oppfrisking av slitt, rød, lakk?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

oppfrisking av slitt, rød, lakk?

Legg inn av gsx750_80 »

Rød lakk blir vanligvis hurtigere slitt enn de fleste andre farger. Jeg har en '95 Corolla med rød lakk
der det er en del lyserøde partier.
Jeg har kjøpt en boks poleringsvoks med rød farge, fra Biltema. Er det noen som vet om bilen
ville få tilbake særlig av originalfargen etter en slik behandling, utover noen få dager eller uker?
Noen som vet hva som eventuelt fungerer, bortsett fra omlakkering (noe som er uaktuelt)?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: oppfrisking av slitt, rød, lakk?

Legg inn av Svolp »

Ta deg en tur innom http://www.detailersclub.no. supert bilpleie forum hvor gutta virkelig kan sakene sine :-)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: oppfrisking av slitt, rød, lakk?

Legg inn av Tysnes »

gsx750_80 skrev:Rød lakk blir vanligvis hurtigere slitt enn de fleste andre farger. Jeg har en '95 Corolla med rød lakk
der det er en del lyserøde partier.
Jeg har kjøpt en boks poleringsvoks med rød farge, fra Biltema. Er det noen som vet om bilen
ville få tilbake særlig av originalfargen etter en slik behandling, utover noen få dager eller uker?
Noen som vet hva som eventuelt fungerer, bortsett fra omlakkering (noe som er uaktuelt)?
går ut i fra att du har en tett lakk uten klarlakk, da kan rubbing(biltema sin er god, beregnet på vanlig lakk, ikke metallic)
bare å gnikke i vei til du er lei, da er du kanskje halveis. så avslutte med en vanlig voks( gjerne biltema sin) lykke til :-)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: oppfrisking av slitt, rød, lakk?

Legg inn av Bringisen »

Svolp skrev:Ta deg en tur innom http://www.detailersclub.no. supert bilpleie forum hvor gutta virkelig kan sakene sine :-)
Det er jeg enig i , sjekk ut tråden min der inne om nybilpleie av min hvite Kuga :D (Jeg kaller meg for opas)
Fint forum og masse lærerikt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: oppfrisking av slitt, rød, lakk?

Legg inn av ArcticTiger »

Bringisen skrev:
Svolp skrev:Ta deg en tur innom http://www.detailersclub.no. supert bilpleie forum hvor gutta virkelig kan sakene sine :-)
Det er jeg enig i , sjekk ut tråden min der inne om nybilpleie av min hvite Kuga :D (Jeg kaller meg for opas)
Fint forum og masse lærerikt.
Demonterer du Kugan også når du skal pusse den :-k

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: oppfrisking av slitt, rød, lakk?

Legg inn av Bringisen »

gsx750_80 skrev:Rød lakk blir vanligvis hurtigere slitt enn de fleste andre farger. Jeg har en '95 Corolla med rød lakk
der det er en del lyserøde partier.
Jeg har kjøpt en boks poleringsvoks med rød farge, fra Biltema. Er det noen som vet om bilen
ville få tilbake særlig av originalfargen etter en slik behandling, utover noen få dager eller uker?
Noen som vet hva som eventuelt fungerer, bortsett fra omlakkering (noe som er uaktuelt)?
En rød lakk kan holdes blank lenge med riktig pleie.
Jeg tror den Biltema polishen med farge bare fyller ripene en stund , om kort tid er dy tilbake der du startet.
Min mening er at du bør kjøpe en skikkelig rubbing og bruke en DA maskin (ikke roterende) siden du er fersk.
Man kan få gode produkter for korrigering hos f.eks Bilextra , prøv f.eks Meguiars Ultimat Compound som rubber greit uten å skade for mye. Bruk en pute til maskinen egnet for rubbing (spør i butikken)
Etter den kan du gå på med en finere polish kanskje Meguiars # 105 for å få opp glansen igjen.
Tilslutt kan du avslutte med en naturlig voks eller en syntetisk sealer , noen vil gjerne ha begge deler , men da sealeren før voksen. En grei sealer for mannen i gata er Meguiasr NXT.
Personlig sverger jeg til Swissvax , men de har dyrere produkter , men svært bra.
Anbefaler en titt på http://www.swissvax.no" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: oppfrisking av slitt, rød, lakk?

Legg inn av Bringisen »

ArcticTiger skrev:
Bringisen skrev:
Svolp skrev:Ta deg en tur innom http://www.detailersclub.no. supert bilpleie forum hvor gutta virkelig kan sakene sine :-)
Det er jeg enig i , sjekk ut tråden min der inne om nybilpleie av min hvite Kuga :D (Jeg kaller meg for opas)
Fint forum og masse lærerikt.
Demonterer du Kugan også når du skal pusse den :-k
Hehe , nei der går grensen :knegg Er dessuten enda mer glad i sykkelen :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar