Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed T.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Delta8v
Innlegg: 92
Registrert: 03 mai 2012, 22:23
Motorsykkelen din: 1998 Triumph Speed Triple 885ccm
Sted: Oslo
Kontakt:

Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed T.

Legg inn av Delta8v »

Heisann!!
Helt ny på dette forumet og fersk MC fører :roll

Jeg har gått til anskaffelse av en 1998 Triumph Speed Triple (T509). Denne er helt sjef, god å kjøre, kan behandle den tøft å den går dit du vil :)

MEN, har fått kast i venstre skive foran, og denne må byttes...... har nye skiver og klosser liggende, men har jo nada greie på dette og den første timen jeg kunne få på verksted var 21.05...... litt sent når jeg skal kjøre nordover 16.05 :-k

Er det noen i Oslo eller i nærheten som kunne hjulpet meg med dette? :redface

Takk for at du tittet innom uansett :prf

Et bilde må jeg legge til :prf
Bilde

Mvh. Erlend Romsås
Oslo

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed

Legg inn av AJ »

Hey, hey, hey Delta8v ! Tøff sykkel :thumleft

Er nok dessverre ikke den rette til å hjelpe til med skiveproblemet, men passer rimelig greit til å ønske deg velkommen her på MCsiden.no :P :p
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed

Legg inn av SuperMorten »

Hei og velkommen :vs

Har ikke gjort det selv, og mulig jeg tar feil, men trodde det var bare å ta av hjulet og skifte skive.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Re: Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed

Legg inn av Tiki »

Hei, er i nesten samme situasjon selv. Fikk kast i høyre skive foran på min Sprint ST (etter en liten flau nybegynner-forglemmelse). Jeg har mange tommeltotter men fikk skrudd av ABS sensoren på venstre side, skrudd av bremsekalipperne på begge sider, av med forskjermen og av med hjulet. Da sitter bremseskiven skrudd i felgen med umbraco skruer og bare å skru av. Venter nå på ny og krysser fingrene for at det bare er å skru på igjen.
Pris på ny skive: Kr. 2900,-!!! Trodde ikke det var mulig, men hadde ikke tid til å vente på ny hvis jeg f.eks skulle bestille på nett.

Lykke til!

Thomas

Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Re: Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed

Legg inn av Tiki »

Ps! Bor på Lørenskog og har evt. anledning til å hjelpe i morgen formiddag eller søndag ettermiddag. Men er som sagt ingen Mekke-Mikkel. Har en Biltema depotstøtte tilgjengelig også.

Thomas

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed

Legg inn av RuneMC »

Ang verksteder - har du sjekket f.eks. med Pitstop på MC-Oslo (v/Helsfyr)? Relativt enkle greier for ethvert MC verksted som har alle verktøy, og nødvendige deler har du jo.
Ellers er det vel et verksted som heter Hjelpis ved Sinsen og Geir Hestmann Motor og AMD motorsykler i samme området.

Alternativt tror jeg NAF MC har mekke-muligheter i lokale ved Bryn/Helsfyr - så går jo an å sjekke ift å melde seg inn som medlem der.

Hvis du skal gjøre det på egenhånd trengs en depotstøtte foran. Det finnes to typer - en med tagger som går i underkant av gaffelbena eller en som løfter under gaffelkronen. Sistnevnte er mer stabil hvis den passer din MC.
I tillegg det som trengs av annet verktøy til forskjellige skruer.

Momentene for skifte av bremseskiver er i korte trekk
- Skru av bremsekalipere (ellers får du ikke av hjulet)
- Skru av evt ABS sensor (hvis det er det på MCn)
- Løsne strammeskrue på ett av gaffelbena (iflg brukermanual, som regel bare ene siden som skal løsnes, ikke begge)
- Skru ut og fjerne hjulbolten
- Fjerne hjulet
- Skru av gml skiver og på nye
- gjør resterende i motsatt rekkefølge

Forsåvidt enkelt alt dette, men du bør også ha momentnøkkel fordi skruer i aluminium skal strammes akkurat godt nok men ikke for mye. Vrir du skruene for hardt så ødelegges gjengene og du har med ett et mye større problem. Hvor mye de forskjellige skruene (skruene til bremseskivene, bremsekaliperne, hjulbolten og strammeskruen) skal strammes er angitt enten i brukermanual eller i servicemanual. Og husk blå "Threadlock" er lurt på alle skruer, så de ikke vibrerer seg løse.

Litt om temaet her - inkl bremseklosser (veldig viktig å ikke komme borti bremsehendelen når bremsekaliperne er av - ellers kan du slite for å få bremseklossene fra hverandre igjen...)
http://www.youtube.com/watch?v=CmN7sZzxDM0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=fawCB_fHGJE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=dUoMRX7gFy0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=oZn6kc0HVqk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=ZbQUpbeVHzo" onclick="window.open(this.href);return false;

(Allen-key som nevnes i videoen er det samme som Umbraco nøkkel. Torque = moment)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Delta8v
Innlegg: 92
Registrert: 03 mai 2012, 22:23
Motorsykkelen din: 1998 Triumph Speed Triple 885ccm
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed

Legg inn av Delta8v »

Heisann alle sammen :vs
Jøss, her tror jeg ikke det blir noe problem å få hjelp med sykkel fremover :prf
Takk for velkomsten!

Jeg har som sagt ikke greie på sykkel :roll Men har skrudd mye bil da :P :p
Holder på å shine opp min gamle Lancia Delta EVO, men når det kom til å få av skivene på sykkel'n kom jeg til kort gitt :redface
Det største problemet er å få sykkelen opp...... Var ikke så greit med en vanlig verksted jekk det :scratch :knegg
Men En slik biltema MCløfter er kanskje en god invistering ser jeg nå :P :p
Tiki : Kan hende jeg tar deg på ordet og kommer en tur ;-)
RuneMC : Takk skal du ha, noen momenter her som jeg ikke har tenkt over :prf
SuperMorten : Det trodde jeg også :redface
AJ : Takk skal du ha, det var hyggelig :D

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed

Legg inn av pelsen »

det trengs egentlig støtte både foran og bak til dette. Bilrema sin depotstøtte bak passer jo ikke på denne sykkern, de jeg kjenner som har eller har hatt slik sykkel har kjøpt støtte fra Triumph.
Frontstøtte funker dessverre ikke uten skikkelig støtte bak, sykkern velter når styret vrir seg.

Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Re: Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed

Legg inn av Tiki »

pelsen skrev:det trengs egentlig støtte både foran og bak til dette. Bilrema sin depotstøtte bak passer jo ikke på denne sykkern, de jeg kjenner som har eller har hatt slik sykkel har kjøpt støtte fra Triumph.
Frontstøtte funker dessverre ikke uten skikkelig støtte bak, sykkern velter når styret vrir seg.
Jeg har ikke trengt støtte bak da jeg har midtstøtte og har løsnet senterbolt når dekket står nede. Så det har ikke vært noe problem med at styret vil vri seg.

Og Delta8v, du er velkommen. Du kan sende meg en melding her inne (tror det er mulig).

Thomas

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed

Legg inn av pelsen »

Tiki skrev:
pelsen skrev:det trengs egentlig støtte både foran og bak til dette. Bilrema sin depotstøtte bak passer jo ikke på denne sykkern, de jeg kjenner som har eller har hatt slik sykkel har kjøpt støtte fra Triumph.
Frontstøtte funker dessverre ikke uten skikkelig støtte bak, sykkern velter når styret vrir seg.
Jeg har ikke trengt støtte bak da jeg har midtstøtte og har løsnet senterbolt når dekket står nede. Så det har ikke vært noe problem med at styret vil vri seg.

Og Delta8v, du er velkommen. Du kan sende meg en melding her inne (tror det er mulig).

Thomas
Speedtrippelen har ikke sentralstøtte

Delta8v
Innlegg: 92
Registrert: 03 mai 2012, 22:23
Motorsykkelen din: 1998 Triumph Speed Triple 885ccm
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed

Legg inn av Delta8v »

Speed Triple har bare sidestøtte ja...
Har vel funnet løsningen tror jeg, garasjejekk og støttebukker på fothvilere :)

Tiki : Skulle gjerne tatt en tur å sett på Sprint'n :)

Takk for hjelpen uansett :)


Håper å se noen rundt forbi i sommer :)

Ha en fortsatt strålende helg :)

E.R

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed

Legg inn av joo »

Parkerer under verandaen og henger fronten i ei jekkestropp for å holde oppe når jeg tar av forhjul. Men det er når man har midtstøtte. Kanskje du har en sånn mulighet som ekstra sikkerhet når du setter saken på jekk og bukker sånn for dobbelt-sikkerhets skyld.

PS; har tatt av mange forhjul, ikke hatt behov for å løsne kalipperne... bare presse stemplene litt inn før det skal på igjen.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Re: Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed

Legg inn av Tiki »

Delta8v skrev:Speed Triple har bare sidestøtte ja...
Har vel funnet løsningen tror jeg, garasjejekk og støttebukker på fothvilere :)

Tiki : Skulle gjerne tatt en tur å sett på Sprint'n :)

Takk for hjelpen uansett :)


Håper å se noen rundt forbi i sommer :)

Ha en fortsatt strålende helg :)

E.R
Bare jeg får skiven så er jeg på veien igjen. Da kan vi få til et treff på veien.

Thomas

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed

Legg inn av MaxTron »

joo skrev:Parkerer under verandaen og henger fronten i ei jekkestropp for å holde oppe når jeg tar av forhjul. Men det er når man har midtstøtte. Kanskje du har en sånn mulighet som ekstra sikkerhet når du setter saken på jekk og bukker sånn for dobbelt-sikkerhets skyld.

PS; har tatt av mange forhjul, ikke hatt behov for å løsne kalipperne... bare presse stemplene litt inn før det skal på igjen.
Stusset også på dette med ta løs kalipperne, har heller aldri gjort det bare for å ta av forhjulet.

Har alltid ment at det var ett påeng IKKE å drive å løsne boltene som holder bremsene unødig.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Trenger hjelp til bytte av skiver i front, Triumph Speed T.

Legg inn av Snikkeren »

Men på forhjulet har man jo gjerne en kalliper på hver side. Hvordan får man da av hjulet når mellomrommet mellom kalliperne er mindre enn bredden på felgen?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar