Kryssreferanser for oljespesifikasjoner?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
500DOHC
Innlegg: 76
Registrert: 27 nov 2011, 14:16
Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650

Kryssreferanser for oljespesifikasjoner?

Legg inn av 500DOHC »

Finnes det noe slik?


Eksempelhvis, hvilken API tilsvarer Yamahalube SE?
[album]3317[/album]

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Kryssreferanser for oljespesifikasjoner?

Legg inn av Haavar »

Kryssreferanse mellom ulike oljestandarer er ikke lett å få til.
En av årsakene til at Yamaha har egen olje er at de ulike standarene ikke tar hensyn til motorsykkler med felles olje til motor clutch og gir.
Moderne API spesifiserte motoroljer kan dermed i mange tilfeller ikke egne seg til motorsykkler desverre.
Yamaha sier i reklamen at yamalube oppfyller alle API spesifikasjoner for motorolje til bensinmotorer og kan brukes på alle yamaha motorsykkler.
Eneste standaren som spesifiserer bruk til motorsykkler er Japanske JASO standaren.
Så det vi må se etter ved valg av olje til sykkler med felles olje til motor gir og clutch er JASO MA som er egnet til clutch i oljebad.
Yamalube følger JASO MA spesifikasjonen. Det samme gjør MC olje fra biltema ,shell osv.
En oljetype man burde kunne bruke (uten at jeg skal anbefale det her), som jeg bruker selv er såkalt STOU olje, Super Tractor Oil Universal.
Kombiolje til traktorer som kan brukes på motor ,gir og hydraulikk. Oljen holder oftest API SF SG og er beregnet på clutch i oljebad samt gir.
Denne oljen har ingen JASO MA merking, men produktet er jo heller ikke rettet mot MC markedet.
Prisene på denne oljen er hyggelig. Biltema tar 40 kr literen for denne typen olje.

Brukeravatar
500DOHC
Innlegg: 76
Registrert: 27 nov 2011, 14:16
Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650

Re: Kryssreferanser for oljespesifikasjoner?

Legg inn av 500DOHC »

Takk for svar.
Ikke lett dette her nei, Penzoil har mineralolje med jaso-spec tror jeg.
[album]3317[/album]

Svar