Litt problemer med TDM 2008
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Sted: Heimdal
Litt problemer med TDM 2008
Halloen dere med erfaring.
Har noen små problemer med TDM'en.
Den rister og skjelver ganske mye fra 2-4000 rpm.Den ligger også og jager litt på konstant gass på 3000 rpm. Har tatt en slik air-box mod, valgte en slik air-box mod 1 med fjerning av en ledning i ECU'en, uten at dette hjalp noe. Samme symptomer etter mod'en.
Bør jeg prøve den mekaniske varianten med plombering av slangen til luftfiltret?
Noen som har noen ide om hva dette er?
Har noen små problemer med TDM'en.
Den rister og skjelver ganske mye fra 2-4000 rpm.Den ligger også og jager litt på konstant gass på 3000 rpm. Har tatt en slik air-box mod, valgte en slik air-box mod 1 med fjerning av en ledning i ECU'en, uten at dette hjalp noe. Samme symptomer etter mod'en.
Bør jeg prøve den mekaniske varianten med plombering av slangen til luftfiltret?
Noen som har noen ide om hva dette er?
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Litt problemer med TDM 2008
Fjerning av ledning i ECU'en høres for meg ikke helt bra ut...
Hadde gode erfaringer med å plugge ledningen øverst på luftfilterboksen.
En annen ting du helt klart bør sjekke når TDM'en rister slik du beskriver er kjedeslakken. Huske at kjedet på en TDM skal ha en slakk på mellom 5 og 6 cm., noe enkelte verksteder "nekter" å godta. Er kjedet så stramt som 3-4 cm., som jeg har opplevd på noen, fører dette ikke sjeldent til ubehagelige vibrasjoner i sykkelen.
Om dette kan være problemet med din, vet jeg jo ikke. Men det er all grunn til å sjekke for å utelukke den muligheten.
Bedre med nærmere 6 cm. kjedeslakk på denne enn 5, faktisk.
En annen årsak kan være dårlig innsprøytningssynkronisering mellom motorens to sylindre. TPS (Throttle Respons Sensor) kan også med fordel sjekkes for feil.
Hadde gode erfaringer med å plugge ledningen øverst på luftfilterboksen.
En annen ting du helt klart bør sjekke når TDM'en rister slik du beskriver er kjedeslakken. Huske at kjedet på en TDM skal ha en slakk på mellom 5 og 6 cm., noe enkelte verksteder "nekter" å godta. Er kjedet så stramt som 3-4 cm., som jeg har opplevd på noen, fører dette ikke sjeldent til ubehagelige vibrasjoner i sykkelen.
Om dette kan være problemet med din, vet jeg jo ikke. Men det er all grunn til å sjekke for å utelukke den muligheten.
Bedre med nærmere 6 cm. kjedeslakk på denne enn 5, faktisk.
En annen årsak kan være dårlig innsprøytningssynkronisering mellom motorens to sylindre. TPS (Throttle Respons Sensor) kan også med fordel sjekkes for feil.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Sted: Heimdal
Re: Litt problemer med TDM 2008
Skal sjekke dette AJ. Snakker du om ubelastet med denne slakken?AJ skrev:Fjerning av ledning i ECU'en høres for meg ikke helt bra ut...
Hadde gode erfaringer med å plugge ledningen øverst på luftfilterboksen.
En annen ting du helt klart bør sjekke når TDM'en rister slik du beskriver er kjedeslakken. Huske at kjedet på en TDM skal ha en slakk på mellom 5 og 6 cm., noe enkelte verksteder "nekter" å godta. Er kjedet så stramt som 3-4 cm., som jeg har opplevd på noen, fører dette ikke sjeldent til ubehagelige vibrasjoner i sykkelen.
Om dette kan være problemet med din, vet jeg jo ikke. Men det er all grunn til å sjekke for å utelukke den muligheten.
Bedre med nærmere 6 cm. kjedeslakk på denne enn 5, faktisk.
En annen årsak kan være dårlig innsprøytningssynkronisering mellom motorens to sylindre. TPS (Throttle Respons Sensor) kan også med fordel sjekkes for feil.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Litt problemer med TDM 2008
Slakken på TDM'en måler jeg mens den står på sidestøtten, uten belastning på. Dra kjedet ned, og mål derfra. Press det opp, og mål hvor mye du får. Selv har jeg nærmere 6 enn 5 cm.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Litt problemer med TDM 2008
Som Snikkeren saStigRoar skrev: Skal sjekke dette AJ. Snakker du om ubelastet med denne slakken?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Sted: Heimdal
Re: Litt problemer med TDM 2008
Til "Robert" så at du hadde sendt meg en epost om noen spørsmål om TDM"en. Jeg får ikke til å svare deg da det tidelig er noe feil med eposten din. Send meg en PM så skal jeg svare.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Sted: Stavanger
Re: Litt problemer med TDM 2008
Større vibrasjoner på enkelte turtall kan tyde også på at ikke bare kjedet er slakt alltid men at dreva er ferdig...
Demonter dekselet fremme på kraftutak drevet og ta en visuell sjekk fremme og bak!
Demonter dekselet fremme på kraftutak drevet og ta en visuell sjekk fremme og bak!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Sted: Heimdal
Re: Litt problemer med TDM 2008
Skulle ikke tro at de er utslitte ennå da det står 6000 km på telleren. AJ og enkelte sier at TDMén trenger en slakke på 5-6 cm på kjedet.Svolp skrev:Større vibrasjoner på enkelte turtall kan tyde også på at ikke bare kjedet er slakt alltid men at dreva er ferdig...
Demonter dekselet fremme på kraftutak drevet og ta en visuell sjekk fremme og bak!
Vibrasjonene ligger mellom 2500-4000.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Litt problemer med TDM 2008
De vibrasjonene er nok noe du må leve med. Ved full rulle fra 2500 rpm vibrerer det en del frem til ca 3500 rpm på min. Men hvis jeg ruller rolig og jevnt på, så går det helt fint.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Litt problemer med TDM 2008
Hei!
Har en 2004 TDM 900 som hadde lignende problem, fekk skifta TPS (Throtle Posision Sensor) og sykkelen går som en drøm.
Yamaha betalte for ny TPS og jobben med å skifte den.
Fjerne ledning inn på ECU høres ikke riktig ut, tror Yamaha har større kontroll over hva de konstruerer enn det noen hjemmemekkerer har.
Har en 2004 TDM 900 som hadde lignende problem, fekk skifta TPS (Throtle Posision Sensor) og sykkelen går som en drøm.
Yamaha betalte for ny TPS og jobben med å skifte den.
Fjerne ledning inn på ECU høres ikke riktig ut, tror Yamaha har større kontroll over hva de konstruerer enn det noen hjemmemekkerer har.
JayB
Re: Litt problemer med TDM 2008
TPS var det jeg tenkte på også, når jeg leste "jager litt på konstant gass" i din opprinnelige beskrivelse.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Litt problemer med TDM 2008
Har lest gjennom tråden og ser at jeg også reagerte på frakobling av ledning på ECU'en. Men etter å ha lest hva trådstarter skrev en gang til tror jeg det er mest sannsynlig at han mener den lille sorte slangen som går inn i ECU'en på motorens høyre side. I så fall er denne slangen den samme som sitter på membranen øverst på luftfilterboksen. Frakobling av denne på enten ECU'en eller membranen skal gi samme virkning, nemlig at begge luftspjeldene inn til luftfilterboksen står åpne hele tiden slik jeg har forsøkt å forklare i en tidligere post her i tråden.JayB skrev:Hei!
Har en 2004 TDM 900 som hadde lignende problem, fekk skifta TPS (Throtle Posision Sensor) og sykkelen går som en drøm.
Yamaha betalte for ny TPS og jobben med å skifte den.
Fjerne ledning inn på ECU høres ikke riktig ut, tror Yamaha har større kontroll over hva de konstruerer enn det noen hjemmemekkerer har.
At TPS'en er årsaken til problemene trådstarter har, tviler jeg egentlig på fordi svakheten med denne enheten gjaldt til og med 2005 modellene. Iflg. Mr. Yamaha i hvert fall...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Litt problemer med TDM 2008
Jeg hadde litt rufsete gange på min fra 2500 til 3000RPM, det var choken som ikke gikk helt tilbake når motoren ble varm. Har du samme problem når motoren er kald?
Ps. jeg har også gjort airbox mod'en. Tror ikke dette har noe med saken å gjøre. Om du tar ut ledningen fra ECU eller plomberer vakumslangen er effekten den samme: begge luftspjeldene står oppe hele tiden.
Ps. jeg har også gjort airbox mod'en. Tror ikke dette har noe med saken å gjøre. Om du tar ut ledningen fra ECU eller plomberer vakumslangen er effekten den samme: begge luftspjeldene står oppe hele tiden.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras