Ulyder/ventiljustering GSX-R 750 (K)
- B. Sveigdalen
- Innlegg: 85
- Registrert: 18 okt 2005, 19:50
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Hundorp
- Kontakt:
Ulyder/ventiljustering GSX-R 750 (K)
Når GSX'n går på tomgang, registrerer jeg en svak rasling/skrangling fra motoren, som jeg antar kan være enten ventiltikk eller rasling fra registerkjeden.
Er det noen her som har noen erfaring med å skru på disse motorene, og vet noe om hva som pleier å lage ulyder? Er det vanlig at registerkjedet kan skrangle litt? Og dersom det er ventiltikk, er det bryet verdt å prøve å justere dette? Eller er dette noe man bare lever med? Det er såpass trangt mellom toppdeksel og ramme, at jeg innbiller meg at det er en skikkelig drittjobb. Dette er altså kortslagsmotoren, 1989 modell (K).
Jeg skal uansett la en av mekanikerene på Motorspeed få høre på den til vårs.
Er det noen her som har noen erfaring med å skru på disse motorene, og vet noe om hva som pleier å lage ulyder? Er det vanlig at registerkjedet kan skrangle litt? Og dersom det er ventiltikk, er det bryet verdt å prøve å justere dette? Eller er dette noe man bare lever med? Det er såpass trangt mellom toppdeksel og ramme, at jeg innbiller meg at det er en skikkelig drittjobb. Dette er altså kortslagsmotoren, 1989 modell (K).
Jeg skal uansett la en av mekanikerene på Motorspeed få høre på den til vårs.
GSX-R 750
Registerkjede på disse motorene justeres i "klikk". Dvs. at rett før strammeren går et hakk ut rasler det en del i registerkjede. Ellers så er det ganske vanlig at disse kjedene lager litt lyd, spesiellt når motoren er kald. Ventiljustering er ikke vanskelig, det skal gå an å fjerne rammebjelken som går over motoren. Hvis du tar av tanken ser du det.
- B. Sveigdalen
- Innlegg: 85
- Registrert: 18 okt 2005, 19:50
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Hundorp
- Kontakt:
Ok, takker for svar.
Da behøver jeg ikke å bekymre meg mer om kjedet, så sant dette ikke er noe som kan ryke, og bør skiftes som en forebyggende reparasjon.
Ventiljusteringen får jeg se litt på, dette er ikke noe stort problem, snarere et "kosmetisk" problem. Det er ikke en gang sikkert det er ventiltikking, så jeg skal få noen til å høre på det før jeg setter i gang noe prosjekt her.
Da behøver jeg ikke å bekymre meg mer om kjedet, så sant dette ikke er noe som kan ryke, og bør skiftes som en forebyggende reparasjon.
Ventiljusteringen får jeg se litt på, dette er ikke noe stort problem, snarere et "kosmetisk" problem. Det er ikke en gang sikkert det er ventiltikking, så jeg skal få noen til å høre på det før jeg setter i gang noe prosjekt her.
GSX-R 750
Problemet er at ventiltikking som du hører er relativt ufarlig. Da er klaringene for store, ventilene åpner litt for kort tid og du kan få litt reduserte ytelser. Det skumle er når motoren blir ekstremt stillegående, og ventilene ikke høres i det hele tatt. Da er ventilklaringen for liten, ventilene lukker ikke helt og blir snart brente. Relativt dyrt å fikse. Derfor bør ventilene justeres ihvertfall hver 20000km eller så.
- B. Sveigdalen
- Innlegg: 85
- Registrert: 18 okt 2005, 19:50
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Hundorp
- Kontakt:
Jepp, det var det evinnelige temaet hver gang vi justerte ventiler på BMW'n til en kamerat. Så av frykt for å brenne ventilene hans, valgte vi å legge klaringen opp mot øvre grense. Ellers har jeg kun hatt kjøretøy hvor ventiljustering ikke har vært noe tema, og har liten erfaring med akkurat dette.
Men det skal vel noe til at klaringen blir mindre. Normalt gjør jo slitasjen at denne blir større. Blir den mindre, må jo det skyldes mekaniske feil, eller ekstrem slitasje på ventilsete/tallerken..?
Jeg skal uansett ha dette i bakhodet. Går det an å komme lettere til toppen av motoren enn det ser ut til ved første øyekast, kan det hende jeg tar en titt på saken.
Men det skal vel noe til at klaringen blir mindre. Normalt gjør jo slitasjen at denne blir større. Blir den mindre, må jo det skyldes mekaniske feil, eller ekstrem slitasje på ventilsete/tallerken..?
Jeg skal uansett ha dette i bakhodet. Går det an å komme lettere til toppen av motoren enn det ser ut til ved første øyekast, kan det hende jeg tar en titt på saken.
GSX-R 750
Nei, slitasjen gjør klaringen mindre. Ventilene spiser seg sakte inn i toppen. Orsaken til for stor klaring er jo bare slitasjen mellom kam/vippearm. De befinner seg i et mye kjøligere/mer behagelig klima enn inne i forbrenningskammeret. Hadde tilsvarende motor som deg i min forrige sykkel. Justerte ventiler flere ganger, og klaringene var alltid ørlite for små. Tar nok lang tid før det blir kritisk, men det er alltid beroligende å vite at alt er OK.
- B. Sveigdalen
- Innlegg: 85
- Registrert: 18 okt 2005, 19:50
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Hundorp
- Kontakt:
Takker for infoen, dette er nyttig å vite. I stad ringte jeg og bestilte meg toppdekselpakning og tetninger for plugghullene, så det blir vel til at jeg sjekker dette i løpet av vinteren.916 skrev:Hadde tilsvarende motor som deg i min forrige sykkel. Justerte ventiler flere ganger, og klaringene var alltid ørlite for små. Tar nok lang tid før det blir kritisk, men det er alltid beroligende å vite at alt er OK.
Men siden du har arbeidet med disse motorene før, er det en ting til jeg har lyst til å spørre deg om: For å ha litt data og generelle tips tilgjengelig, kjøpte jeg Clymer boka for GSX-750R/F, og har studert litt i denne. Og her står det noe som jeg ikke har vært borti før. Ved hver såkalte "tune up" av motoren, skal topplokksboltene løsnes og så trekkes til igjen..? På bilmotorene mine har det kun vært brukt strekkbolter, og det blir muligens annerledes. Men er dette noe som bør gjøres? Jeg er nemlig skeptisk til å røre en topp som er tett slik den er.
Og hvilken sykkel hadde du forresten? 750R eller F?
GSX-R 750
Jeg hadde F varianten, så den har jo litt lavere trimningsgrad en din. Sjekket min Haynes bok, der står det ingenting om ettertrekking av toppen bortsett fra 1000 km etter pakningsbytte. Det er mulig at de med "tune up" mener operasjoner hvor toppen har vert demontert?? Jeg ville ihvertfall ikke rørt disse boltene annet enn ved demontering av toppen. Gjorde ikke det på min, som jeg kjørte ca 70000 med før den ble solgt. Problemfritt dessuten.
- B. Sveigdalen
- Innlegg: 85
- Registrert: 18 okt 2005, 19:50
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Hundorp
- Kontakt:
Bra! Da tenker jeg ikke mer på dette. Jeg anser det for å være et unødig sjansespill, dersom toppen er tett.
Og det står faktisk at dette skal gjøres hver 12 mnd/6000 km. Men da er jo gjengene til boltene utslitt når motoren har gått 60-70 000, og dette har vært gjort en 10-12 ganger. Når toppen har vært av, eller sykkelen er helt ny, er ettertrekking også her spesifisert etter 1000 km, slik som du sier.
Jeg mistenker at sykkelen min har gått nokså langt også. Telleren står på 80 000, men spedometeret må ha vært byttet, siden dette er USA import, og trolig hadde mph gradering. Forhåpentligvis går den enda mer, nå som jeg steller så godt med den.
Og det står faktisk at dette skal gjøres hver 12 mnd/6000 km. Men da er jo gjengene til boltene utslitt når motoren har gått 60-70 000, og dette har vært gjort en 10-12 ganger. Når toppen har vært av, eller sykkelen er helt ny, er ettertrekking også her spesifisert etter 1000 km, slik som du sier.
Jeg mistenker at sykkelen min har gått nokså langt også. Telleren står på 80 000, men spedometeret må ha vært byttet, siden dette er USA import, og trolig hadde mph gradering. Forhåpentligvis går den enda mer, nå som jeg steller så godt med den.
GSX-R 750
- B. Sveigdalen
- Innlegg: 85
- Registrert: 18 okt 2005, 19:50
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Hundorp
- Kontakt:
Da var ventiljusteringen gjort, og omtrent halvparten av ventilene hadde faktisk litt for liten klaring. Den var spesifisert til mellom 0.10 og 0.15 mm, men på de fleste gikk ikke 0.10 bladet mellom. Jeg la dem da slik at 0.10 gikk, men ikke 0.15.
Desverre blir det en del ekstraarbeid med dette. 8 av festeboltene til toppdekselet er skrudd ned i lageroverfallene til kammene, og her er gjengene gåene på de fleste. Tre av dem er reparert tidligere: en på forskriftsmessig måte med Helicoil, mens to andre er bare oppborret med større sekskantbolt og skive. Ikke bra. Så her skal alle få Helicoilinnsats først som sist. Til alt overmål er det 7mm gjenge; litt ukurant, og det blir dyrt med eget Helicoil sett til disse.
Takker for tipsene, "916". :)
Desverre blir det en del ekstraarbeid med dette. 8 av festeboltene til toppdekselet er skrudd ned i lageroverfallene til kammene, og her er gjengene gåene på de fleste. Tre av dem er reparert tidligere: en på forskriftsmessig måte med Helicoil, mens to andre er bare oppborret med større sekskantbolt og skive. Ikke bra. Så her skal alle få Helicoilinnsats først som sist. Til alt overmål er det 7mm gjenge; litt ukurant, og det blir dyrt med eget Helicoil sett til disse.
Takker for tipsene, "916". :)
GSX-R 750
Hadde også tilsvarende problem på min. På to av boltene var gjengene dårlige, men det var heldigvis nok å skru et gengesnitt et par ganger for å friske opp gjengene. Disse boltene skal dras veldig lite til. Hvis man ikke bruker momentnøkkel her er det nesten garantert å gå galt. Hvis jeg ikke husker feil skal de dras til med 16Nm. Det er nesten ikke mer en "fingertight".