Bytte dekk på spilefelger

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Bytte dekk på spilefelger

Legg inn av fikse »

Har for første gang kjøpt meg sykkel med spilefelger, og skal bytte dekkene på den straks jeg får den i hus.
Har bestillt nye dekk, og tenkte ikke mer over saken. Men så begynte mine små grå å bevege seg, det skjer fra tid til annen, blir like overrasket hver gang :prop:

Innerslange! Felgbånd! Bør jeg/må jeg bytte dette også?

Er det i så fall ekstremt viktig at det er slange for absolutt til den dimensjonen dekk som skal brukes, eller er det litt å gå på her og der?

Biltema selger både bra og dårlige greier. Noen med erfaring fra deres slanger?

Om jeg ser på dim-en som Biltema har, kunne jeg f.eks brukt 100/90-19 slange til 110/80-19 dekk?

Felgbånd?

Nå skal jeg bruke dekk som er beregnet for slangeløse felger, men altså med slange. Er det noe der jeg bør ta spesielt hensyn til? På slangeløse har jeg pleid å bruke glidemiddel for elektro-rør-trekking (aperunk). Er det kurant å bruke nå også? Eller er det talkum-pudder (barnerumpepudder) som skal brukes?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bytte dekk på spilefelger

Legg inn av Jompa »

Slangen må ihvrtfall ikke være for stor. Da blir det både ubalanse og gnaging på slangen pga at det "skrukker seg" inne i dekket.
Felgbandet bytter du hvis det er slitt.
Og pump opp dekket en gang, slipp ut lufta og fyll dekket på nytt, så legger slangen seg helt jevnt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Bytte dekk på spilefelger

Legg inn av fikse »

Jompa skrev:Slangen må ihvrtfall ikke være for stor. Da blir det både ubalanse og gnaging på slangen pga at det "skrukker seg" inne i dekket.
Felgbandet bytter du hvis det er slitt.
Og pump opp dekket en gang, slipp ut lufta og fyll dekket på nytt, så legger slangen seg helt jevnt.
Takk for svar og tips :thumleft Har tatt av gamle dekk og slange. Felgbånd ser noenlunde OK ut, så de beholder jeg (om ikke de koster "nada"), mens slangene er litt rusten rundt ventilfestet, så de byttes. Kjøpte en dunk med monteringspasta på Biltema, så bruker det og ikke noe pudder, om det høres fornuftig ut..
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Rune R
Innlegg: 54
Registrert: 05 jul 2012, 14:10
Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bytte dekk på spilefelger

Legg inn av Rune R »

Jeg var uheldig og kom til punktert sykkel når jeg skulle hjem fra jobb.
Den lokale dekksjappa var hjelpsom så jeg fikk stå der å skru av hjulet.
Det viste seg at jeg hadde fått flyttet på felgbandet når jeg la om dekk slik at slangen lå og gnaget på felgen.
Slangen var ikke noe og lappe på så dekksjappa la inn ny slange, fra Biltema.

Nå kjører jeg rundt med lappesaker under salen, og ekstra slanger i toppboksen når jeg er på lang tur, dvs har aldri punktert siden :lol

mekkern
Innlegg: 7668
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bytte dekk på spilefelger

Legg inn av mekkern »

Rune R skrev:Nå kjører jeg rundt med lappesaker under salen, og ekstra slanger
funker gull-samme med lappeskum...aldri flatt dekk.. :prf :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Bytte dekk på spilefelger

Legg inn av fikse »

Rune R skrev:Jeg var uheldig og kom til punktert sykkel når jeg skulle hjem fra jobb.
Den lokale dekksjappa var hjelpsom så jeg fikk stå der å skru av hjulet.
Det viste seg at jeg hadde fått flyttet på felgbandet når jeg la om dekk slik at slangen lå og gnaget på felgen.
Slangen var ikke noe og lappe på så dekksjappa la inn ny slange, fra Biltema.

Nå kjører jeg rundt med lappesaker under salen, og ekstra slanger i toppboksen når jeg er på lang tur, dvs har aldri punktert siden :lol
Fort gjort å legge ting litt småskjevt når en monterer. Strevde litt når jeg byttet på min ja. Klarte å herpe den ene nye slangen, som kom i klem mellom en spake og felgkanten.
Å ha med seg lappesaker er lurt vettu! På en Deauville jeg hadde, punkterte jeg 2 ganger på kort tid. Begge ganger fikset på dekkverksted. Så kjøpte jeg meg en liten boks med lappesaker på boks fra Biltema, og etter det var det slutt på punkteringen :-k :P :p
Dog, har jeg hjulpet andre MCister med å ha med lappesaker. 2 ganger har jeg gitt vekk boksen til en i nød, og den ene gangen fungerte det godt nok til at fyren kom seg videre. Så lappesaker kan være kjekt å ha med seg på ene eller andre måten :roll
Har forresten tenkt å prøve en annen vri: anti-punkteringsskum. Stoff en fyller dekket med, _før_ en evt punktering. Har fått stoffet på tunet, men har ikke fått fylt opp ennå :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Bytte dekk på spilefelger

Legg inn av MrPitlane »

Har forresten tenkt å prøve en annen vri: anti-punkteringsskum. Stoff en fyller dekket med, _før_ en evt punktering. Har fått stoffet på tunet, men har ikke fått fylt opp ennå
Sjekk bare på boksen at den egner seg til dekk med den type slange du har. Mange er best egnet til slangeløse dekk.

Jeg pleier å bruke talkum rundt slangen for å få den til å passe godt inn i dekket, Bedre med talkum mellom slange og dekk enn med monteringspasta. :prop:

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Bytte dekk på spilefelger

Legg inn av fikse »

MrPitlane skrev:
Har forresten tenkt å prøve en annen vri: anti-punkteringsskum. Stoff en fyller dekket med, _før_ en evt punktering. Har fått stoffet på tunet, men har ikke fått fylt opp ennå
Sjekk bare på boksen at den egner seg til dekk med den type slange du har. Mange er best egnet til slangeløse dekk.

Jeg pleier å bruke talkum rundt slangen for å få den til å passe godt inn i dekket, Bedre med talkum mellom slange og dekk enn med monteringspasta. :prop:
Jepp. Den jeg lenket til tar begge typer. Veldig praktisk at den kan fylles på, uten at en _må_ kjøre med det samme. Slik de beskriver stoffet virker det til å være temmelig universalt :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Bytte dekk på spilefelger

Legg inn av fikse »

En ting jeg har lurt litt på: På nye slanger følger det med en konisk skive som ligger inn mot ventilfestet på slangen, samt 2 stk mutre. Skal begge mutrene være på _utsiden_? Ser for meg at den nederste skal fingerteites, mens den ytterste er for å låse nederste. Er det korrekt? Ser at dette blir praktisert litt ymse på dekkverksteder :scratch
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar