Kompaktkamera - hva skal man velge?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Kompaktkamera - hva skal man velge?

Legg inn av Geir »

Det er vel bare å innse at mitt gamle Nikon Coolpix 2000 fra tidlig juratid er utgått på dato og nye saker må inn. Men hva? Jeg er ikke spesielt fotointeressert så noe digert fancy og skamdyrt speilrefleksgreier med x-antall objektiver er utelukket og dermed ser jeg for meg at et lite hendig kompaktkamera må være tingen.

Er det noen her som har litt peiling ville det være greit å få synspunkt på disse to som jeg har sett meg ut som gode alternativ for meg:

Canon PowerShot SX260 HS og
Panasonic Lumix DMC-TZ30

At kameraet tar brukende bilder i dårlig lys uten at jeg må vite noe særlig om alt det der fototekniske voodogreiene er en forutsetning. At det er god batterikapasitet er en annen, og etter det jeg kan forstå er altså Canon'en god i mørket, mens Panasonic'en er bedre på batterikapasitet.

Valgets kvaler.... :-k
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Kompaktkamera - hva skal man velge?

Legg inn av NickNei »

Jeg har TZ20, og er kjempefornøyd med det. TZ30 er jo enda bedre, så det kan umulig bli feil.

Det filmer bra, GPS er jo veldig bra for dem som fort glemmer hvor man har vært, og fint å lage reise(skryte)ruter senere.
Jeg har fimet noe mens jeg har kjørt, blir bra.

Litt dårlig når det er mørkt kanskje, men det er bedre på TZ30. Men jeg har sette langt dårligere kamereaer når det gjelder mørke..

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kompaktkamera - hva skal man velge?

Legg inn av RuneMC »

Canon S95 får en på tilbud nå.
Fordelen med dette (og forsåvidt den nye modellen S100) er at bildesensoren er noe større enn det som er standard på kompaktkameraer.
Dermed får man bilder med mindre bildestøy spesielt når det er lite lys (i fullt solskinn tar alle kameraer bra bilder). Sensoren i S95 er samme størrelse som i Canon G11/G12.

Samtidig er det virkelig kompakt så du får det med deg i en hvilkensomhelst lomme.
Ulempen er vesentlig mindre zoom enn på superzoom kameraer som TZ30.

Jeg hadde S95 men valgte for denne sesongen å bytte til NEX5 som var på tilbud rundt juletider (3000,-) fordi den har sensor på størrelse med speilrefleks og dermed enda mindre bildestøy/bedre kvalitet. Men angrer nesten pga fysisk størrelse som er på kanten i forhold til å ha NEX5 i jakkelomme - det går med nød og neppe...

Noen bilder fra hvert kamera kan du se her http://www.dpreview.com/galleries/253516606/albums
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: Kompaktkamera - hva skal man velge?

Legg inn av ZZR-Erling »

Vet ikke noe om de der, men jeg har et Canon Powershot G9 som jeg er meget fornøyd med, som et kompaktkamera. Kanskje noen brukte på Finn.no? Eventuelt G10.
Jeg synes det er essensielt at skjermen er stor nok slik at man slipper å ta av hjelmen, og at det kan kjøres helt manuelt. G9 kan brukes helt manuelt og automatiskt, har god oppløsning, nydelig fargegjengivelse og bra med batterikapasitet fra det oppladbare batteriet.

Jeg ville absolutt holdt meg til Canon ;-)

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Kompaktkamera - hva skal man velge?

Legg inn av Geir »

Takker for mange nyttige innspill og alternativer. :thumleft Heller sterkt mot Panasonic'en akkurat nå, men får lese meg opp litt bla. på dette med bildesensor og optikk og ikke minst de andre forslagene...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Kompaktkamera - hva skal man velge?

Legg inn av Svein2 »

Jeg kjøpte meg akkurat ett Lumix TZ20. TZ30 koster litt over 3000,- med noe veskegreier i Elverum.
TZ20 fikk jeg prutet til 1400,-, det står 3499,- på asken som var prisen før den nye modellen kom.
Jeg som er mest vandt med mobilkamera regner med at det klarer seg.
Har kun testet det på noen småsure kolleger som har gått forbi, men skal ta en tur i efta å sjekke det litt mer. :knegg

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Kompaktkamera - hva skal man velge?

Legg inn av Geir »

Svein2 skrev:Jeg kjøpte meg akkurat ett Lumix TZ20. TZ30 koster litt over 3000,- med noe veskegreier i Elverum.
TZ20 fikk jeg prutet til 1400,-, det står 3499,- på asken som var prisen før den nye modellen kom.
Jeg som er mest vandt med mobilkamera regner med at det klarer seg.
Har kun testet det på noen småsure kolleger som har gått forbi, men skal ta en tur i efta å sjekke det litt mer. :knegg
Har blitt mye mobilkamera på meg også, men Iphønen har ikke rare kameraet spør du meg (det gjorde du ikke, men like vel...) så det er i grunnen der dette kompaktkameraet kommer inn. Nå snakket jeg med en bekjent som hevder å ha greie på det, og da var det Canon SX260 som var gode greier. E'kje løye en stakkar blir forvirret... :confused
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Smurfen
Innlegg: 162
Registrert: 07 apr 2012, 20:57
Motorsykkelen din: Suzuki svf 650 Gladius
Sted: Røros

Re: Kompaktkamera - hva skal man velge?

Legg inn av Smurfen »

Her har du et kjempegodt kamera som passer de fleste og en trenger ikke være ingenør for å bruke det
http://euronics.no/index.php//Produkter ... -v-Kamera2
Sier en euronics selger :thumleft
Bergstaden og Omegn MC (BOMC)
20.04.2012 Yamaha virago xv1100 1991
30.04.2016 Suzuki svf 650 2013 overligger

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Kompaktkamera - hva skal man velge?

Legg inn av Geir »

Smurfen skrev:Her har du et kjempegodt kamera som passer de fleste og en trenger ikke være ingenør for å bruke det
http://euronics.no/index.php//Produkter ... -v-Kamera2
Sier en euronics selger :thumleft
Nåh, selv om du er euronics selger kan du jo vite hva du snakker om... :knegg Nei, spøk til side - sikkert et godt kamera, men nå har det seg slik at jeg driver jeg å sikler litt etter den gode optiske zoomen også. :redface
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Kompaktkamera - hva skal man velge?

Legg inn av Onsløv »

Vi har Canon Powershot SX210 HS som er noen generasjoner eldre, og er godt fornøyd med det. Vi også er av den typen som ikke har så god peil på det med foto osv.

Batteritiden har vi ikke så veldig mye å si på egentlig. Vi har hatt værre kameraer som er tomt hver gang det skal brukes, men dette er topp.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Svar