Valget er veldig vanskelig.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av Coach »

Det å finne en sykkel som er den jeg vil ha er ikke lett. Er jo en mann som holder på å kjøre opp på kl A. Og har ikke akkurat tung erfaring med sykkeltyper ennå. Har sett på en del sykkler hos en del forhandlere i Trondheim, har også sett litt på brukte sykkler. Har fått mange gode råd her på forumet om valg av sykkler. jeg nevner. TDM,V-Strom.
Jeg er 41år og 194cm og bruker MC klær i str 64. Så man kan vell si at noe gatesykkel blir det ikke.

Har sett på TDM,800GS,650GS,Varadero,NC700X.

Har forstått at ABS er et "må ha" på sykkel. Og synes kansje at jeg bør ha litt mer en 50HK på en sykkel. Hadde satt en maxpris på 90000 for første sykkel. Men som noen nevnte her inne. Når man ser på sykkler "finner" man grunner for å kjøpe noe dyrere. Og det er jeg veldig enig i.
Har vell konkludert med at jeg kan bruke noen flere "kronasjer" hvis argumentasjonen er god.

Tok en titt på en BMW 800GS i helga, må si at den passet meg og min kropp veldig bra. Har også sett på "Globe" sin TDM før han solgte den. Det var også en veldig fin sykkel. En TDM får du vell for +- 100000.- En 800GS må du vell ut med 130000.- +-.


Ønsker gjerne synspungter fra dere som har holdt på med sykkel en tid. Jeg sliter litt meg valget som dere skjønner.

:-k
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av SuperMorten »

Jeg setter meg bare stille og rolig ned, og følger med :mk Er i samme båt som deg. Jeg er også 194 høy, men er litt mer lang og hengslete (ønsker meg 20-25 kg til..). Er foreløpig ganske rådvill jeg også.. :-k
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av ejs »

:thumleft
Jeg mener at sykkel er hobby... :D
Bruk hjertet,ikke fornuften.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av rerell »

Du kan resonera fram och tillbaka i all evighet, men nöjd blir du bara om du slutar höra på hjärnan och hellre hör på hjärtat. Köp den som får hjärtat att slå extra hårt och bekymra sig inte så mycket för om det är "rätt". Detta blir inte den sista motorcykeln du köper; du kan byta senare om det blir fel, och ingen tid du tillbringar på MC (även om det är "fel" MC) är bortkastad.

Och, ABS är inget "må ha", det är "kjekt å ha".

Lycka till!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av Crinos »

Intresant at både du og Gielas vurderer TDM'n og BMW F800GS. :thumleft

Jeg har dessverre ikke det meste av erfaring på verken den ene eller den andre av disse syklene. Men som du nevnte i en annen post... Det er MYE følelser ute å går når man handler sykkel (og bil). Hva DU føler er best.

Kanskje ikke fult så gøyalt alternativ kan jo være å vente til du har kl A i hende, og så ta en liten prøvetur på noen forskjellige sykler. Kjedelig om du SER på TDM og SER at den er fin, men når du KJØRER så er den kanskje ikke fult så grei etter en time i sadelen...

Jeg skal ikke si så mye selv.. Jeg kjøpte meg en stivramma harley 2 måneder før jeg hadde A stemplet i sertifikatet. :roll

Hva F800GS'n angår, ser jeg en del av dem på finn... Men der ligger snitt prisen på ca 150.000,- og det er jo betraktelig mer enn hva du har tenkt på.

Så har du jo Harley patrioten i meg da... http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34094616" onclick="window.open(this.href);return false;
Dyna Lowrider for under 90.000,- :thumleft

Yamaha Dragstar kan jo også muligens være noe for deg, men dette er vel kanskje helt feil segment type sykkel for deg?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34069505" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av Crinos »

rerell skrev:Och, ABS är inget "må ha", det är "kjekt å ha".
Det har vert noen diskusjoner frem og tilbake her inne om dette med ABS på "begynner sykler".
Man lærer helt klart bedre å kjøre uten ABS. Man "stoler" ikke på at elektronikken skal ordne opp.

Dette gjør kanskje at noen er litt stive og stutte i begynnelsen, men når du så har lært deg å kjøre uten ABS, er det bare en fryd og lek når du går over til en sykkel med ABS. :thumleft

Starter du derimot på en sykkel med ABS, og går den andre veien.. Så kan du fort få deg noen uheldige opplevelser, spesielt når du kjører på grus/sand.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg er 1.96 høy, og har en 10-15 kg for mye... Det er et stort problem å finne en sykkel med god nok plass til beina. Og det er viktig for komforten og dermed kjøregleden på litt lengre turer. For min del så har jeg funnet at de store reise-enduroene (adventurer) og sports-tourerne er de som passer meg best. Ganske oppreist sittestilling, og beina ganske rett under kroppen gir god kontakt og kontroll med sykkern, og god veifølelse.
Problemet for oss langbeinte er ofte avstanden fra salen og ned til fothvilerne, det er ofte for lite avstand så kne og hoftevinkel blir feil. Det kan rettes litt på med senkefothvilere og litt ekstra stopping på setet.
En moderne reise-enduro har gode resurser i motor, kjøreegenskaper og bremser, og mang en RRR-fører har bltt overrasket over hvor godt en sånn sværing henger på..... Og de er suverene på slitte norske småveier og takler grus brukbart.

Den er jo kostbar, men jeg må si at Ducati Multistrada 1200 er den beste sykkern jeg har prøvd, fantastisk å sitte på. Og med enorme ressurser på alle vis :yeyeye

:vs Ellers trives jeg godt på den gamle -98 Triumph 900 Tigern, Triumph 1050 Tigern (som er til salgs :sorry ) og -06 Ducati Multistrada 1000, de er alle gode sykkler for min lange skrott, og gir kjøreglede i Massevis :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av jhn »

Veldig enig i det Arctic Tiger sier om reise-enduroene, helt suverene sykler under alle forhold. Så er jeg også enig i det Crinos og rerell sier om ABS, det er ingen nødendighet, men en fordel i enkelte situasjoner. Æ har aldri hatt ABS, og aldri hatt noe akutt behov, eller følt noe stort savn. Hvis du finner ut at ABS ikke er et must likevel, så kan du føre en V-strom 1000 opp på lista di også. Det e en meget bra sykkel (etter min målestokk) den e også ganske rimelig i forhold til sammenlignbare modeller.
Men lykke til uansett hva du måtte velge :thumleft

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av tagesk »

StigRoar skrev: Har forstått at ABS er et "må ha" på sykkel.
Mitt råd (efter å ha kjørt 190.000 km på MC) er: Om du ikke heter Rossi eller Stoner, eller om du ikke kjører på bane, da vil du aldri merke at du har ABS før du trenger det.
Men den dagen du trenger det, da stiller du deg i den svært lange gjengen av folk som sier "Aldri MC uten ABS".

Senest for to uker siden var det en her som skrev at han hadde bare "så vidt" tatt i forbremsen og gått ned med et brak.
Med ABS hadde det neppe skjedd.

Det er ikke gøy å oppleve en panikksituasjon.
Livet og helse står ofte på spill.
Men man lærer én ting: Det som har skjedd, det kan skje i gjen.
Og man blir veldig "ovenifra og ned" til folk som sier "Jeg kommer aldri til å panikkbremse, for jeg ....... Rossi / født med flaks / trener / sakte / flink / aldri regn / whatever"

Se på denne filmen
[video]http://www.youtube.com/watch?v=-ZFpIpaFMlc[/video]
Farten er lav og ingen stor ulykke.
Men årsaken til at han går i grøften er enkel: Litt for stor fart gjør at han får panikk og trykker ned bakbremsen.
Dermed sklir han av veien.
Med ABS hadde han greid seg fint.

I teorien kunne han bare ha latt være å bremse.
Men teori og virkelighet er ikke det sammen.

Motto: overse de som sier du greier det uten ABS på biler og motorsykler, og lev lenger uten å tape noe i kjøeglede!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av Banditmannen »

ejs skrev::thumleft
Jeg mener at sykkel er hobby... :D
Bruk hjertet,ikke fornuften.
Nei, huff! Må ikke blande fornuft inni dette! :[-(
Her er det følelser som gjelder! :prop:

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av Globe »

Ang. ABS, denne viser vel også oss noe:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=M3MfLcJLaCs[/video]

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av Welshen »

Jeg støtter tagesk på dette om abs. Jeg satte det som en av mine absolutte krav da jeg kjøpte sykkel nå, det og varmehåndtak. Varmehåndtak ble montert på nå, da det var en smal sak. Når det gjelder abs så håper jeg at jeg aldri får behov for denne, og at kr er bortkastede, men hvis..... Så vet jeg med mye kjøring i høyhastighet da med bil og med mye banekjøring at den dagen det virkelig gjelder så er det ikke sikkert jeg klarer å holde hodet kaldt nok til å tenke bremseteknikk...... Redsel og uventede situasjoner kan å selv Schumacher til å trenge litt hjelp........ Og jeg er ingen schumacher ...... Så det var min mening.......

Og globe: en utrolig bra film...... Ord blir vel igrunn unødvendige når du har en slik film......

Lykke til med valg. Det er jo vanvittig moro å kikke på ulike mcer, og prøve.... Velg med hjertet men la abs bli med.....
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av ojda »

La det først være sagt at ABS er et fantastisk hjelpemiddel, men! Det kan jo ikke nektes for at det er kjørt motorsykkel i en mannsalder før dette var tilgjengelig på sykkel.
Jeg selv har faktisk aldrig hatt ABS på noen av mine.( Men det kommer nå, både det og Tractionkontroll på den nye sykkelen som ikke burde være mer enn 1-2 uker unna :thumleft).
Det er slett ikke noen absolutt nødvendighet, men det er helt klart at det minsker bremselengden en hel del da man ikke trenger å legge inn stor sikkerhetsmargin i bremsingen for å unngå forhjulslåsning. Den utforkjøringen til denne Harlyen og han som kom etter hadde vel vært best kurert med litt kjøretrening :redface
Så jeg gjentar igjen Abs er kjempeflott, men det går faktisk å kjøre uten også.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av mekkern »

Hvis ABS tractionkontroll og ESP er helt essensielt på kjøretøy må jeg ha kjørt forferdlig feil i over 30 år...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Valget er veldig vanskelig.

Legg inn av Welshen »

Tror ikke du har kjørt helt feil mekkern, men jeg er jo ikke så rutinert som deg og setter stor pris på litt hjelp i panikk situasjoner..... Jeg tror helt sikker at noen sikkert klarer seg uten, men tenker at kanskje er det som kan gjøre en forskjell for meg som ikke har Kjørt i 30 år.....

Men igjen : jeg kjører slik at jeg forhåpentligvis aldri trenger abs .....
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Svar