Bruker du handsfree når du kjører?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Baltazar »

Lurte på å skaffe meg en handsfree til telefonen når jeg skal ut på tur i sommer...Noen som kan anbefale en type som passer godt og ikke er ubehagelig under hjelmen? Også må det jo være en smart måte å svare samtalen da...

Finnes det noe slik?

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av TheBandit »

Jepp, det finnes. Sitter selv å ser på denne her: http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sec ... -2-persons" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sec ... r-1-person" onclick="window.open(this.href);return false;

Man svarer på telefonen med å bare snakke høyt i mikrofonen, evt trykker på knappen på enheten.

Lyden skal være utmerket ifølge engelske tester. Har Scala rider nå, men den fungerer ikke over 20 km/t ](*,)

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av TheBandit »

Ser det var ingen info på de linkene, men sjekk ut produsentens hjemmeside: http://www.cardosystems.com/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;
Interphone har også ett tilsvarende system: http://www.interphoneuk.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Baltazar »

men blir ikke dette veldig ubehagelig å kjøre med over tid?

Finnes det ikke noe som "bygges" inn i hjelmen?

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Dexter »

Jeg kjører med in-ear plugs og Scala rider. Kjører fint i 100 og prater i telefonen. Den er koblet til scala med blåtann. in-ear pluggene fungerer både som demping, og jeg får lyden rett inn på øret. Hører radio, musikk, eller prater i telefonen.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av ArcticTiger »

Når jeg kjører Mottorsykkel, så kjører jeg Mottorsykkel :thumleft .
Tellefon-skravling er det Kjærringer som driver med :prf

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Baltazar »


pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av pelsen »

ArcticTiger skrev:Når jeg kjører Mottorsykkel, så kjører jeg Mottorsykkel :thumleft .
Tellefon-skravling er det Kjærringer som driver med :prf
:knegg :thumleft :thumleft :thumleft

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Svolp »

Dexter skrev:Jeg kjører med in-ear plugs og Scala rider. Kjører fint i 100 og prater i telefonen. Den er koblet til scala med blåtann. in-ear pluggene fungerer både som demping, og jeg får lyden rett inn på øret. Hører radio, musikk, eller prater i telefonen.
Har du link til detta systemet??
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av TheBandit »

Baltazar skrev:men blir ikke dette veldig ubehagelig å kjøre med over tid?

Finnes det ikke noe som "bygges" inn i hjelmen?
Neida, dette systemet bygges inn i hjelmen og man har bare en liten "boks" på sida av hjelmen. Ikke noe ubehag :thumleft

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Dexter »

Svolp skrev:
Dexter skrev:Jeg kjører med in-ear plugs og Scala rider. Kjører fint i 100 og prater i telefonen. Den er koblet til scala med blåtann. in-ear pluggene fungerer både som demping, og jeg får lyden rett inn på øret. Hører radio, musikk, eller prater i telefonen.
Har du link til detta systemet??
Klart jeg har!

Her er Scalaen: http://www.cardosystems.com/scala-rider/scala-rider-q2" onclick="window.open(this.href);return false; (oppgradert versjon i fjor)
Så har jeg gjort noen modifiseringer som du kan lese om her: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t= ... it=#p85757" onclick="window.open(this.href);return false;
pelsen skrev:
ArcticTiger skrev:Når jeg kjører Mottorsykkel, så kjører jeg Mottorsykkel :thumleft .
Tellefon-skravling er det Kjærringer som driver med :prf
:knegg :thumleft :thumleft :thumleft
Jeg er i utgangspunktet enig, men... jeg har kjærring å unger, å for at jeg skal få kjøre "så mye som jeg(hun)vil", så er det en forutsetning at det er mulig å kontakte meg. Spesielt på lengre turer som f.eks. helg. Det andre er at det kan være hyggelig av og til å prate med en av dem man kjører sammen med - mens man kjører. Jeg og 2000Touring kjører en del sammen, og da bruker vi et TalkMore abonnement(han har ikke scala) i hver ende som gjør at vi ringer gratis, så kan vi prate så lenge vi vil eller har strøm. Møter jeg noen andre som har Scala kan jeg prate med dem etter at vi har "parra" settene. Snikkeren og jeg skravla faktisk under hele PreHøstTuren i fjor :knegg Når det blir nok, så kan man jo bare "legge på". Da har jeg masse god musikk som jeg kan høre på. Bluetoothen til mobilen har kjempebra forbindelse og jeg bruker da mobilen som spiller. Kan bytte sang frem og tilbake, pause osv fra scalaen på hjelmen (A2DP styring).

Det handler om muligheter! Så kan man bruke det man vil, når man vil - eller ikke :prf
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Snikkeren »

TheBandit skrev:.

Lyden skal være utmerket ifølge engelske tester. Har Scala rider nå, men den fungerer ikke over 20 km/t ](*,)
Jeg snakket med en kompis når jeg lå i ca 120, og han trodde jeg satt hjemme i stuen og snakket med han. Jeg hørte han helt fint også, selv om jeg hadde propper i ørene.

Og jeg husker en viss samtale over Strynefjellet, ikke sant Dexter? ;e
Selv da hørte vi jo greit hva den andre sa.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Dexter »

Snikkeren skrev:
TheBandit skrev:.

Lyden skal være utmerket ifølge engelske tester. Har Scala rider nå, men den fungerer ikke over 20 km/t ](*,)
Jeg snakket med en kompis når jeg lå i ca 120, og han trodde jeg satt hjemme i stuen og snakket med han. Jeg hørte han helt fint også, selv om jeg hadde propper i ørene.

Og jeg husker en viss samtale over Strynefjellet, ikke sant Dexter? ;e
Selv da hørte vi jo greit hva den andre sa.
Eh... ja... det er ikke farta det skal stå på hva angår lydkvaliteten. Scala har veldig bra støyfilter. Noen hadde testa dette en plass i norge i fjor, og det funka visst over all forventning... :-J
Det er det samme for skylda hvem som har den...

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av TheBandit »

Dexter skrev:
Snikkeren skrev:
TheBandit skrev:.

Lyden skal være utmerket ifølge engelske tester. Har Scala rider nå, men den fungerer ikke over 20 km/t ](*,)
Jeg snakket med en kompis når jeg lå i ca 120, og han trodde jeg satt hjemme i stuen og snakket med han. Jeg hørte han helt fint også, selv om jeg hadde propper i ørene.

Og jeg husker en viss samtale over Strynefjellet, ikke sant Dexter? ;e
Selv da hørte vi jo greit hva den andre sa.
Eh... ja... det er ikke farta det skal stå på hva angår lydkvaliteten. Scala har veldig bra støyfilter. Noen hadde testa dette en plass i norge i fjor, og det funka visst over all forventning... :-J
Nå er det ett gammelt scala rider system jeg har + en bråketet hjelm og delvis nedsatt hørsel så det kan jo være grunnen? :eh Men skal invistere i ny hjelm til sommeren og nytt system med mulighet for bike-to-bike intercom. Har sett på interphone F5 og Cardo scala rider G4 (eller nye G9 som kommer nå). Da må det jo bli bra? :D

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av ArcticTiger »

pelsen skrev:
ArcticTiger skrev:Når jeg kjører Mottorsykkel, så kjører jeg Mottorsykkel :thumleft .
Tellefon-skravling er det Kjærringer som driver med :prf
:knegg :thumleft :thumleft :thumleft
Dexter skrev: Jeg er i utgangspunktet enig, men... jeg har kjærring å unger, å for at jeg skal få kjøre "så mye som jeg(hun)vil", så er det en forutsetning at det er mulig å kontakte meg. Spesielt på lengre turer som f.eks. helg. Det andre er at det kan være hyggelig av og til å prate med en av dem man kjører sammen med - mens man kjører. Jeg og 2000Touring kjører en del sammen, og da bruker vi et TalkMore abonnement(han har ikke scala) i hver ende som gjør at vi ringer gratis, så kan vi prate så lenge vi vil eller har strøm. Møter jeg noen andre som har Scala kan jeg prate med dem etter at vi har "parra" settene. Snikkeren og jeg skravla faktisk under hele PreHøstTuren i fjor :knegg Når det blir nok, så kan man jo bare "legge på". Da har jeg masse god musikk som jeg kan høre på. Bluetoothen til mobilen har kjempebra forbindelse og jeg bruker da mobilen som spiller. Kan bytte sang frem og tilbake, pause osv fra scalaen på hjelmen (A2DP styring).
Det handler om muligheter! Så kan man bruke det man vil, når man vil - eller ikke :prf

Joa Dexter, jeg skjønner jo det der med å utnytte "mulighetene", klart det.
Men for min del, så handler livet på mottorsykkern om frihet, jeg vil være aleine når jeg er ute på mc-tur, uten forstyrrelser og gnag i øra. Det sier jeg fra om til folk, og det respekterer de. Jeg har med meg mobilen, og ser hvem som har ringt, og kan ringe tilbake når jeg må stoppe for å pisse eller fylle bensin.
:vs Og når det gjelder behovet for mussikk, så byr sykkla mine på de liffligste toner og symfonier, fra velformede innsugskanaler og velavstemte trompeter, som du kan tenke deg :thumleft De dekker mussik-behovet mitt :D :knegg !

Svar