Hvordan selger man en MC?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Banditmannen »

Nå er det sikkert noen som rister oppgitt på hodet, å tenker; "herregud, det kan da ikke være så vanskelig"
Men jeg tar sjansen, stiller meg lagelig til for hugg, å spør noen "dumme" spørsmål. :P :p

Det jeg er ute etter er praktiske tips og råd.
Som f.eks. hvordan gjør man med prøvekjøring?
Ber man om å få se gyldig førerkort? Kan og bør man ta kopi av dette?
Må man avtale på forhånd om hvem som er ansvarlig ved eventuelle ulykke? Og hva med forsikring?

Og hva sier man om sykkelen? Overøser man kjøper med detaljer, eller lar man denne selv spørre om det han/hun vil vite?
Kan man si: "Selges som den står", og er man da fritatt for ansvar om det dukker opp feil i ettertid?

Vel, det var det jeg i farta kom på, er det noe mer jeg burde ta hensyn til? :-k

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Gielas »

Banditmannen skrev: Vel, det var det jeg i farta kom på, er det noe mer jeg burde ta hensyn til? :-k
Ta en titt på http://www.nmcu.org, *Om kjøp/salg av MC* i kolonnen til venstre.
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Banditmannen »

Gielas skrev:Ta en titt på http://www.nmcu.org, *Om kjøp/salg av MC* i kolonnen til venstre.
Takker! :-)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Kawasaki »

Jeg pleier å fortelle/vise frem alle skavanker jeg kjenner til,hvis det er noen. At den selges som den står,fritar meg ikke som selger for hva som helst,hvis det er feil på den som jeg visste/burde vite ved salg.

Prøvekjøring må dem få lov til,med beskjed om at hvis dem krasjer så må dem kjøpe. Akkurat den er litt vrien,men har gått bra så langt. Ingen fasitsvar på hvordan det bør gjøres,man har jo lyst å selge også. Noen sjanser må man bare ta her i livet,det går som regel bra :-)
ikkebike.norwegianforum.net

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Banditmannen »

Takker for innspill! :-)

Så får vi se hva som skjer. Er en kar som har vist litt interesse, skal prate litt i morra, og avtale visning. :[-o<

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Welshen »

Var å prøvde en mc i fjor og da ble selger med bakpå..... Vanskelig sak det der, gikk fint, men er nok redd for at å kreve at noen skal kjøpe hvis man detter holder nok hardt.
For all del be om førerkort og ikke bare kikk på det, men se at det er riktig mann/kvinne på det. I tillegg så anbefaler jeg å se på fødselsdato og se at det kan passe sånn ca....sjekk at han har riktig klasse også. Er du i tvil så si ifra, og kanskje han har en annen legitimasjon også?

Du er ansvarlig for at du låner ut mc til en person som faktisk har lov til å kjøre og er edru.

Videre så anbefaler jeg at du enten beholder lappen hans mens han prøver eller at du noterer hvem dette er.... Jeg er såpass paranoid at jeg vil gjerne se hvem som prøver så jeg sjekker gjerne på forhånd på et lite google søk mv....hvorfor? jo for de fleste av oss har et eller annet treff og da kan man gjerne sjekke at det ikke er noe muffens......Det er ganske mange, både butikker og private, som har fått mc og bil stjålet i forbindelse med prøvekjøring......

og som kawasaki sier som går det jo nesten alltid bra, men allikevel kjedelig om det skulle skje akkurat deg.

Hvis den som skal prøve synes du er kjip, så forklar situasjonen og at du synes det er greit å være litt forsiktig, jeg har aldri opplevd at noen har synes det vært dumt.
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Godtvoksen

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Godtvoksen »

Når noen kommer å skal se/prøve en MC, så kommer de vel sjelden gående. De har med seg et kjøretøy de må parkere hos deg. Da ser jeg ikke det helt store problemer med å la de få prøvekjøre sykkelen, med tanke på at den kan bli stjålet. Vel og merke når vi snakker om MC'er i prisklasse under 100K og den er da vanligvis langt billigere en det bilen de kommer i vil koste.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Har lest om folk som kom i stjålet bil...
Så aldri mc igjen. :knegg :knegg
If it ain't broke, I'll break it.

Godtvoksen

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Godtvoksen »

ejs skrev::thumleft
Har lest om folk som kom i stjålet bil...
Så aldri mc igjen. :knegg :knegg
Vel, tilbyr de kontant betaling så kan det jo alt være falske sedler. Tror jeg ville latt være å selgen syklen om jeg var så paranoid. Det tryggeste er da å beholde den. Den kan jo for bli en vetran - MC... :lol

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Welshen »

Ja, det er en grense uansett for å være paranoid :lol , men sjekk for all del hvem som kommer for å prøvekjøre var det jeg prøvde å si istad.....he he......med nærmere gjennomlesing så kan det nok oppfattes som noe over kanten....men better safe than sorry:) Lykke til med salget!

PS, si ifra om feil og mangler, kanskje du slipper mange kjipe tlf i etterkant:)

Og spørsmålet blir vel nå, hva er planen for ny sykkel?????

Jeg har jammen blitt rammet at trefots syken.....usikker på hva det heter på mc da.....? Uff kom alt for fort.....tror dere kona tror på: "den har vi hatt lenge den"........
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av MrPitlane »

Det er mange måter å selge på, men det bunner for meg ut i tillit. Synes det er viktig at kjøper skal føle tillit.

Har tilbudt kr 1000.- i avslag for alle feil og/eller mangler som ikke har vært opplyst av meg før prøvekjøring.

Har ved noen tilfeller nekta prøvekjøring, da jeg var i tvil om kjøper ville kjøpe/eller var i stand til å fremskaffe penger. Klarte ikke fremskaffe kr 1000.- som depositum, men sikla på en bike til 160k.

Skal teste salgsmetoden igjen rett etter St.hans. Er da ferdig med årets alpetur og skal ut for å kikke etter noe annet.
Banditten skrev:Jeg har jammen blitt rammet at trefots syken.....usikker på hva det heter på mc da.....? Uff kom alt for fort.....tror dere kona tror på: "den har vi hatt lenge den".......
Banditten: Trenger du noe større, kontakt meg. :prop:
Sist redigert av MrPitlane den 02 apr 2012, 10:18, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Svolp »

Jeg krever et kontant depositum ved en prøvekjøring.
mellom 5000 - 10.000kr alt etter hvor dyr kasko du har.. Aldri vært noe problem, hvis dem ikke klarer og skaffe kontanter ved en prøvekjøring er dem heller ikke interessert i og kjøpe.

Da er du som selger sikra for evt uhell, ber også om og se førerkort. Har dem "glemt" blir det ingen tur.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38047
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av AJ »

Flyttet denne til "MC aktuelt" forumet siden emnet ikke er annonse, men mer generell, opplysende og ikke minst aktuell info om salg av MC.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av MaxTron »

"Hvordan selger man en MC"

:-k Skjønner ikke spørsmålet visst, kan de selges og?? :notlistening :oh

Har hørt om det båtfolk kaller 3-fotssyken ja..
Har også hørt noen påstå at det er noe som heter kubikksyken, men veit ikke hva det er egentlig.

Men svenskene sier det jo så fint: "Kubikk gjer vrid" :prop:
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Kawasaki »

Svolp skrev:Jeg krever et kontant depositum ved en prøvekjøring.
mellom 5000 - 10.000kr alt etter hvor dyr kasko du har.. Aldri vært noe problem, hvis dem ikke klarer og skaffe kontanter ved en prøvekjøring er dem heller ikke interessert i og kjøpe..

Har ikke solgt/kjøpt så veldig mange kjøretøy,men har aldri tenkt tanken at jeg skulle hatt med meg så mye kontanter for å få lov til å prøvekjøre. Et bruktkjøp uten prøvekjøring blir heller aldri aktuelt fra min side.

Har forståelse for at noen ønsker dette, men håper også at dem gir klar beskjed på forhånd. Jeg ville blitt veldig skuffet hvis jeg hadde reist langt for å se på et kjøretøy,for så å ikke fått prøvd pga. at jeg ikke hadde kontanter med meg.
ikkebike.norwegianforum.net

Svar