Gamle garasjeportfjærer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Gamle garasjeportfjærer

Legg inn av Jompa »

Gamle leddporter ble ikke levert med sikkerhetswire inne i fjærene.
Og før eller senere ryker de. Idag, mens jeg og madammen satt og spiste middag, kom et kraftig smell nede fra garagen.
Den en fjæra hadde røket. Det er ikke første gang dette har hendt i min garage. Forrige gang det skjedde ble jeg anbefalt å strekke
en ekstra wire inne i fjærene, sånn at de holdes oppe under taket hvis de ryker.
Får man en slik i hodet, kan man bli hårdt skadet.
Fjær 002.jpg
Det er krefter i ei sånn fjær, her er takfestet etter smellet :
Fjær 003.jpg
Og fjæra hengende i sikkerhetswiren :
Fjær 004.jpg
Og sånn skulle den fortsatt ha vært:
Fjær 001.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Gamle garasjeportfjærer

Legg inn av Mysterion »

mhmm.... røk noen sånne på di gamle portene vi hadde der jobben lå før.
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Gamle garasjeportfjærer

Legg inn av RuneMC »

Ligner på en prikk på fjærsystemet til gamle-porten... Har alltid vært skeptisk til det fjærsystemet, men holdt heldigvis i 10 år uten å ryke.
Vi byttet i tide sist sommer til Crawford som kostet en pen slump, men det føles mye tryggere pga skjult/sikret vaiersystem pluss at den er mye stillere.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Gamle garasjeportfjærer

Legg inn av joo »

Takk for tips Jompa!
Har en garasje med noe lignende, i rekke. Søker om å få bygge en garasje nede på tomta også. Da er det godt å vite hvilke feller man kan gå i. Skal sjekke gammelgarasjen, der tror jeg jammen det er noe sånt som du har, UTEN wirer i.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
phantom
Innlegg: 82
Registrert: 13 mai 2011, 10:35
Motorsykkelen din: yamaha xvs 1100a

Re: Gamle garasjeportfjærer

Legg inn av phantom »

Dæven! Jompa, no vart æ skræmt. Bygget min garasje for ca 20 år siden, og har slike usikrede fjærer. tør ikke tenke på hva som kunne skjedd hvis en røk og "gampen" stod rett under. Ennå ligger den i dvale i eget veltemperert rom lengre inn i garasjen. Takk for tipset, i morra kjøper jeg wire på coopen og sikrer fjærene før gampen våkner av dvalen. TAKK!!

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Gamle garasjeportfjærer

Legg inn av Pollti »

Den ene innfestingen til fjæra mi røyk i fjor og landet midt mellom grombilen og Svarten . I dette tilfellet var det innboret feste i Leca bjelken som ga etter. Skremmende å komme i garasjen og se det triste synet med garasjeporten på halv tolv! Har planer om å kjøpe gjengestang og bolte de bakre festene med det tvers gjennom bjelken. Men så er jeg så inderlig sein i avtrekkeren og mikkmakk reparasjonen funker. Enda. Kjøp av gjengestang, rundinger og muttere ser ut til å ta tid.Men jeg vil ha svææære rundinger,regner det litt som stressavlastning i all min uvitenhet :scratch

(For rundinger er viktige oppdaget jeg da HG mistet en runding til mandelkværna si en dag !Det kostet flere hundre kroner i telefon utgifter før mysteriet ble oppklart. Da kjøpte jeg en runding støsuger som sikkert er en jævel til å finne fortapte rundinger ? Bilde Det kjøpet var ikke HG enig i så nå er den nedgradert til å feie i garasjen. Trist men leit)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Gamle garasjeportfjærer

Legg inn av Pollti »

Hvorfor menneskene kværner mandler opp vet jeg ikke noe om og det har garantert ikke mye å gjøre med garasjeport med og fjærer å gjøre ? Men når mandlene er gått igjennom en sikkert nøye planlagt prosess så klager jeg sikkert ikke når det endelige resultatet passerer drøvelen ? Så beklager jeg for avsporingen og pilter avgårde :prf

Svar