Luftfilter TDM

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Luftfilter TDM

Legg inn av Coach »

Driver og vedlikeholder min "nye" TDM. Har skiftet olje og filter idag. Det gikk greit. Nå tenkte jeg å ta fatt på å skifte luftfilter.

Er dette veldig vanskelig å gjøre selv? Hvilke type filter Bør jeg velge?
Sist redigert av Coach den 08 mai 2012, 21:18, redigert 1 gang totalt.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Luftfilter TDM

Legg inn av Snikkeren »

Jeg byttet selv til K&N luftfilter på TDM'en min i fjor. Det er ikke så vanskelig. Tror jeg la ut noen bilder i loggen min. Skal se om jeg finner de igjen.

Når du først skifter filter, så kan du liksågodt gå for et "effektfilter" som kan renses og burkes om og om igjen. K&N er jo en av de mes kjente produsentene av luftfilter, så det er et trygt valg.

Edit: Fant det: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=84983#p84983" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit 2: Der er også bilde av den veldig vanlige luftfilterboks-modifikasjonen der.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Luftfilter TDM

Legg inn av SuperMorten »

Kunne selvsagt laget en egen tråd, men disse trådene om luftfilterbytte, fikk meg til å se hvordan jeg skulle bytte på min egen. Vet ikke om andre i forumet med samme sykkel, men fant uansett en på youtube..

[video]http://www.youtube.com/watch?v=McqgLkJ7Hk8[/video]
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38049
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Luftfilter TDM

Legg inn av AJ »

Snikkeren valgte K&N filter på sin, jeg satset på Pipercross. Har også Pipercross "effektfilter" på Tiger. Britisk filter til britisk sykkel er jo en selvfølge :P :p
Forskjellen mellom disse er antakelig marginal. K&N er laget av en slags bomull variant, om jeg ikke tar helt feil, mens elementet i Pipercross filteret er laget av noe som minner om skumgummi...
Begge skal renses og oljes etter bestemte intervall.
Tror K&N opplyser om at dette skal gjøre hver 50K km, mens Pipercross anbefaler hver 20K km.
Det var i hvert fall svaret jeg fikk da jeg jeg sendte Pipercrossprodusenten en mail om dette spørsmålet for noen måneder siden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Luftfilter TDM

Legg inn av ZZR-Erling »

Snikkeren skrev:Jeg byttet selv til K&N luftfilter på TDM'en min i fjor. Det er ikke så vanskelig. Tror jeg la ut noen bilder i loggen min. Skal se om jeg finner de igjen.

Når du først skifter filter, så kan du liksågodt gå for et "effektfilter" som kan renses og burkes om og om igjen. K&N er jo en av de mes kjente produsentene av luftfilter, så det er et trygt valg.

Edit: Fant det: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=84983#p84983" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit 2: Der er også bilde av den veldig vanlige luftfilterboks-modifikasjonen der.
Enig. Vi kjører KN-filter på GSXR1000 og ZZR1400 og ene bilen. Bilen har gått ca 100 000km på det filteret. Det kan ikke ses rare forskjellen fra et nytt om man renser det grundig.
Jeg valgte KN til bikene fordi trimfolk som vet å sjekke kvalitet utover hva som gir mest effekt, velger ofte det. Tenker på en viss "Dynoman" i Alta.

Normalt sett trenger man ingen remap av ECU, (feks vha Power Comander), når man bare skifter til et lettpustet filter og kjører med slip ons. Kjører man helanlegg kan noen bikes kreve remap for å få A/F-ratio trygt inn i et akseptabelt område, dog er vel ikke TDM'en så hissig av seg at den har så mye mer å by/puste lettere uansett "mode"..heh ;)

TDM'en er vel egentlig litt smårufsete i transmisjon/inj...så det kan være lurt å remappe av den grunn, men det vet jeg ikke noe om vedr denne biken.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Luftfilter TDM

Legg inn av Snikkeren »

Da jeg byttet potter, og satte i luftfilteret, gikk nok TDM'en litt magert. Det fine med TDM'en er at man kan justere blandingsforholdet med noen få tastetrykk. Selvfølgelig blir det ikke like nøyaktig som med PC og benkekjøring, men jeg fikk ihvertfall vekk de verste smellene.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ZZR-Erling

Re: Luftfilter TDM

Legg inn av ZZR-Erling »

Snikkeren skrev:Da jeg byttet potter, og satte i luftfilteret, gikk nok TDM'en litt magert. Det fine med TDM'en er at man kan justere blandingsforholdet med noen få tastetrykk. Selvfølgelig blir det ikke like nøyaktig som med PC og benkekjøring, men jeg fikk ihvertfall vekk de verste smellene.
Man trenger ikke alltid en benkkjøring. Dynojet har allerede gjort det, feks leverer de til TDM:

406-ALL All Maps
406-511 European model-Remus Revolution slip-on exhausts with baffles, Stock or aftermarket airfilter
406-510 European model- Scorpion slip-on exhausts and link pipe, Stock air filter, O2 sensor disconnected
406-509 European model-Scorpion slip-on exhausts and link pipe, with baffles, Stock air filter, O2 sensor disconnected
406-508 European Model, Laser Duo Tech slip-ons with race inserts, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-507 European Model, Laser Duo Tech slip-ons with road legal inserts, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-506 European Model, Leo Vince oval open slip-ons, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-505 European Model, Solo Moto oval open slip-ons, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-504 European Model, Bos GT CE approved slip-ons, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-503 European Model, Maxtreme CE approved slip-ons and stock or aftermarket air filter
406-502 European Model, Laser oval slip-ons with Db killers installed, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-501b European Model, Completely Stock Bike with O2 sensor disconnected
406-501 European Model, Completely Stock Bike
406-000 Zero Map

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Luftfilter TDM

Legg inn av ejs »

ZZR-Erling skrev:
Snikkeren skrev:Da jeg byttet potter, og satte i luftfilteret, gikk nok TDM'en litt magert. Det fine med TDM'en er at man kan justere blandingsforholdet med noen få tastetrykk. Selvfølgelig blir det ikke like nøyaktig som med PC og benkekjøring, men jeg fikk ihvertfall vekk de verste smellene.
Man trenger ikke alltid en benkkjøring. Dynojet har allerede gjort det, feks leverer de til TDM:

406-ALL All Maps
406-511 European model-Remus Revolution slip-on exhausts with baffles, Stock or aftermarket airfilter
406-510 European model- Scorpion slip-on exhausts and link pipe, Stock air filter, O2 sensor disconnected
406-509 European model-Scorpion slip-on exhausts and link pipe, with baffles, Stock air filter, O2 sensor disconnected
406-508 European Model, Laser Duo Tech slip-ons with race inserts, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-507 European Model, Laser Duo Tech slip-ons with road legal inserts, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-506 European Model, Leo Vince oval open slip-ons, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-505 European Model, Solo Moto oval open slip-ons, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-504 European Model, Bos GT CE approved slip-ons, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-503 European Model, Maxtreme CE approved slip-ons and stock or aftermarket air filter
406-502 European Model, Laser oval slip-ons with Db killers installed, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-501b European Model, Completely Stock Bike with O2 sensor disconnected
406-501 European Model, Completely Stock Bike
406-000 Zero Map
Er det ikke litt merkelig at de ikke skiller mellom forskjellige filter,har alle samme gjennomstrømming ?
If it ain't broke, I'll break it.

ZZR-Erling

Re: Luftfilter TDM

Legg inn av ZZR-Erling »

ejs skrev:
ZZR-Erling skrev:
Snikkeren skrev:Da jeg byttet potter, og satte i luftfilteret, gikk nok TDM'en litt magert. Det fine med TDM'en er at man kan justere blandingsforholdet med noen få tastetrykk. Selvfølgelig blir det ikke like nøyaktig som med PC og benkekjøring, men jeg fikk ihvertfall vekk de verste smellene.
Man trenger ikke alltid en benkkjøring. Dynojet har allerede gjort det, feks leverer de til TDM:

406-ALL All Maps
406-511 European model-Remus Revolution slip-on exhausts with baffles, Stock or aftermarket airfilter
406-510 European model- Scorpion slip-on exhausts and link pipe, Stock air filter, O2 sensor disconnected
406-509 European model-Scorpion slip-on exhausts and link pipe, with baffles, Stock air filter, O2 sensor disconnected
406-508 European Model, Laser Duo Tech slip-ons with race inserts, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-507 European Model, Laser Duo Tech slip-ons with road legal inserts, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-506 European Model, Leo Vince oval open slip-ons, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-505 European Model, Solo Moto oval open slip-ons, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-504 European Model, Bos GT CE approved slip-ons, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-503 European Model, Maxtreme CE approved slip-ons and stock or aftermarket air filter
406-502 European Model, Laser oval slip-ons with Db killers installed, O2 sensor disconnected and stock or aftermarket air filter
406-501b European Model, Completely Stock Bike with O2 sensor disconnected
406-501 European Model, Completely Stock Bike
406-000 Zero Map
Er det ikke litt merkelig at de ikke skiller mellom forskjellige filter,har alle samme gjennomstrømming ?
Jo, det er kanskje det, men siden Dynojet mener det slik, er det nok slik, velger jeg å tro.

Svar