Bruktimporterte, men uten festestropp på setet.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Lauri
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Bruktimporterte, men uten festestropp på setet.

Legg inn av Lauri »

Jeg myser etter 70/80-talls japser og mange som finnes er importert enten fra UK, USA eller Sverige. Nå har jeg kikket på noen som har kommet på norske skilt og til min overraskelse har jeg oppdaget at en håndfull hverken har setebøyle eller festestropp for passasjer!!

Kjøretøyforskriften sier i § 18-7 (om sitteinnretninger og sikringsutstyr på to motorvogner), nr 2
"Motorsykkel som registreres for to personer skal være utstyrt med hensiktsmessig bøyle plassert bak sitteinnretningen hvor passasjeren kan holde seg fast og/eller setestropp med wire eller fiberinnlegg som tåler en kraft på 2.000 N."

Merkelig .... og disse er registrert på norske skilt OG eierne sier at det ble aldri krevd bøyle eller stropp!

Kanskje det ikke fantes slikt på 70/80-tallet?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

joo
Motorsykkelen din: '

Re: Bruktimporterte, men uten festestropp på setet.

Legg inn av joo »

Mener bestemt at der var stropper på setet på de jeg har hatt og de jeg husker av andre sykler fra slutten av -70 og oppover 80-tallet.
Vet ikke når kravet kom? Hvis det ikke var et absolutt krav den gang får det vel neppe tilbakevirkende kraft på eldre årganger? (Men jeg tror kanskje det var et krav...?)
På eldre sykler har eierne kanskje trekt om setet og hoppet over stroppa? Og så har Tilsynet ikke visst om eller ikke sjekka sakene? Kan skje selv i de beste/verste etater :knegg
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

skullerud
Motorsykkelen din: VF759S

Re: Bruktimporterte, men uten festestropp på setet.

Legg inn av skullerud »

joda, det gjorde det. bare å se på gamle bilder av syklene det.
MEN, om det ikke er metallbøyle på sykkelen, så forsvinner nok reima ganske fort når man bytter setetrekk feks.

Svar