Tips til gode dekk på 650 vstrom

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av Ketil »

Har nylig kjøpt meg brukt Suzuki 650 Vstrom og er så langt svært fornøyd. Fin sykkel på dårlige veier i Øst-Finnmark. Ser dekkene begynner å bli slitt og vurderer nye. Nå står det på et par dunlop trailmax. Kjører som sagt mye på dårlig asfalt og litt grusveikjøring vil det også bli. Er det noen som har tips på gode dekk til mitt behov og som vil fungere bra på en Vstrom? Lite dekkforhandlere på mcdekk her i strøket, så blir vel å betille på nett.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av jhn »

På min dl 1000 står det et par Metzler Tourance. De fungerer meget bra både på dårlig og god asfalt, og på grus. De har vel gått 10-12000 km, og æ vil anslå at de sikkert holder 5000 km til

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av Ketil »

Takk for tips og kjapp tilbakemelding. Stemmer det at det er flere alternative Tourance? Når jeg er inne på motorsykkeldekk.com så kommer det opp flere alternativ på dette dekket og på bilde ser det ut til at mønster på dekkene er forskjellig. Ikke lett å bli klok på for en fersking.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av RuneMC »

Michelin Anakee2 er min anbefaling.
Spesielt bra grep på kald asfalt/i kaldt vær. Takler vanlig grusvei. Virker trygge også i regn.
Ikke merket noe glipp selv med nedlegg til fotpinne på varierende kvalitet asfalt.
God rullekomfort.
Pass på nok lufttrykk spesielt i fordekk ellers kan det slites rart...
Takler ikke våt gjørme kombinert med raskt nedlegg eller dieselsøl - men det tror jeg ingen dekk gjør...

Mulig tourance er kanskje hakket bedre på slitasje, men har ikke vært fristet til å bytte, spesielt etter episode ifjor der bakdekket tålte å bli kjørt ganske langt med altfor lavt lufttrykk (punktering der luften sivet sakte ut). Har nettopp begynt på andre sett Anakee2 nå.

Eneste hvis du har MYE gruskjøring så er det kanskje gunstig med enda grovere mønster.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av Ketil »

Tusen takk for gode anbefalinger og tips. Anakee2 vil bli vurdert, ser at dette dekket også blir anbefalt av andre.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av TheBandit »

Satte anakee2 bak på min V-strom for ett par dager siden. Så langt meget fornøyd. :-)

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av olepeder »

Jeg ser dere anbefaler Anakee 2, men jeg ser at Michelin pilot road 3 vant en test i Bike var det visst nettopp.
Jeg er helt fersk og har bare hatt sykkel i 3 uker, så jeg lurer på om noen har synspunkter på disse mot hverandre? Mulig jeg blander epler og bananer her :redface

Dekkene mine er temmelig slitte så jeg må skifte snart og lurer litt på hva jeg skal velge, og ikke minst hvor jeg kan få en ok pris i Trøndelag. Om det er mye å hente kan jeg alltids kjøre til Östersund, noen som har erfaringer der?

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av joo »

Enig i Anakee2 og Tourance. Bruker Tourance selv. De er grei på tørr lett offroad, og henger så godt på asfalt at du neppe finner noen begrensninger der :thumleft

Skal du ha skikkelig grep offroad også i gjørme og gress er TKC80 tingen, de er bra på asfalt også men feelingen i dem der er uvant. Er du fersk kan de virke litt "rare" og myke, i verste fall utrygge. Men de av kompisene mine som er verstinger på dårlige veier og mye grus kjører dem. Og de kjører hardt på asfalt også. Veldig grove dekk, for grov bruk.

PilotRoad 3 tviler jeg kanskje på du skal ha... etter hvert hører jeg fra kompisene som kjører disse at spesielt fordekket blir fort "dårlig", og disse passer nok best på asfalt. On/off-dekkene tåler mer av stein og dårlig underlag uten å bli skåret og skadet. Men regner med at andre med PR3 sikkert har noe å si om dem, mange liker dem jo.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av taco »

PilotRoad 3 har jeg kjørt 5000 km med i år. Kun på asfalt. Tviler på at de er egnet til gruskjøring. Men jeg har vært fornøyd på både våt og tørr asfalt. :-)
Så i en annen tråd (fra AJ) at de kom dårlig ut i en test i Sverige nylig... :sk?
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av E-strom »

Her er en video som belyser temaet: :thumleft

[video]http://www.youtube.com/watch?v=5-ZBikC_ ... r_embedded[/video]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av RuneMC »

PR3 ser jeg på som rene asfalt-dekk, så hvis du kun skal kjøre asfalt er det sikkert greit.

Anakee2 og vått føre er ikke noe problem. Senest idag holdt jeg fint følge i venstrefila nedover E6 fra Hamar i lett regnvær (endel 100 soner blitt der... og en 0-sone slumpet det til (vent i 10 min mens vi bygger vei...)). Komforten på asfalt er det heller ingenting å si på - merker egentlig ingen forskjell fra rene asfaltdekk som jeg hadde på forrige sykkel.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av olepeder »

Takk for gode innspill, må si folk er hjelpsomme her :D Da ser det ut til at jeg prøver å finne Anakee 2 til en ok pris i nærheten.

Men først skal jeg fra i morgen SYKLE noen dager i Lofoten....

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av TheBandit »

olepeder skrev:Takk for gode innspill, må si folk er hjelpsomme her :D Da ser det ut til at jeg prøver å finne Anakee 2 til en ok pris i nærheten.

Men først skal jeg fra i morgen SYKLE noen dager i Lofoten....
Du finner anakee 2 (og andre dekk) billigst på motorsykkeldekk.com :thumleft

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av olepeder »

TheBandit skrev:
olepeder skrev:Takk for gode innspill, må si folk er hjelpsomme her :D Da ser det ut til at jeg prøver å finne Anakee 2 til en ok pris i nærheten.

Men først skal jeg fra i morgen SYKLE noen dager i Lofoten....
Du finner anakee 2 (og andre dekk) billigst på motorsykkeldekk.com :thumleft
Takk da blir der der, enkelt og greit

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Tips til gode dekk på 650 vstrom

Legg inn av E-strom »

Jeg har hatt min V-strom i ett år nå, og den har rullet 8500km. Det har etterhvert blitt stadig mer klart at den trenger nye dekk, så jeg har surfet og lest en del om temaet. Selv om MCsiden selvfølgelig er en uuttømmelig kilde med informasjon av aller ypperste kvalitet, har jeg kvalitetssikret det jeg har lest her mot: Fra før har jeg Tourance foran og Pirelli Scorpion Trail bak.

Kortversjonen er at jeg bestemte meg for å få tak i Michelin Anakee 2, og fant følgende priser i Trondheim:
- ca 2000 hos Motorsykkeldekk.com, men da kommer omlegging i tillegg
- ca 2900 hos AB Motor på Melhus
- ca 3700 hos Vianor
- ca 3200 hos Trønderdekk, men de leverte Pirelli
- ca 2500 hos Tempe dekk, men de leverte Bridgestone Trail Wing

... og til slutt Lade Dekkservice som gav meg et tilbud på 2.185,- for Anakee 2 inklusive arbeid :thumleft

Så da blir det nye sko på Strom'en til helga :mc2
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar