Hei.
jeg var passasjer på mc i 80 km i timen, sykkelen måtte legges ned for å unngå å kjøre rett i en bil. det jeg lurer på er at det vises ikke noe særlig på hjelmen (bare noen få skrammer ), men er det ikke sånn at en bør kaste hjelmen etter en slik ulykke ? er det evt noen som vet om regler for dette iht forsikringsselskap ?
Er nok ikke forsikringen jeg hadde brydd meg mest med.. Kan jo forsikre deg selv så mye du vil men blir du grønnsak er du grønnsak! Kjøp ny hjelm fordi du vil passe på deg selv, ikke fordi forsikringen kreve det!
Angående fall/kræsj i slike hastigheter hadde jeg nok kjøpt meg ny hjelm uansett.. Ikke alltid like lett og huske hvor hardt hjelmen smalt i øyeblikket.
Selv jeg kjøper meg ny hjelm hvis den detter fra salen og ned i bakken... Konsekvent!
EDIT: Velkommen til forumet
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Det pleier jo å stå i bruksanvisningen at man kan få sjekket en hjelm hvis man er i tvil, men jeg vet ikke om det faktisk er tilfelle her i Norge at selger/importør har kompetanse eller vilje til å avgjøre noe slikt. Men er det skrammer etter en velt, selv bare noen få, ville ikke jeg vært i tvil. Kast den og kjøp ny.
Tror ikke forsikringen sier noe om dette, men de fleste mc-folk e nok på linje med Svolp her. Sjøl har æ en litt annen holdning, hvis en hjelm ikke tåler å falle i bakken fra en meters høyde, fra stillestående, så ville den neppe vært godkjent.
Under en velt i f.eks. 80 km/h, så dunker gjerne hjelmen hardere i bakken enn ved fall fra styret e.l. og den dunker gjerne flere ganger i bakken under en velt, hvordan ville det da gå med hjelmen og hodet etter 2. og 3. og 4. dunk?
Men hvis man blir sittende under en ellers trivelig kjøretur å tvile på hjelmen, så ville det kanskje være lurt å kjøpe ny, bare for å få sjelefred.
Men etter en velt i 80 så ville æ også vurdert å kjøpe ny, som Svolp sa, så e det ikke sikkert man legger merke til hvor hardt slag man fikk under velten, selv om ripene gir en viss indikasjon.
Hvis du vil være helt på den sikre siden, så hører du på Svolp.
Jeg tenker at hjelmer bare klarer å yte maksimal beskyttelse en gang, og det er den beskyttelsen man er ute etter. Det er derfor man bør ha lav terskel for å skifte dem ut.
Jælmen kan ha fått seg et slag som resulterer i ørsmå sprekker/brister i skallet som du ikke ser med det blotte øye. Disse små sprekker, samt hakk og riper, kan svekke skallet ved at de fungerer som "bruddanvisning" neste gang jælmen får seg en trøkk. Den vil da ikke ha den styrke som den burde ha for å beskytte knotten din. Så detta ville jeg ikke sjangsa noen lusne kroner på... BTW, jeg burde vel snart ha bytta ut min 5-6 år gamle jælm, plaststoffer eldes med tiden og får mindre styrke......
ArcticTiger skrev:Jælmen kan ha fått seg et slag som resulterer i ørsmå sprekker/brister i skallet som du ikke ser med det blotte øye. Disse små sprekker, samt hakk og riper, kan svekke skallet ved at de fungerer som "bruddanvisning" neste gang jælmen får seg en trøkk. Den vil da ikke ha den styrke som den burde ha for å beskytte knotten din. Så detta ville jeg ikke sjangsa noen lusne kroner på...
....
Tja tjo, æ e jo ikke ukjent med disse tankene, men æ mene å ha lest en gang at det til en viss grad e myter. En hjelm tåler utmerket godt et fall på en meter, men det var jo ikke det som var sporsmålet her, og æ skal jo ikke krangle (så mye) Det tryggeste e selvsagt å kjøpe ny.
Æ vil jo ikke være den som gir et råd som senere skulle vise sæ å være skjebnesvangert
Ved utskifting pelmer jeg en gamle hardt i bakken og hive an i restavfall
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Jeg oppfordrer alle som hiver hjelmen sin til å klippe av stroppen og så donere den til et sted hvor de driver førstehjelpskurs mot MC (slik som gubben og jeg gjør). Vi bruker den til å trene på å ta av hjelm. Skal dermed ikke ut i trafikken.