Jeg har (fremdeles) norsk førerkort.
Men sykkelen har italienske skilter.
Hva må jeg ha med meg av dokumenter til Norge for ikke å få problemer om jeg stoppes i en kontroll?
Eller: Noen som vet hvem som vet?
[TaSK]
Til Norge med norsk førerkort
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Til Norge med norsk førerkort
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- JanK
- Innlegg: 738
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Til Norge med norsk førerkort
Det eneste du trenger er å bevise at du ikke bor fast i Norge lenger.
En utskrift fra folkeregistret som sier at du er utvandret + dokumenter som viser at du eier/leier bolig i Italia, du har sikkert Codice Fiscale også. Regner med at du innfrir kravene her: http://toll.no/templates_TAD/MainTopic. ... anguage=no, og da er det jo i teorien ingen problemer.
Jeg har Italiensk førerkort, men jeg har alltid med meg ovennevnte dokumenter for sikkerhetsskyld.
EDIT: jeg ser at du har partita iva også, det betyr jo at du driver næringsvirksomhet her nede. Ta med en kopi av det også.
En utskrift fra folkeregistret som sier at du er utvandret + dokumenter som viser at du eier/leier bolig i Italia, du har sikkert Codice Fiscale også. Regner med at du innfrir kravene her: http://toll.no/templates_TAD/MainTopic. ... anguage=no, og da er det jo i teorien ingen problemer.
Jeg har Italiensk førerkort, men jeg har alltid med meg ovennevnte dokumenter for sikkerhetsskyld.
EDIT: jeg ser at du har partita iva også, det betyr jo at du driver næringsvirksomhet her nede. Ta med en kopi av det også.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Re: Til Norge med norsk førerkort
Enig med JanK.
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0381.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Från § 8. Dokumentasjon:
"Attest fra folkeregisteret, leiekontrakt, arbeidskontrakt, vigselattest, skattedokumenter, opptaksbevis til skole/universitet o.a. kan anses som relevant dokumentasjon for at bruker fyller vilkårene for toll- og avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge."
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0381.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Från § 8. Dokumentasjon:
"Attest fra folkeregisteret, leiekontrakt, arbeidskontrakt, vigselattest, skattedokumenter, opptaksbevis til skole/universitet o.a. kan anses som relevant dokumentasjon for at bruker fyller vilkårene for toll- og avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge."
- KawaSuki
- Innlegg: 83
- Registrert: 06 mai 2011, 22:27
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
- Bosted: Halden/Tistedal
Re: Til Norge med norsk førerkort
Jeg bodde i Spania noen år og hadde " Residensia " der ! .
Måtte da ha 111 skjema fra Spania , da jeg reiste til Norge .
Dette er bevis nok på at man er bosatt utenlands !.
Måtte da ha 111 skjema fra Spania , da jeg reiste til Norge .
Dette er bevis nok på at man er bosatt utenlands !.

- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Til Norge med norsk førerkort
Ah - god idé!KawaSuki skrev:Jeg bodde i Spania noen år og hadde " Residensia " der ! .
Måtte da ha 111 skjema fra Spania , da jeg reiste til Norge .
Dette er bevis nok på at man er bosatt utenlands !.
Naturligvis må vi ha med oss E111 når vi skal til utlandet.
Til Norge, for eksempel.
Takk og lov at Norge (for alle praktiske formål) er medlenm av EU, sier jeg bare.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- KawaSuki
- Innlegg: 83
- Registrert: 06 mai 2011, 22:27
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
- Bosted: Halden/Tistedal
Re: Til Norge med norsk førerkort
For å si noe du sikkert allerede vet " tagesk " , så er førerkort som er utstedt i et EU/EØS land ,
gyldig i de respektive land ! . Ha en fin tur ! .

gyldig i de respektive land ! . Ha en fin tur ! .



- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Til Norge med norsk førerkort
Det var nok ikke trøbbel rundt førerkort, og nå har jo tagesk norsk førerkort.KawaSuki skrev:For å si noe du sikkert allerede vet " tagesk " , så er førerkort som er utstedt i et EU/EØS land ,
gyldig i de respektive land ! . Ha en fin tur ! .![]()
![]()
Problemet er vell heller, "hvorfor blir en norsk person, med norsk utstedet førerkort, stoppet på en italiensk registrert motorsykkel på samme navn som sjåfør... Prøver man å sno seg unna norske avgifter?"
Så riktig dokumentering på at man har flagget ut og bor i det store ytland er nok pri en å ha med seg når man ratter et kjøretøy registrert i et annet land enn "moderlandet".
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Til Norge med norsk førerkort
Om du er på ferie i Norge (med utelnaldsregistrert kjøretøy), og lar brodern kjøre ned på kiosken, og han blir stoppet, da må du betale importavgift for bilen. Blir fort noen hunndre tusen kroner.Crinos skrev: Problemet er vell heller, "hvorfor blir en norsk person, med norsk utstedet førerkort, stoppet på en italiensk registrert motorsykkel på samme navn som sjåfør... Prøver man å sno seg unna norske avgifter?"
Så riktig dokumentering på at man har flagget ut og bor i det store ytland er nok pri en å ha med seg når man ratter et kjøretøy registrert i et annet land enn "moderlandet".
Men jeg tror alstå at svaret er mitt italienske E-111 kort.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)