i sealeren vil føre til innstrengning av etanol under, og du har samme fenomen som lakkrust...

Jeg ville vurdert nøye fleksibiliteten/elastisiteten av ferdigherdet sealer, siden en støpt glassfibertank vil vibrere på en annen måte enn en metalltank som er satt sammen av flere deler.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Glassfiber tank og utblandet bensin...

Legg inn av Crinos »

Jeg har faktisk aldri reflektert over at glassfiber selvsagt vil vibrere på en annen måte enn stål, noe som egentlig er en selvfølge...

Slik jeg har sett det for meg så blir bunnplaten og innerveggene i tanken i stål. Fordi det er mer bestandig mot vibrasjoner.
Disse platene trenger ikek å være pene, og blir "kapslet inn" av glassfiberen når jeg bygger tanken.
Tank festene skal være en del av disse platene, og da kan forsåvidt tankkrana gå igjennom nevnt metall plate...

Den enkleste er ofte ferdiglaget løsning... Men det er ikke alltid den gøyeste...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Glassfiber tank og utblandet bensin...

Legg inn av MaxTron »

Vil det ikke, etter en stund, oppstå sprekker mellom stål og glassfiber?
Vet ikke dette, men går ut ifra at "utvidelsesgraden" (eller hva som er riktig terminologi) er ganske forskjellig fra stål til glassfiber, og at sykkelen vil bli utsatt for ganske vekslende temperaturer??

Problemet er vel mindre visst du har oppvarma vinterlagring men...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Glassfiber tank og utblandet bensin...

Legg inn av bm »

Sakset fra VP forum:


Noen elder båter kan ha drivstofftanker av glassfiber. Det har vist seg at etanolblandet drivstoff kan virke som oppløsningsmiddel på overflaten til drivstofftanker av glassfiber, kan svekke veggene i drivstofftanken og føre til at slam og smøreoljerester kan dannes i motorens drivstoffsystem og ventilrekke. Som et resultat av dette anbefaler ikke Volvo Penta bruk av etanolblandet drivstoff i drivstofftanker laget av glassfiber.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Glassfiber tank og utblandet bensin...

Legg inn av Tysnes »

er vel kun 95-oktan som vil bli innblandet med etanol(5-10 %) 98 blyfri er vel ren bensin,eller er eg på tynn is :-J

Svar