
Lekkasje på gaffel
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 14 sep 2011, 16:02
- Motorsykkelen din: Honda Shadow 1100
Lekkasje på gaffel
Jeg har nylig kjøpt en Shadow 1100 - 1988 mod. Det var lekkasje på høyre gaffel og dette ble rep. av selger. Foring og simmering ble skiftet på begge sider før kjøpet, men det lekker fremdeles litt på høyre side. Ble fortalt at indre bein var ok. Setter pris på om noen har gode tips om hva som kan være årsaken. 

- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Lekkasje på gaffel

Dersom røret er ok, må det jo være simmeringen det er noe galt med.eller at det lekker mellom ytterrøret og simmering(lite trolig.)

If it ain't broke, I'll break it.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Lekkasje på gaffel
Ble fortalt? Har du sjekket om det er sår/skader - om enn så små - på den delen av gaffelbeinet som er over støvtettingen (og dermed også over simmerringen...) når fremhjulet er uten belastning? Selv den minste rift/skade/rustflekk/whatever i overflaten der kan knekke simmerringen på et øyeblikk og da er lekkasjen et faktum... Rimelig enkelt å sjekke ved å "føle" på gaffelbeinet med fingrene eller se nøye etter i god belysning.Shadow1100 skrev:[klippe] Ble fortalt at indre bein var ok. Setter pris på om noen har gode tips om hva som kan være årsaken.
Var forresten borti et tilfelle på en VF for mange år siden der gaffelen var forsynt med ventil for luftpåylling. Skiftet simmeringer på begge, og fylte forsiktig på med luft (i tillegg til ny olje selvsagt...). Det ene beinet var tett som flaske, det andre tett som en sil...


Edit, gløymde noko: Kan selvsagt være at simmerringen ble skadet ved montasje - er lynraskt å rive den på kanten på toppen av beinet når den tres på hvis ikke kanten er dekket med en runde tape, plastfolie eller noe i den gaten.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 14 sep 2011, 16:02
- Motorsykkelen din: Honda Shadow 1100
Re: Lekkasje på gaffel
Takk for tips. :-) Skal sjekke gaffelbein i kveld.
Re: Lekkasje på gaffel
Sjekk at simmringene er montert rett vei, har selv bommet på det...
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 14 sep 2011, 16:02
- Motorsykkelen din: Honda Shadow 1100
Re: Lekkasje på gaffel
Takk for hjelpa.
. Simmering står feil vei på gaffel som lekker. Selger har sagt seg villig til å dekke kostnader for å rette på feilen. Har litt lyst å mekke selv ,
men har ikke gjort tilsvarende før. Er det mye arbeid og vanskelig?



- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Lekkasje på gaffel

1. Kjøp ny simmering og evt. støvtetting og låsering. Hvis det har lekket ut mye olje; kjøp samme olje som selger brukte da han monterte simmerringen feil. Har selger ikke skiftet olje kan dette være en gylden anledning til oljeskift og overhaling av gaffelbeina generellt. Her kan du lese og se bilder av hvordan jeg gjorde det nå sist...
2. Skru av forhjul, kalippere, skjerm og annet som er festet til gaffelbeinet som skal få ny simmerring.
3. Løs "lokket" på toppen av gaffelen. Ikke skru den helt av nå - det gjør du senere hvis oljepåfylling/overhaling er nødvendig.
3. Løse festene i styrekronene og trekk gaffebeinet løs.
4. Rengjør innerrøret for smuss & skitt uten å stripe det opp. Sjekk nøye at det ikke er hakk/rust/andre skader på innerrøret.
5. Vipp løs støvtettingen med et skrujern eller annet egnet verktøy og trekk den av innerrøret. Bruk gjerne litt olje eller fett - jeg bruker litiumfett - slik at støvtettingen glir greit av. NB! Hvis støvtettingen skal gjenbrukes; legg et tørn med elektrikkertape, plastfolie eller hva du nå måtte foretrekke, rundt toppen av innerrøret (altså toppen av gaffelbeinet). Hensikten er at støvtettingen ikke skal rives på evt. grader på toppen av innerrøret.
6. Frigjør låseringen som holder simmerringen på plass i ytterrøret (altså nedre del av gaffelbeinet) og la den gå samme vei som støvtettingen.
7a. Pirk opp simmerringen med et lite skrujern eller hva du foretrekker å bruke. Det viktige her er at innerrøret ikke blir skadet i prosessen. Legg gjerne et noen runder elektrikkertape rundt innerrøret så nære simmeringen som mulig - tapen beskytter litt skulle verktøyet glippe...
7b. Lykkes du ikke i å pirke ut simmerringen kan du dele gaffelen helt. Noe mer arbeid, men må man så må man. I så fall begynner du med å skru av "lokket" på toppen av gaffelen og tar ut fjær, evt. avstandstykker, olje, osv. Legg merke til rekkefølgen slik at du får det riktig sammen igjen... NB! Når du skrur av "lokket" på toppen av gaffelbeinet presser fjæren på dette slik at når du når siste gjenge vil "lokket" muligens sprette avgårde hvis du ikke holder mottrykk på det. Det er ikke nødvendig å stå med mulen over der for å si det slik... Løs umbracoskruen i bunnen på gaffelen, og trekk indre og ytre gaffelbein fra hverandre etter glidehammerprinsippet. Simmerringen, etc. følger nå med innerrøret ut.
8. Har du lykkes med å pirke løs simmerringen som beskrevet i 7a kan du fjerne tapen du la på sist og trekke simmerringen av gaffelbeinet. Ikke kast den enda. Tapen/plastfolien på toppen kan bare være på. Merk at det nå er fritt frem for oljen i gaffelbenet til å renne ut dersom du ikke holder det vertikalt. Hvis du har gått for 7b; les hele posten jeg lenker til i pkt. 1
9. Har du lykkes med å pirke løs simmerringen som beskrevet i 7a kan du gå til pkt. 7 i posten jeg linker til i pkt. 1.
Dette er som sagt enklere enn denne heller lange leksa kan gi inntrykk av... Lykke til!

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
Re: Lekkasje på gaffel
Min R1 2001 blir litt fuktig på høyre gaffelben tilsvarende trådstarter, ikke lekkasje men starten på ... ser det blir en tynn ring der støvtetting stopper etter 12 - 15 mil. Etter litt googling ser jeg det er høyre som lekker på disse modellene. 1998 til 2001 er like tror jeg, usikker på hva som er annerledes på 2002 og nyere. Er gaffelbeina like og er det noe spesielt som gjør at høyre lekker først ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Lekkasje på gaffel
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- haakeik
- Innlegg: 747
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Lekkasje på gaffel
Jepp, har en slik selv. Den er fin til å grave ut litt smårusk som har ført til litt lekkasje.dypen skrev: 16 okt 2019, 23:54 Noen som har renset tetteringene ved hjelp av denne metoden?
http://www.sealmate.net/forkseals.html
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lekkasje på gaffel
Jeg har en annen type, "Seal Doctor", som ikke funket på lekkasjen jeg hadde på den forrige KTM'en:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=349695#p349695
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=349695#p349695
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Lekkasje på gaffel
Jeg har benyttet Sealmate to ganger, med noen måneders mellomrom, da jeg fikk lekkasje på det ene gaffelbeinet på min Ninja 250R.dypen skrev: 16 okt 2019, 23:54 Noen som har renset tetteringene ved hjelp av denne metoden?
http://www.sealmate.net/forkseals.html
Begge ganger tok det bare noen minutter å bli kvitt oljelekkasjen. Sykkelen har rullet 10-20 000 km siden disse hendelsene, og jeg har ikke registrert lekkasjer siden. Som de sier i en video jeg så der Sealmate ble forklart, så skyldes lekkasjer ofte kun partikler som ligger mellom
pakning/simmering og gaffelbein. Sealmate kan fjerne lekkasjen i mange tilfeller.
Hadde jeg ikke tilfeldigvis hørt om, og forsøkt Sealmate, så antakelig betalt 3-4000 NOK unødvendig, for en reparasjon.
En bekjent benyttet samme verktøy i forbindelse med lekkasje på sin Ducati Monster. Også han ble kvitt problemet.
Jeg bestilte direkte fra California, og fikk Sealmate i et vanlig brev, 6-7 dager senere. Jeg har sett at enkelte forhandlere selger samme produkt for flere ganger prisen man får ved handel direkte fra Sealmate http://sealmate.net/ ...
Sealmate har spart meg tusener av kroner.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Lekkasje på gaffel
jess-enten kjøpe slik eller lage en tilsvarende i tynn plast.
Funker som bare rakkern hvis det bare er litt dritt/insektrester.
Funker som bare rakkern hvis det bare er litt dritt/insektrester.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后