Tvungen fartsregulering

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Tvungen fartsregulering

Legg inn av jhn »

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381111&tx_ttnew" onclick="window.open(this.href);return false;

Kode: Velg alt

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381111&tx_ttnews[tt_news]=450640&cHash=6cbd82b563d5634943b60772060605e1
Det her ser ikke bra ut, det kan nok spares en del liv men æ trur det kan få andre negative konsekvenser.
Kanskje kroken på døra for en del mc/bil-produsenter, hvor interressant e det å kjøpe en sykkel til 2-300 000, med 100-200 hk når man ikke får bruk for mere enn 50 hk?
Æ vil anta at for brorparten av mc-folket e mye av vitsen med en mc å kunne dra litt på ved høvelige anledninger, i det minste vite at muligheten e der.
Antall mc vil gå ned, trafikktettheten vil gå opp, det samme vil Co2 utslippet
Sist redigert av Crinos den 26 des 2011, 09:32, redigert 2 ganger totalt.
Begrunnelse: Forsøkt å linke til riktig artikkel, går ikke pga spesial tegn i lenke-strengen

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Svolp »

Detta trur jeg ikke før jeg får se det!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av RuneMC »

Håper det ikke blir noe av, men det såkalte demokratiet i EU krever jo at 1 million borgere signerer for at man i det hele tatt skal revurdere noe lovforslag/vedtak. Til nå benyttet uhyre sjelden...

30 km/t i boligstrøk kan være passende der det er tettbefolket og mye fotgjengere langs veien (og det ikke finnes gangvei), men er uhyre sakte, så sakte at syklister som fint holder 40-50km/t skaper endel situasjoner når de kjører forbi biler på høyresiden.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Geir »

Fytterakkeren! Det skal ikke forundre meg om det blir en realitet før vi aner det. Det er jo ikke et land i verden der politikere og byråkrater er så kåte på reguleringer og forbud som her på berget, og siden den store guru EU ligger og småvisker om slike uhyrligheter skal det ikke forunder meg om regjeringen - til trampeklapp fra suppegjøkene på TØI - kjørere i gang fort som f** for å få stjerne i boken og klapp på skulderen. Det er til å bli verre av... :sorry
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av jhn »

Geir skrev:...... Det er til å bli verre av... :sorry
:-k Verre enn ?

mekkern
Innlegg: 7667
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av mekkern »

dette er ikke noe å lure på.det ER allerede vedtatt.og pga EØS avtalen er vi forpliktet til å følge dette. ](*,)

http://dt.no/forbruker/snart-tvinges-du ... -1.6678992
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Geir »

jhn skrev:
Geir skrev:...... Det er til å bli verre av... :sorry
:-k Verre enn ?
Vel, 80 grenser ned til 70, 70 til 60, TØI(se)forskerne med sin meget enkle forskning som gang på gang kuliminerer med et nytt forbudsforslag ogsåburtetter. Slikt blir jeg dårlig av. Nå skal vi bli fratatt kontrollen over hastighet på eget kjøretøy. Da blir jeg verre...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av jhn »

Jo, æ blir nok verre æ også :8-[

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Geir »

@jhn: Det er fare for det...

Siden jeg bor på bygden har jeg vurdert et slikt kjøretøy:
Bilde
En karjol må jeg vel kunne finne i en løe rundt om her, og bygger jeg om garasjen til stall og kjøper hest skulle jeg være i mål. Er ikke mange årene til vi glatt holder fartsgrensene med slike ekvipasjer likevel. ](*,)
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Tysnes »

Geir skrev:@jhn: Det er fare for det...

Siden jeg bor på bygden har jeg vurdert et slikt kjøretøy:
Bilde
En karjol må jeg vel kunne finne i en løe rundt om her, og bygger jeg om garasjen til stall og kjøper hest skulle jeg være i mål. Er ikke mange årene til vi glatt holder fartsgrensene med slike ekvipasjer likevel. ](*,)
2-Hjul og en hestekraft :knegg

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Crinos »

Jeg tror nok at selv om lovverket er på plass, så kan det blir vanskelig å implementere.
Skal alle eldre kjøretøy få montert en fartsregulerende enhet? Hva om kjøretøyet ikke har elektronisk motorstyring, eller ikke praktisk mulig å implementere uten å bryte garantikrav fra bil/mc merke.

På nye kjøretøy kan dette selvsagt bli påkrevd på alle kjøretøy som skal være kjøredyktige, men på lik linje som det trikses med fartsskiva på buss/vogntog ville jeg tro at det kommer "hacks" på denne enheten.

Det som også er til tanke er. Hvordan skal systemet fungere? Det leser skilter, javell. Om kameraet som skal lese, er tildekket... Får man da ikke lov til å kjøre?

Tror det finnes MANGE måter å unngå en slik "tredd-ned-over-hodet" device. Jeg har i alle fall ingen bekymringer for dette! Nesten bare tåpelig at noen har brukt tid, energi og ikke minst penger, på å tenke på dette og ikke minst utvikle dette.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Intruder »

Å innføre noe slikt er helt koko som endel andre tiltak fra vegmyndighetene,men tydeligvis bare ikke her på berget. :dontknow
Husker MC-kara rundt her i gammelverden satte på tape på registreringsskiltet da de skulle kjøre,D 7341 ble f.eks. lett til D 9894 om en hadde fantasien i orden.. :thumleft (og DET hadde man..)
Kom pollti etter var tapebitene borte og der sto bare noen tåpelige gubber og :dontknow :oh
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg har liten tro på at dette blir innført i min tid som sjåfør.... :mk

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:Jeg har liten tro på at dette blir innført i min tid som sjåfør.... :mk
"Håper" du har rett men hvis det ikke kommer motstand til sånne tåpelige forslag så tror de at det er flertall for Og plutselig er sånne tåpelige forslag en regel. Den som tier den samtykker sies det og stilletiende "motstand" er lite verd. Mye tull er innført uten motstand på grunn av sånne misforståelser, sist for eks ombygging av våtrom i eneboliger som var det glade vanvidd og regelryttere som ikke så vanviddet i det de innførte.......

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av jhn »

Æ trur heller ikke det e noen umiddelbar fare.
Men hvis vi et øyeblikk glemmer at vi e trafikkanter som gjerne vil ha det litt "gøy" på landeveien, og bare ser på det som et trafikksikkerhetstiltak som ikke plager oss, så kan man vel si at det e et godt forslag ? Man vil jo få redusert antall omkomne med 50%, det har vi vel ingenting i mot ?
E det ikke litt underlig egentlig, at vi, altså folk flest, som jo e for et lovregulert samfunn som skal straffe lovbrytere, står så hardt på kravet om retten til å bryte loven ?
De tekniske utfordringene Crinos nevner kan sikkert løses, om ikke, så putter de sikkert en ferdskriver e.l. inn i kjøretøyet slik at de kan ta oss i ettertid.
Før eller siden kommer det nok, æ e veldig glad for at det nok mest sannsynlig blir siden, og ikke før.
Æ må presisere at æ vil heller ikke ha noen sånne greier på mine kjøretøy

Svar